Batteriskandalene

Started by Telehiv, 14.03.2024, 21:29:12

Previous topic - Next topic

Telehiv

#30
Morrow får gigantlån fra staten
Og da har vi fått bekreftelsen på at regjeringen vil kaste enda mer gode penger etter allerede dårlige batteriskandalepenger:

Lenke: https://inyheter.no/17/12/2024/morrow-far-statlig-lan-pa-15-milliarder/


Morrows batterifabrikk i Arendal med statsminister Jonas Gahr Støre tilstede. Morrow Batteries AS er et norsk foretak som ble etablert i 2014 for å produsere bilbatterier til elbiler. Støre la i september 2022 ned grunnsteinen for det første byggetrinnet på Morrows batterifabrikk i Arendal. Foto: Heiko Junge / NTB.

Når dophuet Fredric Hauge er med på haraballet, får man den endelige bekreftelse på at her har den siste fornuft forlatt oss:

Bellonas Frederic Hauge (t.v.) og fabrikksjef Andreas Maier under åpningen av Morrows batterifabrikk i Arendal i høst. Foto: Heiko Junge / NTB

PS: Vi får pliktskyldigst komme tilbake og melde fra når også denne feilsatsingen går konkurs. Vår klimavanvittige regjering vil selvsagt bruke nye formuer på å redde ansikt og holde skuta flytende en stund til, men markedet vil til slutt selvsagt vise hva slags galskap som er i gang.


Telehiv

Bekreftelsene på batteriskandalene bare fortsetter å renne inn:

"Milliardene renner ut – batterifabrikkene kollapser"


Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sammen med fabrikksjef Andreas Maier (t.h.) under de lykkelige idiotåpningsdager for Morrows batterifabrikk i Arendal. Foto: Heiko Junge / NTB

Hegnar med ramsalt lederartikkel om elendigheten
Redaktør Trygve Hegnar retter skarp kritikk mot regjeringens satsing på batteriproduksjon i Norge i sin lederartikkel i Finansavisen torsdag.
Han peker på at det som ble utropt til fremtidens industri av tidligere næringsminister Jan Christian Vestre (Ap), nå står på randen av sammenbrudd flere steder i landet.
«Det var ganske dristig av Vestre å utrope batteriproduksjon til fremtidens industri i Norge, når vi verken har historikk på området, egen bilindustri eller en fordel i et marked som allerede vrimler av batterifabrikker,» skriver Hegnar.
Han trekker frem eksempler som Freyr i Mo i Rana, hvor fabrikken nå står tom med bare fire ansatte etter at produksjonen ble flyttet til USA. Samtidig viser han til utfordringene hos Morrow i Arendal, der 60 ansatte nylig har fått oppsigelsesvarsel til tross for statlige lån på 1,5 milliarder kroner for å redde selskapet.

Hegnar omtaler regjeringens støtteordninger som en risikoavlastning for private investorer på bekostning av fellesskapets midler. Han peker på paralleller til det satiriske konseptet «Hegnars Batterifabrikk», hvor staten overtar risikoen mens private kan innkassere gevinst.
Batteriselskapet Beyonder er også i Hegnars søkelys, etter at deres planer om en fabrikk i Haugesund ble lagt på is. Ifølge Dagens Næringsliv skal Beyonder nå leie produksjonskapasitet i Kina, noe Hegnar påpeker som et ironisk vendepunkt for det norske batteri-eventyret.
«Kanskje Hegnars Batterifabrikk må til Kina også,» avslutter han.


