Hydrogenskandalene

Started by Telehiv, 14.06.2024, 11:00:58

Previous topic - Next topic

Telehiv

Norsk hydrogensatsing på børs allerede en økonomisk katastrofe
Cavendish Hydrogen, et selskap som utvikler fyllestasjoner for hydrogen og som nylig ble spunnet av fra hydrogenselskapet Nel, stupte over 20 prosent på Oslo Børs iforgårs. Dette var aksjens første handelsdag som separat børsnotert selskap. Det dramatiske kursfallet viser at aksjonærene dumper aksjer i stor stil.

I Norge har altså Oslo Børs demonstrert hva markedet mener om klimaspekulantenes nye (politikerstøttede) stunt. Dagens Næringsliv er nådeløse og skrev samme dag at
- "De bruker Oslo Børs som en søppelplass".
Idag noterer samme DN at denne selskapsnoteringen er:
- "Det mest useriøse vi har sett på Oslo Børs siden 2020", og
- "Dette er «value destruction» på godt norsk."
Idag fortsetter Cavendish nedturen på børsen, og har omtrent halvert seg siden debuten for to dager siden.

Som sønn, så far: Moderselskapet til Cavendish, NEL, er ned ca. 80% fra den haussede toppen
NEL-sjefen er nå ute og refser media og analytikere og andre idioter som ikke forstår hvilken gullfugl både NEL og Cavendish egentlig representerer. I mangel på noe bedre får vi ta hans reprimande som dagens stand-up underholdning:
Lenke: https://www.finansavisen.no/industri/2024/06/14/8142615/nel-sjef-hakon-volldal-ifolge-dem-bor-jeg-dra-hjem-og-legge-ned-sjappa

Men Støre dundrer på
Dette samtidig som Støre står på talerstoler rundt om og bedyrer at både hydrogen og andre grønne subsidiesluk er framtiden for norsk energipolitikk.
Hvor lenge har vi råd til denne galskapen? For les hva E24 skriver om hans vedvarende sludder på dette området, dvs. hans standhaftige vei til mer selvskading:
Lenke: https://e24.no/energi-og-klima/i/KMpKX7/tar-ikke-kraft-kritikk-har-snakket-paa-inn-og-utpust-om-dette

Listhaug: "Selvskading på høyt nivå"
Vi noterer forøvrig at Sylvi Listhaug i dag har rykket ut i Nationen og lånt vårt mye benyttede begrep her på forumet om regjeringens energiødende klimapolitikk: "Selvskading på høyt nivå". Nå varer vel ikke dette mer enn til Sylvi flytter i regjering med Erna, men dog.... 

Tyskland setter den planlagte og massivt subsidierte hydrogenproduksjonen på hold.
For å redde ansikt sier man derimot at man "utviser tålmodighet", og sier at man vil lykkes i stor skala "tidlig neste tiår".
Som notorisk medplaprer prøver Reuter et "lojalt" støtteoppslag om denne pinlige saken, omtalt bl.a. hos WUWT:



Lenke: https://wattsupwiththat.com/2024/06/13/german-hydrogen-rollout-fails-to-take-off/


Telehiv

Her er en beskrivelse av tid og kostnad (vel, egentlig IKKE kostnad, det vil man heslt ikke snakke om her, forståelig nok...) for å frambringe hydrogenbasert energi:

https://notrickszone.com/2024/06/29/german-professor-shows-that-the-road-to-green-hydrogen-is-long-expensive/


stjakobs

Bergensavisen har i dag en artikkel om:

"Equinors storsatsing på hydrogen er avlyst"


Quote- Et stort tap for Vestlandet, sier næringspolitisk
sjef i Bergen Næringsråd Tom-Christer Nilsen.

Vyene var store, men nå forblir hydrogeneventyret et eventyr.
Equinor har skrinlagt arbeidet med å etablere storskala
hydrogenproduksjon i Norge og transport via rørledningssystem
til Tyskland.

