Bileier i Bergen? Advarsel + anbefalinger

Started by Telehiv, 24.07.2023, 14:47:48

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg har to biler: En bobil og en Range Rover Evoque
Begge bilene har gitt meg mye glede, men også rene sjokk over tilstanden hos en del av Bergens bilforhandlere.

Bobilen: Hurra for Kroken Bil på Åndalsnes, fysjom til bergenske bobilforhandlere
Fikk lekkasje på trykkvannet, både i vasken og toalettet. Et enkelt slange og ventilsystem som burde være lett å reparere.
Men neida, etter forespørsel hos 4 (fire) bobilforhandlere i Bergen hadde de verken kunnskap eller vilje til å fikse dette. Standardsvar: "Nei, sånt er det ikke vi som tar oss av". Men da jeg spurte flere rørleggerfirma om det samme sa de at dette må da bilbransjen holde seg med deler til selv.
Traff heldigvis en annen her i Bergen med samme erfaringer, og han sa: Skulle du passere Åndalsnes og Kroken Bil får du fikset det der. Det gjorde jeg for noen uker siden, de kunne ikke forstå at sånt ikke kan fikses i Bergen og tok bilen på rappen rett før stengetid da jeg ankom. Alt ordnet på under 1 time.
Takk til Kroken! 

Range Roveren: Fysjom til Sandven Bil på Kokstad - hurra for Carfix på Midttun!
Varmedekselet under katalysatorpotten på Evoquen datt av i går. 4 små hemper hadde brukket i sveisen.
Tok turen innom Rover-forhandler Sandven Bil på Kokstad for å få tak i de banale delene. Men her kom det virkelig store sjokket:
"Vi leverer kun hele katalysatorpotte-settet, du får ikke enkeltdeler til dette"
Pris? Kr. 32.000 for settet. I tillegg ville det komme "en god del timer" å få det gamle skiftet ut. Sluttregning på nærmere 50.000 måtte påregnes, forstod jeg.
Jeg sa: "Men jeg trenger jo bare å få hektet det enkle dekselet på igjen". Og: "Hadde jeg hatt en bukk skulle jeg fikset dette selv på 10 min."
Nei, selv om de hadde solgt bilen til meg var det ikke mulighet for å få låne en bukk eller noe.   
Advarsel: Kjøp aldri en bil hos Sandven Bil, de gjør alt for å vri seg unna ansvar og garantier. Fått det samme bekreftet hos to kjenninger med de samme erfaringer.

Anbefalingen går til Carfix på Midttun:
På vei hjemover fra Sandven Bil i dag tok jeg turen innom Carfix på Midttun. Verdens hyggeligste kundebehandler  ba meg kjøre bilen inn på bukken, fant fram det han trengte for å få festet skjoldet igjen. Midt i ferien!
Prisen: Han ville ikke ta betaling i det hele tatt! Tror han syntes jeg hadde opplevd nok kødding fra bilbransjen idag.
Mitt inntrykk er at hos Carfix på Midttun får du blid og engasjert oppfølging.
Og en helt annen fagkunnskap enn hos guttungene hos Sandven Bil, der en av gutta på serviceavdelingen til og med trodde varmedekselet av tynt blikk var bunnpanna på bilen da jeg la det på disken hans! Trøste og bære.

Håper bileiere i Bergen kan ha nytte av disse erfaringene.

translator

Dette minner meg om Kent Andersens "ferieminner", referert på Document nylig:
QuotePå vei til ferie i Sverige med bilen full av familie, mistet høyre fordekk langsomt luften. Det kan jo være farlig, og siden Ford S-Max er verdens beste familiebil, men er tidsriktig uten reservehjul, var eneste løsning å stikke innom et dekkverksted i Sandefjord før vi skulle på fergen til Sverige neste dag. Det skulle vise seg å gi et innblikk i moderne norsk næringsdrift:

Innehaveren av dekkverkstedet var verdens hyggeligste bygdegutt som meg, så praten gikk livlig om biler, motor og dekk, og hvorvidt Ford eller Volvo er verdens beste biler. I mellomtiden sjekket en dyktig afrikaner det havarerte dekket for å gjennomføre en lappejobb til en femhundrelapp eller så. Men så kom problemet: Hullet var en millimeter på siden av slitebanen til dekket, og det hadde de ikke lov til å lappe. Praten forløp deretter omtrent sånn:

– Kan dere lappe det?

– Naturligvis. Men vi har ikke lov.

– Vil det være utrygt å lappe det?

– Naturligvis ikke, men vi har ikke lov.

– Så sett inn en slange, da, for det fungerer jo.

– Hå nei. Det har blitt forbudt, det også.

– Så du har verktøyet, utstyret, kompetansen, erfaringen til å lappe dekket, men kan ikke hjelpe en kunde i nød?

– Korrekt. Det har kommet så mange nye regler, og hvis jeg ikke følger dem, får jeg problemer.

https://www.document.no/2023/07/22/det-overadministrerte-norge-kjorer-naeringslivet-pa-felgen/
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund