NRK: Hageeiere lures til å bli miljøsvin

Started by Affen, 06.05.2015, 23:30:32

Previous topic - Next topic

Affen


NRK Kveldsnytt i kveld: 

"â?? Hageeiere lures til Ã¥ bli miljøsvin
Bruk av hagejord er skyld i CO2-utslipp tilsvarende 5000 runder rundt jorda i bil, ifølge Framtiden i våre hender. De har nå klaget alle landets hagesentre inn for Forbrukerombudet."
"NÃ¥r torv utvinnes frigis CO2, som har vært bundet i myrene i mange hundre Ã¥r."  Dette i følge lederen for Framtiden i vÃ¥re hender,
Arild Hermstad.  Videre sier han: "...den Ã¥rlige bruken av hagejord er skyld i CO2-utslipp tilsvarende 15 000 biler som kjører Ã¥ret rundt, eller 5000 runder rundt jorda langs ekvator."

Hvordan organisasjonen er kommet frem til dette tallet, sies ikke. 
Er det noen som kan sende "Framtiden i våre hender" en bok om plantelære og gi dem en innføring i fotosyntesens virkemåte?

Her ropes det "ULV" med store bokstaver og NRK slutter seg, som vanlig, til hylekoret.

En kan sannelig bli matt av mindre.

http://www.nrk.no/norge/mener-hagesentre-lurer-hageeiere-til-a-bli-miljosvin-1.12347721



Telehiv

#1
Jeg så samme elendigheten, men er som deg nesten for matt til å prøve å beskrive hvor denne galskapen har ført oss.

I min ordløshet, tillater jeg meg å låne signaturen Nature Tricks elegante kommentar til at karbonfjordene blåner på forskning.no, der han skriver:

"Jeg kan ikke for det, men det hele minner meg litt om den argentinske forfatteren Julio Cortazar, som begynte med å fortelle om vanvittige ting som foregikk i en fullstendig normal verden, men endte med å fortelle om fullstendig normale ting som foregikk i en gal, gal verden."

Link: http://forskning.no/havforskning-miljo-klima/2015/05/fjorder-sluker-mye-karbon

Nå er vi altså miljøforbrytere hvis vi bruker torv i hagen. Og stadig nye, bedrevitende (om aldri så mangelfullt utdannede) miljøvernaktivistledere får lov å dukke opp i NRKs beste sendetid og levere de mest avsindige betraktninger om karbondjevelen. Hadde det nå bare vært som del av en revy. Men vi snakker om folk som i fullt alvor prøver å smadre den siste rest av fornuft i det som skal være et av verdens mest opplyste samfunn (så lenge NRK-redaksjonen ikke får et ord med i laget, da....).