Tidligere i år skrev BA om prosjektet, der målet var å bygge
en hydrogenfabrikk enten på Kollsnes eller Mongstad, og å
eksportere såkalt blått hydrogen gjennom rør til Tyskland.
Utredningsarbeidet som da pågikk var resultatet av en
energiavtale som ble inngått mellom Norge og Tyskland i begynnelsen av 2023.

Satt ut i livet ville prosjektet betydd mange arbeidsplasser
og verdiskapning i bergensdistriktet. Men usikkerheten er for
stor til at Equinor går videre med arbeidet.

– Avgjørelsen er basert på et totalvurdering, men det er klart at kostnad er en del av det bildet, sier pressetalsperson Magnus Frantzen Eidsvold i Equinor til BA. Eidsvold trekker også frem et manglende ramme- og regelverk for nye verdikjeder for hydrogen.

Det gjør det vanskelig å få på plass langsiktige, kommersielle
avtaler med sluttbrukere.

– Tanken var å skape en ny verdikjede, men det er ikke et eksisterende marked for hydrogen i dag. Vi klarer ikke å få på plass kommersielle avtaler, sier Eidsvold.

Skuffet

Optimismen var stor da samarbeidet mellom Norge og Tyskland
ble presentert. Blant annet hadde konsernsjef Anders Opedal
i Equinor store forhåpninger.
– Dette er en mulighet for å bygge hydrogenindustri i Norge,
der hydrogen også kan brukes i den hjemlige industrien,
sa Opedal.

En annen som hadde store forhåpninger til hydrogensatsing
på Vestlandet, var næringspolitisk sjef Tom-Christer Nilsen
i Bergen Næringsråd.

– Det vil være strategisk viktig og essensielt for regionen, sa
han til BA i februar. I dag er det en skuffet Nilsen
som kommenterer hydrogenhavariet.

– Det er et stort tap at vi ikke får realisert storskala hydrogenproduksjon i regionen vår, sier han nå.

Tre hovedgrunner

Han trekker frem tre hovedgrunner til at hydrogen kan bli
en viktig næringsvei på Vestlandet når oljeindustrien etter
hvert blir redusert.

● Hydrogen kan bli et nytt eksportprodukt når bensin og diesel skal erstattes i det grønne skiftet.
● Bergen havn, inkludert Mongstad, er området med flest skipsbevegelser i Norge,og det er dermed her det største markedet er.
● Infrastrukturen på Northern Lights i Øygarden,der det allerede eksisterer en rørledning som frakter fanget CO2 ut på
norsk sokkel.

Han har forståelse for at en investeringen på mange titalls
milliarder ikke er mulig når en eventuell fremtidig hydrogenindustri mangler et ramme- og regelverk. Han mener et slikt må på plass så raskt som mulig.

– Regjeringen bør haste frem et regelverk for hydrogen, sier
Nilsen til BA.

Om Equinors hydrogeninitiativ på Vestlandet er satt på hold,
går en videre med andre deler av energisamarbeidet med den
tyske energigiganten RWE. Et av sporene BA forstår blir fulgt,
er å bytte ut Mongstad og Kollsnes med lokaliteter i Nederland
og Belgia.
Konkret betyr det at hydrogenfabrikker med CO2-fangstanlegg
for storskala produksjon blir etablert i disse landene
og forsynt med naturgass fra norsk sokkel. Deretter blir
fanget CO2 fraktet tilbake til norsk sokkel og injisert på havbunnen.

Nilsen kaller en slik løsning for en «norsk kortslutning».
– Det er typisk norsk. Norge har tradisjonelt vært en stor
eksportør av råvarer og importert ferdigproduktene. Nå er
det på tide at vi sikrer oss en større del av verdikjeden og
verdiskapningen, sier han, og legger liten skjul på at han mener både verdikjede og verdiskaping i ny, grønn industri må
legges til Vestlandet.

– Store verdier i olje- og gassnæringen er skapt på Vestlandet
opp gjennom de siste femti årene. Nå må myndighetene sørge
for at Vestlandet har en fremtid også når oljeindustrien blir redusert.
Hvis vi skal nå klimamålene, er omstillingsbehovet enormt,
sier Tom-Christer Nilsen


Også i artikkelen:

fakta.JPG
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

I dag har Document.no denne overskriften: "Tysk stålgigant vurderer å droppe «klimavennlig» omstilling" (bak betalingsmur)

Det dreier seg om at det kriserammede tyske industri-konsernet ThyssenKrupp vurderer å kansellere alle prosjekter for «klima-vennlig» omstilling av stål-produksjonen som involverer bruk av hydrogen istedenfor kull, viser interne dokumenter som insidere har lekket til Handelsblatt.

Lenke til Handelsblatt
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

#4
Quote from: stjakobs on 09.10.2024, 12:27:02I dag har Document.no denne overskriften: "Tysk stålgigant vurderer å droppe «klimavennlig» omstilling" (bak betalingsmur)

Det dreier seg om at det kriserammede tyske industri-konsernet ThyssenKrupp vurderer å kansellere alle prosjekter for «klima-vennlig» omstilling av stål-produksjonen som involverer bruk av hydrogen istedenfor kull, viser interne dokumenter som insidere har lekket til Handelsblatt.

Lenke til Handelsblatt


Ja, når EU-statene ikke lenger har råd til å subsidiere rekken av dysfunksjonelle "grønne" påfunn, rakner det selvsagt bredt over hele fjøla nå.
En rekke selskaper begynner også å våge å fortelle politikerne at de kjører EU på dunken om det "grønne skiftet" kjøres videre på samme måte
- Markedet/børsene har sagt sitt lenge, sist ute nå er jo Equinor som før i uken falt dramatisk på nyheten om at de hadde kjøpt seg inn i det (foreløpig!) store vindselskapet Oersted. Markedet ser dette bare som forsøk på grønnvasking, og at det vil svekke Equinors økonomi.
- Europeiske bilprodusenter overkjøres fullstendig av kinesiske elbiler, og har nå begynt å kreve at markedet må åpnes opp igjen for deres gamle kvalitetsstemplede fossilbiler som de ser bedre muligheter for å konkurrere med. EUs desperate tollmurplaner vil f.eks. trolig ødelegge mer for EU enn det gagner.
- her hjemme sier f.eks. VW-forhandler Møller AS at de må begynne å ta inn fossilbiler igjen, etter at de har prøvd seg med bare elbiler.
- osv.

Kort sagt: Konsekvensene av at "det grønne skiftet" akselererer Europa mot den økonomiske grøften er at stadig flere selskaper tvinges til å ta til motmæle, eller styre videre mot økonomisk undergang.
 

Telehiv

#5
Det er nå noen måneder siden denne tråden ble startet, og tiden etterpå har i sak etter sak og land etter land ettertrykkelig vist at trådtittelen "hydrogenskandalene" er i sin fulle rett.
Nå er det sammenbruddet i den grønne selvskadingen hos jernmalmgiganten LKAB i Nord-Sverige som synliggjøreres:

"LKAB et statlig gruveselskap som politikerne har omgjort til en spydspiss i «det grønne skiftet» for å produsere stål uten bruk av fossil energi. Dette skal skje gjennom selskapet Hybrit, som er et samarbeid mellom det statlige gruveselskapet LKAB, den delvis statseide stålprodusenten SSAB og den statseide strømprodusenten Vattenfall. Nå melder imidlertid LKAB at de setter Hybrit «på pause» og utsetter overgangen til «grønt stål» fra 2030 til en ubestemt tidshorisont."