Lenke: https://inyheter.no/17/01/2025/milliardene-renner-ut-batterifabrikkene-kollapser/

Telehiv

En strøm av godt skolerte ingeniører har i årevis forsøkt å fortelle grønntullingene at man ikke må stable sammen store mengder litiumbatterier konsentrert på ett sted, da en brann vil bli katastrofal og uhåndterlig.
De samme ingeniørene har også forsøkt å fortelle grønntullingene at under gitte omstendighter kan slike batterier faktisk selvantenne, med giftig røyk og nesten umulige slokningsmuligheter som resultat. 
Nå er det stakkars California som igjen beviser at grønntullinger ikke kan gå uten voksent tilsyn:

Nye evakueringer i California: Verdens største anlegg for batterilagring i full fyr



Lenke: https://www.document.no/2025/01/19/nye-evakueringer-i-california-verdens-storste-anlegg-for-batterilagring-i-full-fyr/

Telehiv

Arendal kommune begynner å fatte hva de har blitt lurt inn i:

"Arendal blør penger på Morrow: – Vi har tapt alt"
Arendal kommune står i en økonomisk krise etter at Morrow Batteries utsatte planene for en ny fabrikk, kun en måned etter å ha mottatt et milliardlån fra Innovasjon Norge.
Ifølge Finansavisen tapper utsettelsen kommunen for millioner, ettersom Morrow ikke har tatt over tomtene som ble forberedt for fabrikken.
Kommunen har hatt ansvar for tilretteleggingen av tomtene, finansiert med lån på 63 millioner kroner, og har nå en ferdig planert tomt som Morrow ikke tar i bruk. I tillegg står kommunen med et lån på 200 millioner kroner for et renovasjonsanlegg som kan vise seg å være unødvendig dersom fabrikken ikke bygges.
– Vi har tapt alt av frie fond, og har et underskudd på rundt 100 millioner kroner, sier Haagen Poppe (H), gruppeleder i bystyret.

Morrow har sagt de vil bygge tre fabrikker i Arendal, men har nå utsatt det andre bygget. Utsiktene er dystre for kommunen, som vurderer å selge tomten om de ikke får en avtale på plass.


Lenke: https://inyheter.no/31/01/2025/arendal-blor-penger-pa-morrow-vi-har-tapt-alt/

Telehiv


Telehiv

Og så er skandaleforetaket FREYR ute og rir etter mer offentlige penger igjen - i USA:

FREYR dropper å bygge gigantisk batterifabrikk i USA - hopper over på solceller!!


Styreleder Tom Einar Jensen i Freyr under Pareto Securities' Energikonferanse 2023. Foto: Ole Berg-Rusten/NTB

FREYR går bort fra planene om å bygge en batterifabrikk til 2,6 milliarder dollar nær Atlanta i USA. Selskapet har tidligere lagt bort gigantplaner i Mo i Rana.
Ifølge nyhetsbyrået AP har selskapet informert myndighetene i byen Newnan, Georgia, om at de ikke kommer til å bygge anlegget, som ville ha gitt arbeid til over 700 personer.
Beløpet som FREYR ønsket å bygge anlegget for, tilsvarer nærmere 30 milliarder kroner.
Da planene ble kunngjort i 2023, ble det omtalt som verdens nest største batterifabrikk. Det skulle dreie seg om batterier for lagring av strøm fra fornybare energikilder for senere bruk.


Heller solceller
Selskapet opplyser at de nå isteden retter sin oppmerksomhet mot en solcellefabrikk i Texas som de nylig kjøpte fra kinesiske Trina Solar for 340 millioner dollar.
Myndighetene i delstaten Georgia opplyser at de har gitt tilskudd på 7 millioner dollar til FREYRs kjøp av en tomt i Newnan, som ligger omtrent 55 kilometer sørvest for Atlanta. En talsperson opplyser at delstaten og selskapet samarbeider for å sikre at pengene blir tilbakebetalt raskt.
Ifølge AP kan det også hende at FREYR skylder penger til Coweta fylke, der Newnan ligger.


