Hydrogenskandalene

Started by Telehiv, 14.06.2024, 11:00:58

Previous topic - Next topic

Telehiv

Norsk hydrogensatsing på børs allerede en økonomisk katastrofe
Cavendish Hydrogen, et selskap som utvikler fyllestasjoner for hydrogen og som nylig ble spunnet av fra hydrogenselskapet Nel, stupte over 20 prosent på Oslo Børs iforgårs. Dette var aksjens første handelsdag som separat børsnotert selskap. Det dramatiske kursfallet viser at aksjonærene dumper aksjer i stor stil.

I Norge har altså Oslo Børs demonstrert hva markedet mener om klimaspekulantenes nye (politikerstøttede) stunt. Dagens Næringsliv er nådeløse og skrev samme dag at
- "De bruker Oslo Børs som en søppelplass".
Idag noterer samme DN at denne selskapsnoteringen er:
- "Det mest useriøse vi har sett på Oslo Børs siden 2020", og
- "Dette er «value destruction» på godt norsk."
Idag fortsetter Cavendish nedturen på børsen, og har omtrent halvert seg siden debuten for to dager siden.

Som sønn, så far: Moderselskapet til Cavendish, NEL, er ned ca. 80% fra den haussede toppen
NEL-sjefen er nå ute og refser media og analytikere og andre idioter som ikke forstår hvilken gullfugl både NEL og Cavendish egentlig representerer. I mangel på noe bedre får vi ta hans reprimande som dagens stand-up underholdning:
Lenke: https://www.finansavisen.no/industri/2024/06/14/8142615/nel-sjef-hakon-volldal-ifolge-dem-bor-jeg-dra-hjem-og-legge-ned-sjappa

Men Støre dundrer på
Dette samtidig som Støre står på talerstoler rundt om og bedyrer at både hydrogen og andre grønne subsidiesluk er framtiden for norsk energipolitikk.
Hvor lenge har vi råd til denne galskapen? For les hva E24 skriver om hans vedvarende sludder på dette området, dvs. hans standhaftige vei til mer selvskading:
Lenke: https://e24.no/energi-og-klima/i/KMpKX7/tar-ikke-kraft-kritikk-har-snakket-paa-inn-og-utpust-om-dette

Listhaug: "Selvskading på høyt nivå"
Vi noterer forøvrig at Sylvi Listhaug i dag har rykket ut i Nationen og lånt vårt mye benyttede begrep her på forumet om regjeringens energiødende klimapolitikk: "Selvskading på høyt nivå". Nå varer vel ikke dette mer enn til Sylvi flytter i regjering med Erna, men dog.... 

Tyskland setter den planlagte og massivt subsidierte hydrogenproduksjonen på hold.
For å redde ansikt sier man derimot at man "utviser tålmodighet", og sier at man vil lykkes i stor skala "tidlig neste tiår".
Som notorisk medplaprer prøver Reuter et "lojalt" støtteoppslag om denne pinlige saken, omtalt bl.a. hos WUWT:



Lenke: https://wattsupwiththat.com/2024/06/13/german-hydrogen-rollout-fails-to-take-off/


Telehiv

Her er en beskrivelse av tid og kostnad (vel, egentlig IKKE kostnad, det vil man heslt ikke snakke om her, forståelig nok...) for å frambringe hydrogenbasert energi:

https://notrickszone.com/2024/06/29/german-professor-shows-that-the-road-to-green-hydrogen-is-long-expensive/


stjakobs

Bergensavisen har i dag en artikkel om:

"Equinors storsatsing på hydrogen er avlyst"


Quote- Et stort tap for Vestlandet, sier næringspolitisk
sjef i Bergen Næringsråd Tom-Christer Nilsen.

Vyene var store, men nå forblir hydrogeneventyret et eventyr.
Equinor har skrinlagt arbeidet med å etablere storskala
hydrogenproduksjon i Norge og transport via rørledningssystem
til Tyskland.

Tidligere i år skrev BA om prosjektet, der målet var å bygge
en hydrogenfabrikk enten på Kollsnes eller Mongstad, og å
eksportere såkalt blått hydrogen gjennom rør til Tyskland.
Utredningsarbeidet som da pågikk var resultatet av en
energiavtale som ble inngått mellom Norge og Tyskland i begynnelsen av 2023.