Sagt på en annen måte: Man prøver med ordvalget "utsetter overgangen til grønt stål fra 2030 til en ubestemt tidshorisont" å snakke seg rundt at man har gått med åpne øyne inn i enda en ny energipolitisk, og dermed også økonomisk, selvskadingsskandale.
Og selvsagt her også: Uten den minste miljøtekniske gevinst:
- Tvert imot, det går med mer (ikke-grønn) energi for å framskaffe dette "grønne" hydrogenet enn om man bare holdt seg til tradisjonelt fossilt brensel i utgangspunktet.
- Noe man lett ville sett om politikerne på forhånd hadde forlangt et faglig forsvarlig regnestykke, og ikke bare lyttet til grønne aktivister og subsidiespekulanter i næringslivet.


LULEÅ 20230530 Energi- och näringsminister Ebba Busch, EU:s kommissionär för konkurrenskraft Margrethe Vestager, USA:s utrikesminister Antony Blinken, bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell och EU:s kommissionär för handel Valdis Dombrovskis under ett verksamhetsbesök på Hybrit i Luleå. Man besöker Luleå för att delta i möte arrangerat av Sveriges EU-ordförandeskap i handels- och teknikrådet mellan EU och USA i Luleå. Foto: Jonas Ekströmer / TT / kod 10030

NB: Nå er lenken til denne avslørende artikkelen blitt åpnet, så her får dere et bilde over hele hydrogenskandalen:
 
https://www.document.no/2024/10/25/den-gronne-kollapsen-xi-hydrogeneventyr-kollapser-i-sverige-og-resten-av-verden/

Telehiv

#6
Nå får vi bekreftet at regjeringen ikke akter å høre på ett ord med fornuft fra seriøse fagfolk på energiløsninger. ENOVA skriver nå stolt i en pressemelding at de fortsetter å dele ut støtte til hydrogenprosjekter:

"Over 777 millioner til hydrogen: – Sikrer forsyningen langs norskekysten"
Fem prosjekter for hydrogenproduksjon får støtte fra Enova. Satsingen skal være et springbrett for bruk av hydrogen i norsk skipsfart.

Lenke: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/18309195?publisherId=17848299&lang=no



Kommentar:
Det er bare å innse at funksjonalitet og lønnsomhetsrealiteter ikke er interessante for regjeringens CO2-hoder:
De nekter utrolig nok fortsatt å forholde seg til at det kreves 2 kWh elektrisk strøm til å produsere 1 kWh hydrogen!

Dette er altså regjeringens "løsning" på regjeringens alarmismer om at landet vil bli i desperat mangel på elektrisk strøm om man ikke forserer det grønne skiftet slik de ønsker.
Det hele er bare en sjokkerende ulogisk saus og fornekting av alle fornuftens krav.


Telehiv

#7
Det rakner over hele den grønne selvskadingsfjøla nå:

Hydrogenbrenselceller? Teco 2030 konkurs
Teco 2030, som satser på hydrogenbrencelceller for skip, har besluttet å levere inn konkursbegjæring. Selskapet har ikke klart å finne tilgang på ny kapital til å holde driften gående.
Teco 2030-sjef Tore Enger sier det har vært en «forferdelig periode» og at det er «bedre å sette sluttstrek».
Selskapet har tapt penger i alle år, med et totalt underskudd på nesten 300 millioner kroner.
Aksjekursen har falt 88 prosent i år, og markedsverdien var på 121 millioner kroner da Børsten stengte tirsdag.


ANDRE TIDER: Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) under en omvisning av konsernsjef Tore Enger da han besøkte TECO 2030 i Narvik i 2022 Bedriften, som ble startet høsten 2019, hadde som mål å bli en av de ledende leverandørene av nullutslippsteknologi til skip. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Da vår mest maniske klimaidiot Jonas Gahr Støre besøkte selskapet i 2022, var stemningen optimistisk: Selskapet hadde da som mål å ha "500 ansatte om få år".
Selskapet fikk 50 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge og 15,6 millioner kroner fra Enova, samt støtte fra Forskningsrådet.

