Norske online-medier med kommentarer og diskusjoner

Started by stjakobs, 06.05.2015, 08:47:14

Previous topic - Next topic

stjakobs

Valforskar Frank Aarebrot kritiserer klimadebatten for utestenging. â?? Eit større problem at media ikkje skil mellom synspunkt og vitskap, svarar havforskar.

"â?? DÃ¥rleg debattklima om klima" :

http://framtida.no/articles/darleg-debattklima-om-klima#.VY0VMvmqpBc
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

Bergensavisen - "Havet kan stige 1,5 meter uten utslippskutt"

Helge Drange slår til igjen: http://www.ba.no/havet-kan-stige-1-5-meter-uten-utslippskutt/s/5-8-104063



Avisa Nordland - "Klima-biskoper møter oljenæringen":

http://www.an.no/klima-biskoper-moter-oljenaringen/s/5-4-117122#/responses/15753280

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Emeritus

Sjatkobs, jeg liker begrepet klimabiskop. Som vi vet har paven også engasjert seg, og "klimaet" nå synes å være at alle som engasjerer seg på rett side i denne saken, tas i mot med åpne armer. Hva med å be pavekirken først avklare om de skal revurdere bruk av gummi (for de av dere som ikke har pult enda, så søk på wikipedia om kondom,) er det mulig å forsvare et standpunkt om at gummi er forbudt, når de har full vitenskapelig kunnskap om hvordan HIV spredes, og samtidig fremstå som autoriteter på klima?

Bebben

Quote from: stjakobs on 26.06.2015, 12:34:23
Bergensavisen - "Havet kan stige 1,5 meter uten utslippskutt"

Helge Drange slår til igjen: http://www.ba.no/havet-kan-stige-1-5-meter-uten-utslippskutt/s/5-8-104063


Hm, det står ikke hvor mye havet "kan" stige med utslippskutt.

Etter den første "klimabomben" i 2009 skulle havet i Bergen nå ha steget med 7-8 cm allerede ("en halvmeter de neste 40 årene"). Det hadde det ikke gjort sist jeg sjekket, så det blir stadig mer å ta igjen.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Bebben

Quote from: Emeritus on 26.06.2015, 20:58:01
Sjatkobs, jeg liker begrepet klimabiskop. Som vi vet har paven også engasjert seg, og "klimaet" nå synes å være at alle som engasjerer seg på rett side i denne saken, tas i mot med åpne armer. Hva med å be pavekirken først avklare om de skal revurdere bruk av gummi (for de av dere som ikke har pult enda, så søk på wikipedia om kondom,) er det mulig å forsvare et standpunkt om at gummi er forbudt, når de har full vitenskapelig kunnskap om hvordan HIV spredes, og samtidig fremstå som autoriteter på klima?

Kirken vil ha "a piece of the action":

QuoteBakgrunnen for besøkene er et ønske fra Kirkemøtet om å legge til rette for god dialog og læring mellom næringslivet og Den norske kirke som meningsbærer innenfor klimaspørsmålet, ifølge Den norske kirke.

Kirken er altså viktig, ifølge kirken. De er også godt kjent med Konsensus, slik som om jomfrufødsel osv., og vil passe fint inn i forskermiljøer som tror på "teleconnections" mellom verdens klima og et knippe med forkrøplede trær i Sheep Mountains, USA.

Med hensyn til SCS - Semen Capture and Storage - er det antakelig OK for den norske kirken men ikke for paven. Verre er det kanskje at en del av hans rådgivere, slik som Hans Joachim Schnellhuber, er en slags moderne panteister som tror på guddommen Gaia. Mens deres meningsfeller i Roma-klubben (ikke Vatikanet, må vite) sørget for modellen som begrunnet gjennomføringen av kinesisk ettbarnspolitikk med hard hånd, etter sigende med tvangsaborter og det opptil i 8. måned. Et slikt giftermål virker noe absurd.

Det er snurrige greier, men Gaia-ideologien er utbredt i dag, det kommer antakelig av at det har oppstått et slags tomrom for folk som har behov for noe større enn seg selv å tro på. Men det er en negativ ideologi som lover menneskene byrder og straff, men ingen egentlig gevinst. Ikke noe Himmerik og lite fremskritt her på Jorden. Jeg oppfatter den som innerst inne menneskefiendtlig og dypt reaksjonær (her er jeg visst på linje med Karl Marx, en av Malthus' argeste kritikere).

Den gode nyheten er imidlertid at verden går framover. Det blir neppe noen befolkningsbombe heller, det er lenge siden fødselstallene i Italia sank i en grad som man ikke skulle tro var mulig i et land som har anti-gummimannen som religiøst overhode. Det skyldes at folk selv tar fornuftige valg når de har muligheten til det.