Satt ut i livet ville prosjektet betydd mange arbeidsplasser
og verdiskapning i bergensdistriktet. Men usikkerheten er for
stor til at Equinor går videre med arbeidet.

– Avgjørelsen er basert på et totalvurdering, men det er klart at kostnad er en del av det bildet, sier pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold i Equinor til BA. Eidsvold trekker også frem et manglende ramme- og regelverk for nye verdikjeder for hydrogen.

Det gjør det vanskelig å få på plass langsiktige, kommersielle
avtaler med sluttbrukere.

– Tanken var å skape en ny verdikjede, men det er ikke et eksisterende marked for hydrogen i dag. Vi klarer ikke å få på plass kommersielle avtaler, sier Eidsvold.

Skuffet

Optimismen var stor da samarbeidet mellom Norge og Tyskland
ble presentert. Blant annet hadde konsernsjef Anders Opedal
i Equinor store forhåpninger.
– Dette er en mulighet for å bygge hydrogenindustri i Norge,
der hydrogen også kan brukes i den hjemlige industrien,
sa Opedal.

En annen som hadde store forhåpninger til hydrogensatsing
på Vestlandet, var næringspolitisk sjef Tom-Christer Nilsen
i Bergen Næringsråd.

– Det vil være strategisk viktig og essensielt for regionen, sa
han til BA i februar. I dag er det en skuffet Nilsen
som kommenterer hydrogenhavariet.

– Det er et stort tap at vi ikke får realisert storskala hydrogenproduksjon i regionen vår, sier han nå.

Tre hovedgrunner

Han trekker frem tre hovedgrunner til at hydrogen kan bli
en viktig næringsvei på Vestlandet når oljeindustrien etter
hvert blir redusert.

● Hydrogen kan bli et nytt eksportprodukt når bensin og diesel skal erstattes i det grønne skiftet.
● Bergen havn, inkludert Mongstad, er området med flest skipsbevegelser i Norge,og det er dermed her det største markedet er.
● Infrastrukturen på Northern Lights i Øygarden,der det allerede eksisterer en rørledning som frakter fanget CO2 ut på
norsk sokkel.

Han har forståelse for at en investeringen på mange titalls
milliarder ikke er mulig når en eventuell fremtidig hydrogenindustri mangler et ramme- og regelverk. Han mener et slikt må på plass så raskt som mulig.

– Regjeringen bør haste frem et regelverk for hydrogen, sier
Nilsen til BA.

Om Equinors hydrogeninitiativ på Vestlandet er satt på hold,
går en videre med andre deler av energisamarbeidet med den
tyske energigiganten RWE. Et av sporene BA forstår blir fulgt,
er å bytte ut Mongstad og Kollsnes med lokaliteter i Nederland
og Belgia.
Konkret betyr det at hydrogenfabrikker med CO2-fangstanlegg
for storskala produksjon blir etablert i disse landene
og forsynt med naturgass fra norsk sokkel. Deretter blir
fanget CO2 fraktet tilbake til norsk sokkel og injisert på havbunnen.

Nilsen kaller en slik løsning for en «norsk kortslutning».
– Det er typisk norsk. Norge har tradisjonelt vært en stor
eksportør av råvarer og importert ferdigproduktene. Nå er
det på tide at vi sikrer oss en større del av verdikjeden og
verdiskapningen, sier han, og legger liten skjul på at han mener både verdikjede og verdiskaping i ny, grønn industri må
legges til Vestlandet.

– Store verdier i olje- og gassnæringen er skapt på Vestlandet
opp gjennom de siste femti årene. Nå må myndighetene sørge
for at Vestlandet har en fremtid også når oljeindustrien blir redusert.
Hvis vi skal nå klimamålene, er omstillingsbehovet enormt,
sier Tom-Christer Nilsen


Også i artikkelen:

fakta.JPG
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

I dag har Document.no denne overskriften: "Tysk stålgigant vurderer å droppe «klimavennlig» omstilling" (bak betalingsmur)

Det dreier seg om at det kriserammede tyske industri-konsernet ThyssenKrupp vurderer å kansellere alle prosjekter for «klima-vennlig» omstilling av stål-produksjonen som involverer bruk av hydrogen istedenfor kull, viser interne dokumenter som insidere har lekket til Handelsblatt.