"Manglende interesse for det grønne skiftet må ta skylden"
Konsernsjef Tore Enger kan fortelle E24 noe vi har hevdet her fra starten på hele børsnoteringen, nemlig
at "manglende interesse for det grønne skiftet må ta skylden".
Og kunne føyd til: Teknisk sett dødfødt i et fungerende marked. Dvs. skulle aldri fått ei krone i subsidier fra staten dette heller.

Lenke: https://e24.no/boers-og-finans/i/mPeo7p/teco-2030-begjaerer-seg-konkurs-vondt-trist-og-leit

Telehiv

Roar Valderhaug leverer i dagens E24 markedets reaksjon på det som måtte skje med hydrogen-fantasiene til grønnskollingene, altså det vi har advart om her på forumet i flere år:

Luften ut av hydrogenballongen
Ikke med et enkeltsmell, men mer som en kontinuerlig, lang og vond fis har hydrogenaksjene på Oslo Børs falt helt ned på bakken.


Hydrogen er som kjent ikke en energikilde, men en energibærer. Hydrogen som investeringsobjekt? Det har båret helt galt av sted for nær samtlige hydrogenselskaper på Oslo Børs. Bare synd at disse ikke synes å ha forstått noe av dette.

Lenke (betalingsmur): https://e24.no/boers-og-finans/i/73Q9b9/luften-ut-av-hydrogenballongen

 

translator

#9
Gled deg ikke for tidlig:

QuoteBatterigalskapen er snart over i Norge, men det er bare å gjøre seg klar for hydrogengalskapen. Nå planlegges også en gigantisk hydrogenfabrikk i Kvinesdal: Kvina Energy Park har inngått samarbeid med industrigasselskapet Linde og det norske hydrogenselskapet Hydrogen Pro for å planlegge, bygge og drifte den hypotetiske hydrogenfabrikken. Den skal være i drift innen utgangen av 2028, hvis ting går etter «store visjoner og hårete mål», men dét kommer neppe til å skje.

I desember 2023 bevilget Statnett 500 megawatt til industriprosjektet (det tilsvarer forbruket til 250.000 norske husstander) som skal produsere rundt 80.000 tonn grønt hydrogen på årsbasis. Mye av hydrogenet vil trolig bli omdannet til rundt 360.000 tonn ammoniakk årlig, til gjødselproduksjon og som drivstoff i maritim sektor. Energitapet dette vil resultere i, er det ingen som vil snakke om. Like lite som de vil snakke om prisene disse produktene vil få, eller den ekstreme risikoen ammoniakk og hydrogen representerer for samfunnet.

https://www.document.no/2025/01/18/na-skal-ogsa-kvinesdal-bli-en-hydrogengigant/

Edit: "Polemiker" har et interessant innlegg (i kommentarfeltet):

QuotePolemiker for en dag siden
Sarons Dal menigheten kan nok se frem til en splitter ny gigant hall som de kan bruke i sine sommerstevner om noen år.

Det er vel først og fremst innen skipsfart at hydrogen og ammoniakk kan være aktuelt som drivstoff, spesielt for kysttrafikken. Det lar seg vel neppe gjennomføre uten enten massive skatter (Co2 avgift) og massive subsidier. Trolig begge deler.

Hydrogen kan lages på mange måter, men det det er snakk om her er vel Grønn Hydrogen. Dvs. hydrogen laget med elektrolyse. Da vil det enten være behov for platina og iridium eller yttrium. Problemet er at disse er ekstremt sjeldne og svært kostbare. Dessuten blir de produsert i svært politisk ustabile land. (Sør-Afrika, Russland), medfører enorme natur inngrep, forurensing og energiforbruk. Er gjerne bare et par gram per tonn masse.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Affen

For å side med salige Kjell Aukrust:  Framhaldssoga held fram.

Nu går man i gang med "en unik" hydrogensatsing i Bodø. Meningen er at denne hydrogenfabrikken skal forsyne to ferger som skal trafikkere strekningen Bodø - Lofoten med hydrogen. 