Ville satse i Rana
FREYR har også fått mye omtale i Norge. Selskapet planla opprinnelig å bygge en batterifabrikk for 40 milliarder kroner i Mo i Rana i Nordland, med potensielt opptil 1500 arbeidsplasser.
På et tidspunkt var det over 60 fast ansatte ved anlegget.
– Vi er i dag fire stykker som jobber for FREYR i Mo i Rana og bidrar til den europeiske porteføljen og noe støtte til den amerikanske, sa Hilde Rønningsen, direktør for eksterne relasjoner, til Rana Blad i forrige måned.
NRK meldte i november 2023 at FREYR hadde investert 4 milliarder kroner i Rana siden planene ble lansert i 2019. Daværende næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) opplyste at staten hadde bidratt med 190 millioner kroner.


Kilde: NTB

translator

#36
Northvolt har aldri produsert et eneste batteri, med de har gitt inntrykk av at de gjør det, fortelles i en ny SVT-dokumentar:

QuoteUppdrag granskning · Northvolts vision om en helt igenom svensk batteriproduktion oberoende av Kina har lockat miljardinvesteringar. Nu kan Uppdrag granskning visa att de aldrig lyckats producera ett enda av de utlovade batterierna.
I de batterier som lämnat fabriken, och som nu sitter i Scanias el-lastbilar, är den mest väsentliga beståndsdelen importerad från Kina.

Att producera ett helt batteri under ett och samma tak, det som ingen annan europeisk industri lyckats med, är Northvolts idé. Redan innan ett batteri har synts till lägger BMW en jätteorder. Företaget får finansiering från Europeiska investeringsbanken och flera pensionsförvaltare.

I offentligheten låter det som att Northvolt faktiskt producerar de utlovade, helsvenska batterierna. Men inne på fabriken är man inte i närheten av att lyckas.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/helsvenska-batterier-har-aldrig-lamnat-northvolts-fabrik

https://www.svtplay.se/video/KDvMrWb/uppdrag-granskning/var-ar-batterierna

Dokumentaren "Var är batterierna?" (Hvor er batteriene?) ble sendt på svensk tv i kveld.

Edit: Saken følges opp av Swebbtv:

Bedrägeriet i Skellefteå avslöjas nu även i SVT Uppdrag Granskning.

Uppdrag Granskning kom idag, den 26 februari, med ett program där de har konstaterat att Northvolt är en stor bluff och att det inte har producerats ett enda batteri i Northvolts fabrik i Skellefteå.
https://swebbtv.se/w/hMgHK7DLB6ccey3guubgM5
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

#37
Quote from: translator on 26.02.2025, 22:36:59Northvolt har aldri produsert et eneste batteri, med de har gitt inntrykk av at de gjør det, fortelles i en ny SVT-dokumentar:

Ja, i dag meldes tidenes svenske konkurs (som vi har spådd her på forumet siden denne dysfunksjonelle galskapen startet):

Northvolt: Største konkursen i moderne svensk historie
Den svenske batterisatsingen Northvolt begjærer konkurs, skriver Dagens Industri.


Tidenes svenske konkurs - bare å gå hjem og finne annet å gjøre...

Den største konkursen i moderne svensk historie er et faktum, skriver Dagens Industri. Onsdag morgen bekreftet en saksbehandler ved Stockholms tingrett overfor avisen at en konkursbegjæring er levert inn av Northvolt.
Etter å ha vurdert alle tilgjengelige alternativer, inkludert en Chapter 11-restrukturering i USA, har styret konkludert med at det ikke finnes noen annen løsning enn å begjære konkurs i Sverige.
– Dette er en utrolig vanskelig dag for alle i Northvolt, sier midlertidig styreleder Tom Johnstone.

Den svenske batterisatsingen har blitt sett på som en slags storebror for Arendal-baserte Morrow Batteries. Det skulle bli Europas batterieventyr.

Men utfordringene har kommet på rekke og rad: store underskudd, nedskalering og omfattende nedbemanning. I fjor høst fikk 1.600 Northvolt-ansatte beskjed om å levere inn nøkkelkortet.
– De har trolig bitt over mer enn de kan håndtere, uttalte Lars Lysdahl, batteriekspert i Rystad Energy, tidligere til Finansavisen.