SÃ¥ tror biskopene at de skal stanse den norske oljevirksomheten, eller vil de det en gang? Jeg for min del tror de søker relevans, noe som er mangelvare for dem, bare se hvor irrelevant pavens synspunkter pÃ¥ prevensjon er for verden. 

Kanskje er ikke veien så fryktelig lang fra prekestolen til samfunnets mer moderne selvforståtte "eliter" i media og akademia heller? De har gnålt om klimaspørsmålet som "vår tids viktigste spørsmål" i lang tid, men verdens befolkning er ikke enig med dem. Det er atskillige ting som er viktigere her i verden, som krig og fred, vanstyre, fattigdom, utdanning, likestilling, demokrati, rent vann, helse og sykdomsbekjempelse, økonomisk utvikling og utdanning, og sist men aldeles ikke minst tilgang på rikelig, pålitelig og rimelig energi. Klima er i denne sammenheng mer en hobby for de bedrestilte og deres barn, basert på denne ideologien og et sett med fikse ideer som bunner i en forestilling om at industrisamfunnet i sitt vesen er ondt. Men når Klima nå tas inn i kirkens favn, kan man jo spekulere om at det ender opp på lik linje med jomfrufødselen - en erklært tro, men totalt irrelevant for samfunnet og verdens utvikling.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Ryddegutt

Jeg har tilgode å møte noen som har et troverdig argument for hva som stoppe befolkningseksplosjonen. Man argumenter gjerne med at der er stor fare for at 3km is på Antarktis og Grønnland kan smelte i løpet av noen årtier pga CO2. I neste øyeblikk forteller samme personene at befolkningseksplosjonen kommer til å stoppe av seg selv utfra noen vage ideer om at en usynlig ånd skal ordne opp.

"There are currently about 7.1bn people on Earth, and demographers estimate that this number could rise to about 9bn by 2050 - and as many as 25bn by 2100, although this is based on current fertility rates, which are expected to fall over the coming decades."

www.independent.co.uk/environment/humanitys-inexorable-population-growth-is-so-rapid-that-even-global-catastrophe-wouldnt-stop-it-9821601.html

Pravda

Om Gaia (re. Bebben # 34):

Professor James Lovelock som sto bak konseptet om Gaia, - jorden som en levende organisme, tar nå selv avstand fra sine tidligere utsagn. Lovelock uttalte nylig at hans katastrofespådommer bare var basert på grove ekstrapoleringer og hadde ingen relevans. Han inkluderte bl.a. Al Gores utsagn i denne kategorien også. Lovelock mener nå at klimahysteriet minner om en substituttreligion.

Dr. Patric Moore, en av grunnleggerne av Greenpeace, tar også avstand fra organisasjonen slik den er blitt nå.

Selv om opphavsmennene til Gaia og Greenpeace tar avstand fra sine respektive "barn" fortsetter menigheten galskapen.

stjakobs

Forskning.no - Sosiolog som mener han skjønner hva klimadebaten dreier seg om - "â?? Norsk klimapolitikk er kunnskapsløs":

http://forskning.no/2015/04/norsk-klimapolitikk-er-kunnskapslos

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

translator

#41
Legg merke til at artikkelen er skrevet i samarbeid med The Guardian. Antagelig første resultat av

http://www.aftenposten.no/kultur/Aftenposten-blir-med-i-internasjonalt-samarbeid-om-klimajournalistikk-8068867.html

Jeg har sagt opp mitt abonnement på avisen.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Boris den nye

Ny klimaalarmistartikkel fra VG i dag:
â??Varmeste juni i verden noensinneâ?:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/vaer-og-uvaer/varmeste-juni-i-verden-noensinne/a/23492291/

Ser at det er tallene fra NOAA som er kilden.
SITAT:
â??Det viser en ny rapport fra det amerikanske instituttet Nationale Ocean og Atmosfæriske Administration (NOAA).â?
SITAT SLUTT

Jeg stusser litt når jeg ser at Norge (og resten av Skandinavia) er markert med hvitt på temperaturkartet, noe som betyr at vi i juni visstnok har hatt tilnærmet normale temperaturer!!
Dette styrker ikke akkurat min tiltro til dataene.
Er det noen grunn til å tro at dataene holder bedre kvalitet når det gjelder resten av verden?


Observer

http://www.accuweather.com/no/no/oslo/254946/june-weather/254946?monyr=6/1/2015&view=table

Her er Juni 2015. Er dette innenfor "normalt"?  Det kan det være. Men det er verre med Juli været :o :o :'(