Batteriskandalene

Started by Telehiv, 14.03.2024, 21:29:12

Previous topic - Next topic

Telehiv

#45
Da har det skjedd som vi har advart om her på forumet i flere år:

Morrow Batteries er konkurs
Styret i Morrow Batteries har begjært oppbud etter 3,3 milliarder i egenkapitalinnskudd og ytterligere milliardbeløp i lån. Nå krever Frp svar fra regjeringen.


SLUTT: Styret i Morrow Batteries besluttet idag å begjære oppbud.
FOTO: Morrow Batteries

PS: Undertegnedes forsøk på å få inn en kritisk artikkel med advarsel om dette i riksmediene allerede i oppstarten ble prompte avvist av alle redaksjoner. Håper disse medienoksagtene selv kjøpte aksjer og har tapt stort, det vil være dem vel fortjent. 

Lenke:
https://www.finansavisen.no/energi/2026/05/06/8349345/styret-i-morrow-batteries-har-besluttet-a-begjaere-konkurs

Telehiv

#46
Et lite tilbakeblikk i de politiske, finansierings- og energitekniske prosessene fram til Morrow Batteries' konkurs viser skremmende mye dumskap og naiv tro på "det grønne skiftet":

Politisk har elendigheten blitt drevet fram av både regjering, Arendal kommune og de vanlige klimaklovnene og heiakorpsene i aktivistmiljøer som Bellona/Hauge, MDG, osv. Toppledelsen i Morrow har nesten bare behøvd å la det politiske heiakorpset kaste inn en haug milliarder i år etter år, mens de tildelte seg selv skammelige bonuser. Selvsagt uten politisk inngripen på det området også. 


Lokal løpegutt for Støre og ordfører Robert Cornels Nordli (Ap) er godt fornøyd med samarbeidet med og fremdriften til Morrow. Så sent som i januar/februar gikk han sterkt ut og oppfordret til å støtte Morrow Batteries til tross for utsettelse av fabrikkutvidelsen, osv.
Foto: Svein Sundsdal / NRK


Økonomisk har DNB klart å rote seg inn med pantebehov på 100 millioner, der det er Arendal kommune som nå sitter med kostnads-svarteper rundt det. Morrow selv klarer vel å snike seg unna det meste også der.

Energi- og industriteknisk har det hele tiden vært et skandaløst fravær av å slippe til kvalifiserte fagfolk som kunne stanset dette håpløse prosjektet i startgropen. Som vanlig overstyrte klimabesvergelsene på regjeringsnivå både hos Erna og Støre alle innsigelser. Det er vel bare Frp som hele veien har våget å protestere. Denne avisartikkelen belyser både dette og en god del mer av galskapen:

https://www.nrk.no/sorlandet/irritert-ordforer_-_-na-ma-vi-slutte-altsa-1.17241093
   

Telehiv

#47
Kent Andersen har lagt ut en øyeåpnende artikkel om hvordan verden brytes ned av selvskadende klimapolitikk:

"Er batterifabrikker fortsatt kjernen i Arbeiderpartiets klimapolitikk?"


Statsminister Jonas Gahr Støre ved nedleggelsen av grunnsteinen til Morrow Batteries' batterifabrikk i Arendal den 26. september 2022. Foto: Morrow.

Kent Andersen er den i norske medier som lengst og klarest har fått mest rett i kritikken av de iboende svakhetene i det grønne skiftet. Og nå har han lagt ut en oppsummering av hva som har vært advart om - og hvor rett både hans og andres kritikk har vært. Alle som er interessert i de faktiske forhold rundt den groteske økonomiske, miljømessige og energitekniske dysfunksjonaliteten i klimaredningens navn - frekt nok fremdeles kalt "det grønne skiftet" - bør virkelig lese denne artikkelen:

Lenke: https://www.document.no/2026/05/07/er-batterifabrikker-fortsatt-kjernen-i-arbeiderpartiets-klimapolitikk/