"– Bodø-anlegget blir et nytt og spennende kapittel i det europeiske grønne hydrogenmarkedet, fortsetter han.    ( administrerende direktør i GreenH, Morten Solberg Watle.  min komm. )

Det sies at man skal være leveringsklar til høsten 2026.  Så får vi se da, om dette prosjektet blir like "vellykket" som alle andre hydrogenprosjekter rundt om.


https://www.nrk.no/nordland/bygger-hydrogenfabrikk-til-1_2-milliarder_-_-det-eneste-stedet-i-verden-hvor-dette-blir-gjort-1.17224449

stjakobs

#11
Det er allerede store problemer med de batteridrevne hurtigbåtene som fylket har tvunget gjennom anskaffelse av. Vind over 13 sekundmeter gjør at de må holdes i ro.
Avisa Nordland har hatt en lang rekke saker med fortvilte pendlere som ikke kommer seg på jobb, og om et rederi som får millionbøter for ikke å holde det de lover.

Brødrene Aa AS i Hyen kunne 21. mars overlevere den nye hurtigbåten Fjordtind til Norled AS. Passasjerbåten skal sammen med søsterfartøyet Fjordstrøm som er levert fra verftet tidligere i 2024 trafikkere på strekningene mellom Bodø og Væran og Bodø og Gildeskål på oppdrag for Nordland fylkeskommune.

Fjordtind og Fjørdstrøm er bygget i karbonfiber, er 40,6 meter lang og kan ta 130 passasjerer pluss last. Hurtigbåten er utstyrt med batteripakke på 4 MWh og vil være i stand til å operere helelektrisk i 30 knop. Normalt vil båten operere med en servicefart på 28 knop, og med denne farten vil rekkevidden være på over 60 nautiske mil. Batteripakken er sammen med installasjonen på søsterfartøyet den største som Brødrene Aa har installert på en båt så langt.


Ytterligere spesifikasjoner

Jeg vil tro at de hydrogendrevne båtene vil gi adskillig større problemer, da havstykket mellom Bodø og Lofoten er ganske mer krevende enn der lokalbåtene går i dag.

Jeg har i den senere tid oppdaget at enkelte selskap, som f.eks. Torghatten, nå har innført begrepet rekkeviddeforlenger. Det vil si at man kan sette inn en valgfri dieselmotor i de elektriske båtene. Slik hybrid-drift ville jo kunne gi en viss grad av sikkerhet (om ikke batteriene begynner å brenne).
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

#12
Ja, Affen og stjakobs,
dere viser også her gode eksempler på hvordan det hauger seg opp med dødsdømte "klima"-satsinger - her hydrogen, der batterier, ammoniakk, fuglekverning, osv. - drevet fram av flere norske regjeringers krypende aksept for EUs klimabesvergelser, alle med den fellesnevner at de er ytterst dysfunksjonelle og ustabile og ødelegger strømprisene, svekker omtrent all infrastruktur og truer mesteparten av den gjenværende industri i Vesten.

Alle oppvakte folk i Europa kan se dette skje rett foran øynene sine, men aner ikke hvordan de kan gjøre noe med det siden stemmeseddelen tilbyr kun et valg mellom pest og kolera i hele Europa.
I Norge er dette situasjonen:


Rolf Groven. Digigrafi laget i anledning 50 år siden vår første EF/EU-folkeavstemming i 1972.
Oppdatert versjon av bildet Norsk nyromantikk fra 1972.


For dem som ikke husker originalen fra 1972 (der vindmøller ennå ikke var direktivinnført...):



 

Telehiv

#13
Tilgi meg at jeg spiller inn enda et talende Groven-bilde, fulltrefferen "Soria moria. Sorrya €uroria" (2011), fritt etter Theodor Kittelsens Askeladden som ser Soria Moria.
Maleriet ble avduket i forbindelse med Nei til EU-landsmøtet i Molde i 2011.

"Soria moria. Sorrya €uroria"