Lenke til Handelsblatt
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

#4
Quote from: stjakobs on 09.10.2024, 12:27:02I dag har Document.no denne overskriften: "Tysk stålgigant vurderer å droppe «klimavennlig» omstilling" (bak betalingsmur)

Det dreier seg om at det kriserammede tyske industri-konsernet ThyssenKrupp vurderer å kansellere alle prosjekter for «klima-vennlig» omstilling av stål-produksjonen som involverer bruk av hydrogen istedenfor kull, viser interne dokumenter som insidere har lekket til Handelsblatt.

Lenke til Handelsblatt


Ja, når EU-statene ikke lenger har råd til å subsidiere rekken av dysfunksjonelle "grønne" påfunn, rakner det selvsagt bredt over hele fjøla nå.
En rekke selskaper begynner også å våge å fortelle politikerne at de kjører EU på dunken om det "grønne skiftet" kjøres videre på samme måte
- Markedet/børsene har sagt sitt lenge, sist ute nå er jo Equinor som før i uken falt dramatisk på nyheten om at de hadde kjøpt seg inn i det (foreløpig!) store vindselskapet Oersted. Markedet ser dette bare som forsøk på grønnvasking, og at det vil svekke Equinors økonomi.
- Europeiske bilprodusenter overkjøres fullstendig av kinesiske elbiler, og har nå begynt å kreve at markedet må åpnes opp igjen for deres gamle kvalitetsstemplede fossilbiler som de ser bedre muligheter for å konkurrere med. EUs desperate tollmurplaner vil f.eks. trolig ødelegge mer for EU enn det gagner.
- her hjemme sier f.eks. VW-forhandler Møller AS at de må begynne å ta inn fossilbiler igjen, etter at de har prøvd seg med bare elbiler.
- osv.

Kort sagt: Konsekvensene av at "det grønne skiftet" akselererer Europa mot den økonomiske grøften er at stadig flere selskaper tvinges til å ta til motmæle, eller styre videre mot økonomisk undergang.
 

Telehiv

#5
Det er nå noen måneder siden denne tråden ble startet, og tiden etterpå har i sak etter sak og land etter land ettertrykkelig vist at trådtittelen "hydrogenskandalene" er i sin fulle rett.
Nå er det sammenbruddet i den grønne selvskadingen hos jernmalmgiganten LKAB i Nord-Sverige som synliggjøreres:

"LKAB et statlig gruveselskap som politikerne har omgjort til en spydspiss i «det grønne skiftet» for å produsere stål uten bruk av fossil energi. Dette skal skje gjennom selskapet Hybrit, som er et samarbeid mellom det statlige gruveselskapet LKAB, den delvis statseide stålprodusenten SSAB og den statseide strømprodusenten Vattenfall. Nå melder imidlertid LKAB at de setter Hybrit «på pause» og utsetter overgangen til «grønt stål» fra 2030 til en ubestemt tidshorisont."

Sagt på en annen måte: Man prøver med ordvalget "utsetter overgangen til grønt stål fra 2030 til en ubestemt tidshorisont" å snakke seg rundt at man har gått med åpne øyne inn i enda en ny energipolitisk, og dermed også økonomisk, selvskadingsskandale.
Og selvsagt her også: Uten den minste miljøtekniske gevinst:
- Tvert imot, det går med mer (ikke-grønn) energi for å framskaffe dette "grønne" hydrogenet enn om man bare holdt seg til tradisjonelt fossilt brensel i utgangspunktet.
- Noe man lett ville sett om politikerne på forhånd hadde forlangt et faglig forsvarlig regnestykke, og ikke bare lyttet til grønne aktivister og subsidiespekulanter i næringslivet.


LULEÅ 20230530 Energi- och näringsminister Ebba Busch, EU:s kommissionär för konkurrenskraft Margrethe Vestager, USA:s utrikesminister Antony Blinken, bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell och EU:s kommissionär för handel Valdis Dombrovskis under ett verksamhetsbesök på Hybrit i Luleå. Man besöker Luleå för att delta i möte arrangerat av Sveriges EU-ordförandeskap i handels- och teknikrådet mellan EU och USA i Luleå. Foto: Jonas Ekströmer / TT / kod 10030

NB: Nå er lenken til denne avslørende artikkelen blitt åpnet, så her får dere et bilde over hele hydrogenskandalen:
 
https://www.document.no/2024/10/25/den-gronne-kollapsen-xi-hydrogeneventyr-kollapser-i-sverige-og-resten-av-verden/