Kina er blitt verdens største bileksportør

Started by translator, 25.12.2023, 12:47:30

Previous topic - Next topic

translator

Mens norske medier på julaften har omtrent null av nyhetsverdi å fortelle (antar jeg), kunne svenske Rapport i sin 15 minutter lange hovedsending fortelle at Kina i år er blitt verdens største bileksportør:

I 2021 gikk de forbi Sør-Korea
I 2022 gikk de forbi Tyskland
I 2023 gikk de forbi Japan

En kinesisk motorjournalist sier følgende i intervju med svt:

QuoteKinas befolkning er for stor og det finnes utrolig mange foretak som produserer altfor mye. Bilsalget i verden utgjør omtrent 80 millioner. Hvis resten av verden sluttet å produsere biler og bare Kina fortsatte med det, så ville det likevel bli produsert for mange!

Årsaken til eksportveksten, sier svt-reporteren, er forbedrede produksjonsmetoder (f.eks. at ulike modeller kan produseres på det samme samlebåndet) og at Kina har solgt store mengder biler med forbrenningsmotorer til Russland siden krigen i Ukraina begynte og andre bilprodusenter forlot Russland.

https://www.svtplay.se/video/jQnNrxL/rapport/igar-19-30?position=256&id=jQnNrxL
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

#1
Bilindustrien er en interessant indikator på hvor verdens energipreferanser går de neste årene:
- Norge har - så langt, men hvor lenge?! - bedrevet en sterk subsidiering av elbiler og oppnådd en sterk vekst i sektoren.
- Men nå, med langvarig skremmende strømpriser, sies det at dieselbiler begynner å bli mer ettertraktet i bruktmarkedet - hadde det ikke vært for at utlandet prøver å kjøpe hele bestanden vår!

Russerne kjøper fossilbiler til krig - og markedslovene slutter ikke å fungere globalt
Translators trådstart om russiske bilkjøp indikerer at når det "står om livet" taper elbilene raskt
Generelt, så følger verden utenfor Norge langt mer markedslovene, og kan ikke vise til samme vekst i elbiler.
- Det hevdes samtidig at salget av elbiler nå detter drastisk i de landene som kutter på de innledningsvis beskjedne skattelettelsene det har vært operert med utenfor Norge

Jeg syns uansett at elbiler i storbyene er en grei lokal forbedring, men i et samlet globalt MILJØ-regnskap (inkludert slavearbeid og mineralrovdrift til batteriproduksjonen) er det neppe mye å hente ifht. fossilbiler med optimal renseteknologi.

Som gammel MG-entusiast har jeg til og med tapt mitt hjerte til en elektrisk nyskaping fra de nye kinesiske eierne - den kommer til sommeren 2024:







Lenke: https://www.motor.no/aktuelt/mg-tilbake-til-rotter-med-roadsteren-cyberster/246936