Store tap: 224 milliarder SEK (!!) spilt bort
Batteriselskapet har totalt hentet omtrent 214 milliarder svenske kroner, ifølge svenske medier. 88 milliarder kommer fra ulike offentlige aktører – alt fra kraftselskaper og pensjonsfond til den europeiske investeringsbanken.

I 2023 endte årsresultatet før skatt på minus 1,2 milliarder dollar, mot minus 318 millioner året før. Da selskapet søkte konkursbeskyttelse i USA i november i fjor var gjelden på 5,8 milliarder dollar, tilsvarende 61,2 milliarder norske kroner, mens kontantbeholdningen var på kun 30 millioner dollar.
– Utsiktene for å tjene penger på en ny batterifabrikk er nesten en matematisk umulighet, sa First-forvalter Ole André Hagen.

Han argumenterte for at produksjonskapasiteten vokser raskere enn markedet kan absorbere. Samtidig ligger Europa langt bak land i Asia, som har satset tungt på batteriproduksjon i flere år.

PS: Noen som husker hva klimagjøkene bet på da dette idiotiet startet?
Freyr-sjef Tom Einar Jensen: "Batterier er den nye oljen"
Iflg samme mann var tusenkronersspørsmålet hva Norge skal drive med etter oljen:
Batterier er den nye oljen, sa altså Freyr-sjef Tom Einar Jensen til vettløs applaus fra våre kunnskapsløse politikere, klimaaktivister og NGO'ere.

Mitt tusenkroners spørsmål er: Vil disse også være med og betale det som skattebetalerne har fått kastet etter seg?!?

Lenker:
https://www.finansavisen.no/industri/2025/03/12/8249138/northvolt-storste-konkursen-i-moderne-svensk-historie

https://www.dn.no/marked/northvolt/historisk-konkurs-for-northvolt/2-1-1791226

https://e24.no/boers-og-finans/i/8qopPx/batteriselskapet-northvolt-slaar-seg-konkurs

Affen

Northvolts ledelse ble advart mot å starte produksjon av litium-batterier.

Northvolt og dets tidligere administrerende direktør Peter Carlsson har angivelig blitt advart mot å investere i produksjon av litium-ion-batterier. Bak advarslene sto en gruppe forskere; inkludert rundt ti professorer. Dette er hva Affärsvärlden skriver.

Ifølge avisens informasjon ble det i 2020 holdt flere møter mellom Northvolts ledergruppe og «noen av verdens fremste forskere» innen batteriteknologi. Blant annet skal om lag ti professorer ha deltatt på disse møtene.


https://samnytt.nu/uppgifter-northvolt-varnades-for-att-satsa-pa-litiumbatterier

Telehiv

#39
Quote from: Affen on 24.05.2025, 12:18:59Northvolts ledelse ble advart mot å starte produksjon av litium-batterier.

Northvolt og dets tidligere administrerende direktør Peter Carlsson har angivelig blitt advart mot å investere i produksjon av litium-ion-batterier. Bak advarslene sto en gruppe forskere; inkludert rundt ti professorer. Dette er hva Affärsvärlden skriver.

Ifølge avisens informasjon ble det i 2020 holdt flere møter mellom Northvolts ledergruppe og «noen av verdens fremste forskere» innen batteriteknologi. Blant annet skal om lag ti professorer ha deltatt på disse møtene.


https://samnytt.nu/uppgifter-northvolt-varnades-for-att-satsa-pa-litiumbatterier

Glimrende innspill, Affen!
Tragikomisk, men en brutal realitet: Wikipedia har forlengst sin fulle hyre med å skrive inn historikken til alle "fornybarselskapene" etterhvert som de går konkurs - etter å ha hentet ut svære ikke-konsekvensvurderte midler fra myndighetene i tillegg til lettlurte investorer som har trodd på klimanarrativets støtteløfter og sett billig gull glimre i det fjerne.

Her Wikipedias oppsummering for Northvolt nå:

Northvolt AB var et svenskt selskap som forsøkte å produsere litiumionbatterier til bruk for elbiler og for energilagring.
Northvolt ble grunnlagt i 2015 under navnet SGF Energy av Peter Carlsson og hadde 3500 ansatte i 2022. Selskapet bygde en fabrikk i Bergsbyn i Skellefteå kommune.
I 2019 fikk Northvolt et lån på 4 miliarder kroner (350 millioner Euro) fra Den europeiske investeringsbank.[3] Andre store investorer var Volkswagen (21% eierandel), og Goldman Sachs.
I november 2024 søkte Northvolt om konkursbeskyttelse i USA, og ledelsen oppgav at de bare hadde midler til en ukes drift, samtidig som de hadde 5,8 miliarder dollar i gjeld. Northvolt er den største konkurs i moderne svensk historie. Selskapet hadde tapt nesten 100 milliarder kroner uten å ha klart å fabrikkprodusere et eneste helsvensk batteri."


Denne tråden har framvist noen av de pinligste batterikonkursene. Men det er bare en flik av fornybar-selvskadingen:
De som ikke har tapt sin forstand og dømmekraft i det vettløse klimanarrativet rundt dette, kan bare begynne å undersøke hva som vil komme av fremtidige konkurser (og svære offentlige midler spilt bort) innen de andre dysfunksjonelle, ulønnsomme og miljøraserende "fornybar"-industriene.

Vi har opp gjennom årene forlengst laget tråder her på forumet for alle disse skandalene, her nevnes bare noen få:

- generelt om "grønne" energiskandaler
https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2356.0

- vindanlegg (der særlig havvindkonkursene vil bli ekstra svære straks off. subsidier faller bort)
https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2345.0
https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2322.0

Her er en NRK-artikkel om omfattende fuglekverning av sjeldne/verneverdige fugler, som ikke trenger meldes når det er vindmøller som gjør det:
https://www.nrk.no/mr/vindkraftverk-trenger-ikke-varsle-om-dode-fugler-_-kan-kastes-i-sopla-1.15335674
Test: Drep ei eneste ørn i egen hage og se hvor lang fengselsstraff du får!

- solceller (der miljøskader, øding av sjeldne mineraler og slave-/barnearbeid går mot uendelig)
Denne problematikken er behandlet i en rekke mer generelle tråder på forumet

- hydrogen (1 kg hydrogengass = 1 kg TNT; når eksploderer første rørsystem, evt. med hjelp av terrorister?)
https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2345.0

- ammoniakk (livsfarlig og meningsløst dyrt pr energienhet)
https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2428.0

- klimakvoter:
https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2325.0

- karbonfangst (bare utgifter, ikke engang et forsøk på å lage energi)
https://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=2394.0


Telehiv

#40
Morrows siste årsrapport foreligger - og dermed er det på 'an igjen med behov for mer penger til Morrows skandaløse batterifantasier - som vi her på forumet har advart mot fra første dag man begynte å høste svære offentlige tilskudd og frekt og freidig tildele seg selv svære bonuser og utbytter - uten å ha produsert ett eneste batteri!

Sorrow for Morrow: Trenger mer penger – igjen
I desember fikk endelig Morrow det statlige lånet på 1,5 milliarder skattekroner fra Innovasjon Norge som skulle redde dem. Nå varsler de allerede at de trenger mer penger.
Tanken var at offentlig støtte skulle utløse private investeringer, men det har ikke fungert særlig bra så langt. Fordi private investorer ikke tar like lett på å tape egne penger som regjeringen gjør med å rote bort andres.
Nå er det «vesentlig usikkerhet knyttet til fortsatt drift», og selskapet trenger mer penger innen første halvår i 2026, ifølge siste årsrapport.
Spørsmålet er om regjeringen IGJEN vil be offentlige støtteorganer om å bistå med mer skattekroner inn i enda et klimakonkursbo.
Som sagt, Morrow har ennå ikke solgt noen batterier, ifølge samme rapport.