I all beskjedenhet; de som har fulgt Klimadebatt fra starten vet at den samme kritikk har vært framført her som den Kent Andersen nå oppsummerer:

Batteriskandalene er fullbrakte i Norge - men er bare en del av den samlede "grønne" selvskadingen
Kent Andersen forutsa allerede i boka «Klima Antiklimaks» fra 2020 at Støres batteristrategi ville ende med brukket rygg, og har fått dundrende rett:
- FREYR er borte i en sky av subsidiesvindel
- Batterifabrikken Morrow er konkurs (med over 4 mrd bortrotet av offentlige midler rett i spekulanters lommebøker)
- I Sverige ble batterifabrikken Northvolt (som heller aldri produserte noe) tidenes største svenske konkurs

Skandalen «Grønt industriløft»
I 2022 lanserte Støre sitt «Grønt industriløft» - forsterket med en ytterligere «femårsplan» 2.0 fra 2023, med syv satsingsområder hvor staten plutselig definerte Norges fremtidige næringsliv: havvind, batterier, hydrogen, CO2-håndtering, maritim industri, bioøkonomi samt skog- og treverksøkonomi.
Støres opphevelse av Ernas konsesjonsstopp for vindkraft fra 2019 har allerede kostet en offentlig formue for å prøve å drive gjennom nye miljøødeleggende og ulønnsomme satsinger mot folks vilje - mens stettingen av reelle behov i strømsystemet vårt forfaller.

For etter bare tre år sitter vi med fasiten: Total fiasko for regjeringens "klimanæringer"
Støres selvdefinerte «store visjoner og hårete mål» har endt som en slagmark skapt av fiaskobomber:
- «Batterieventyret» til Støre er nå avslørt som et kostbart fantasifoster hvor private profitører går ustraffet fra borde med millioner i lomma.
- Havvind står i stampe på grunn av kostnader og risiko, men svindlerne forlanger stadig mer subsidier.
- Hydrogenprosjektene feiler over hele Europa.
- CO2-lagring er et bunnløst sluk som vil tappe samfunnet for milliarder uten viktige resultater.
- Maritim industri flagges fortsatt ut til lavkostland.
- Biodrivstoff-økonomien består av etanolimport fra utlandet.
- På Svalbard (med verdens reneste kullforekomster nedlagt) brenner generatorene 45 kubikkmeter langreist diesel per døgn.
- Norsk skogbruk er hemmet av regulering, byråkrati og skatter.
- Industriproduksjonen lider av overregulering fra EU.
- Og solkraft i vinterland er så dumt at bare svindlere på jakt etter subsidier, og politikere med klimahysteri, tror på det.

Andersen fastslår: «Grønt industriløft 2.0» har aldri hatt noen forutsetning for å virke. Det er et politisk fantasifoster basert på Mikke Mus-økonomi.

Telehiv

#48
Sjokkerende nyheter om de faktiske offentlige bidrag til Morrow-skandalen
Finansavisen skriver idag (bak betalingsmur) at regjeringens grønne batterieventyr ser stadig dyrere ut for skattebetalerne. Nå viser nye tall at det offentlige kan ha pumpet inn minst 3,4 milliarder kroner i konkursrammede Morrow Batteries.
Beløpet er kraftig oppjustert etter at Nærings- og fiskeridepartementet avslørte at Morrow hadde brukt langt mer av lånene fra Innovasjon Norge enn selskapet selv oppga før konkursen.
Mens Morrow hevdet at rundt 300 millioner kroner var trukket på lånene, viser departementets tall at summen egentlig var på én milliard kroner.


Stadig verre avsløringer om misbruk av offentlige midler dukker opp, men hvor er selvkritikken?

Ifølge Finansavisen har staten og offentlige aktører tatt størstedelen av risikoen i batterisatsingen, mens private investorer har bidratt med langt mindre enn regjeringen lovet da det grønne industrieventyret ble lansert.
Også Å Energi, som eies av blant andre Statkraft og flere kommuner, skal ha investert mer enn tidligere kjent. Samtidig sitter Arendal igjen med millionregninger etter å ha bygget opp infrastruktur for batterifabrikker som aldri kom.
Kommunen har allerede brukt 157 millioner kroner på flytteplaner og klargjøring av tomter, mens en planlagt «batterivei» kan koste opptil 800 millioner kroner.
Konkursen etterlater seg samtidig milliardgjeld. Ifølge Agder tingrett har Morrow én milliard kroner i gjeld og eiendeler verdsatt til 572 millioner kroner. Datterselskapene etterlater seg ytterligere store krav.

Finansavisens oppslag omtalt i iNyheter: https://inyheter.no/22/05/2026/batterifiaskoen-vokser-skattebetalerne-kan-ha-tapt-34-milliarder-pa-morrow/

PS: Denne tråden forutsa hele skandalen for over 2 år siden
Anbefaler alle "klimapolitikere" bak de siste par års beslutninger om å fortsette strø ut offentlige midler til denne galskapen om å lese denne tråden fra starten. Den startet nemlig for over 2 år siden, og har i tur og orden fått rett i alle advarsler for alle omtalte selskaper og deres kommende konkurser. Men selv nå, etter at allle advarsler har slått til, bare fortsetter våre "klimapolitikere" å nekte for alle tekniske og økonomiske realiteter og unnslår seg ansvar.
Og like trist, hvor er offentlig finansierte NRK, som selvsagt skulle stilt disse "klimapolitikerne" til offentlig ansvar!?! Men NRKs komplett ukvalifiserte "klimaredaksjon" er i stedet dessverre hysterisk opptatt med å skjule sine egne heia-bidrag i disse sakene. For en skam.

Telehiv

Fiansavisen forfølger saken videre, der Sylvi Listhaug har begynt å kreve svar i saken:


ETTERLYSER SVAR: – Hvordan har man gitt så enormt mye offentlige penger til denne bedriften, mot bedre vitende? sier Sylvi Listhaug.
Foto: Eivind Yggeseth


Lenke: https://www.finansavisen.no/politikk/2026/05/22/8352882/listhaug-krever-svar-svimlende-hoye-belop

Telehiv

#50
Steigan har nå et oppslag om både batteri-, hydrogen-, ammoniakk- og CO2-rensingsskandalene.
Det eneste som mangler er de økonomiske havariene rundt havvindskandalene , og den omfattende raseringen av norsk natur og fauna gjennom landvindanleggene. Men her vil det selvsagt komme mange flere utfyllende beskrivelser etter hvert.


Statsminister Jonas Gahr Støre åpnet Morrow batterifabrikk i Arendal. Nå er den konkurs og har kostet skattebetalerne mange milliarder kroner. Foto: Tone Herzberg / Statsministerens kontor.

Steigan.no var i sin tid like tidlig på ballen som oss på Klimadebatt med å advare om kommende økonomiske-, miljømessige-, og energitekniske katastrofer over hele "fornybar"-spekteret da våre politikere begynte å vedta det ene skandaleprosjektet etter det andre, uten spor av realitetsorienterte kost/nytte analyser.

Alt har blitt sørgelig sannspådd, men Steigan.no har ingen illusjoner om å få stilt politikerne bak elendigheten til ansvar, sitat:
 
Ingen konsekvenser for udugelige politikere
Til tross for at disse vidløftige og meningsløse planene har tappet samfunnet, les: skattebetalerne, for gigantsummer, får det ingen konsekvenser for politikerkasten. De fortsetter som før med enda mer «grønn» utopi, og siden de og de styrte redaktørene er med på det alle sammen, får det ingen konsekvenser.

Lenke: https://steigan.no/2026/05/luftslottet-morrow-kostet-skattebetalerne-enda-flere-milliarder-enn-antatt/