BATTERIFANTASIENE: Tror vår klimademente regjering fremdeles at Lars Christian Bacher og Morrow klarer å få til lønnsom batteriproduksjon i Norge? Og vil kaste mer penger etter dem - enda en gang? Foto: Eivind Yggeseth

Affen

#41
Ja, det går så det griner i Norge.

For ganske nøyaktig tre år siden, i juni 2022, i forbindelse med Freyr i Mo i Rana, proklamerte daværende næringsminister Vestre:  "Batteriproduksjon er den nye oljen..." og sa videre:

"Batterisatsingen i Mo i Rana utvides til en gigantisk fabrikk til 17 milliarder kroner, som skaper rundt 600 arbeidsplasser lokalt og kan omsette for 20 milliarder hvert år." 

I dag vet vi alle at det gikk ikke lenge før den "oljebrønnen" tørket ut.

Det skal bli spennende å se hva Støre og hans likemenn foretar seg i denne omgang i forhold til Morrow's stadige behov for mer kapital.  Vil de fortsette å tømme millioner inn i det bunnløse sluket, eller sier de at nok er nok ?

Soga held fram.  Fylgj med i neste bolken, godtfolk.

https://www.oa.no/batterier-er-den-nye-oljen/o/5-35-1562255


Affen

Ikke før har man lest at batteriselskapet Morrow er på pengejakt, så kan DN i dag fortelle følgende om batteriselskapet Beyonder:

Batteriselskapet Beyonder permitterer halvparten av de ansatte – må hente penger

Man hadde som mål å hente inn kapital før sommeren, men det har de ikke greid.
Kan det være at flere og flere våkner fra drømmen om "Norges nye olje" og innser at dette er en industri man bør styre langt unna ?

https://www.dn.no/marked/batteriselskapet-beyonder-permitterer-halvparten-av-de-ansatte-ma-hente-penger/2-1-1832546


Telehiv

#43
Om vi går spesifikt på kostnads- og reparasjonskostnadene for elbil-batterier, så har media faktisk begynt å melde om litt av problemene som hoper seg opp:

"Batteriskandalen ingen snakker om: og hva den kan koste deg"

Lenke: https://teksiden.no/elbiler/batteriskandalen-ingen-snakker-om-og-hva-den-kan-koste-deg/



Selv om journalister i redaksjonsstyrte media ikke tør å utfordre CO2-hypotesen i skrift og tale, får vi uansett glede oss over at dysfunksjonene for batterier begynner å komme tydeligere fram.

Brannbomben under dagens batteriløsninger
Det er selvsagt fint å få en slik oversikt over de driftstekniske svakhetene og kostnadene ved elbilbatterier, men verre er det uhåndterlige brannpotensialet. Dette trenger å belyses mye mer, det har allerede omkommet altfor mange ombord på skip og i større lagerområder der bilbatterier har begynt å brenne, sprer dødelig giftig gass ut i luften, og som ikke lar seg slokke med ordinære slokkemidler.


Hendelsen med hybridfartøyet BRIM i mars 2021 er bare et lite eksempel på hvor krevende og langvarig en innsats mot en batteribrann kan bli. Syv dager tok det å avklare situasjonen (foto: IUA/VIB)

Hvorfor brenner lithiumbatterier?
Litiumbatterier, som andre batterier, består av en anode, en katode, en elektrolytt og en separator. Alt er kapslet inn i ulike type membraner. Elektrolytten i litiumbatterier består ofte av en organisk løsningsvæske, og er derfor svært brennbar - og nesten umulig å slokke.

Fordi våre "klimaskadde" myndigheter har vært så tilbakeholdne med å advare om brannpotensialet i bilbatterier har en rekke sikkerhetsskandaler fått utvikle seg over tid uten et våkent publikums varsling.
Her et eksempel:
Lenke: https://www.nrk.no/ostfold/har-sperret-av-et-omradet-med-farlige-elbilbatterier-1.17380669