Mathias B. Dannevig knuser politikerløgnene om strømprisingen

Started by Telehiv, 31.01.2022, 15:04:52

Previous topic - Next topic

Telehiv

Mathias B. Dannevig

I artikkelen "Tre myter om strømprisene" i Finansavisen knuser den godeste Mathias B. Dannevig politikernes og kraftselskapenes forsøk på avsporing av hva som faktisk er strømmarkedets dominerende mekanismer, og innleder:

Én ting er å måtte tømme sparekontoen. Men å bli utsatt for desinformasjon fra politikerne i tillegg er sterkt forverrende.

Han avliver kontant tre sentrale myter som brukes for å skjule hvordan man lurer kundene;

Myte nummer 1
er at vi er gått inn i et internasjonalt strømmarked og blitt ofre for «markedsmekanismene». Arbeiderpartiet og Høyre i særdeleshet elsker nå dette mantraet. Norsk presse hjelper til. Til dette er å si at norske strømkunder ikke opplever noe som helst marked med kjøpere og selgere som finner en balansert løsning for pris og produkt. Vi har heller ikke som i Tyskland og Storbritannia alternativ infrastruktur (gass) til oppvarming. I stedet har vi et oligarki av offentlige – men ikke folkevalgte – monopolister som seg imellom på Nord Pool hver dag bestemmer seg for hvilken ekstraskatt man skal kreve fra den enkelte de kommende 24 timer.

Myte nummer 2
har sammenheng med det politiske totalhavariet for vindkraft i norsk natur. Myten ble senest demonstrert i Dagsrevyen 20. januar, da olje- og energiminister Marte Mjøs Persen (Ap) forkynte at «strømprisene er et resultat av stort underskudd på fornybar kraft i Norge».
Fakta forteller noe annet, nemlig at vi har et kraftoverskudd på 20–25 TWh, som riktignok nå med kabler til nordsjøplattformer utsettes for sabotasje fra den sittende regjeringen, men som i utgangspunktet er mer enn nok til å dekke norsk forbruk, inkludert en viktig kraftkrevende industri.

Myte nummer 3
er at ny kraftutbygging vil senke prisene. Men dette blir en ny «fake», når økt kraftoverskudd ikke kan være noen prisreduserende mekanisme sammen med eksisterende potensial for prisimport/strømeksport. All ny kraft, sammen med den gamle, vil gå i det samme nye tyske og engelske kraftsluket til de priser disse land legger til rette for, og norsk produksjon er uansett for liten til å påvirke her.

Dannevigs avsluttende kommentar er en knusende dom:
Det er ikke rart at folk blir forbanna. Én ting er å måtte tømme sparekontoen. Men å bli utsatt for desinformasjon fra politikerne som forklaring på hvorfor man ranes er sterkt forverrende og medfører såvel økende blodtrykk som politiske folkevandringer.

Takk og lov at vi fremdeles har frittgående kapasiteter som tør å synge ut!
Når kommer det store folkeopprøret?
Til info; På lørdag var det aksjonistmøte i Bergen, som en oppvarming til mer rabalder i februar. Facebook-aksjonen sies å nå ha over 600.000 medlemmer. Disse overgrepene mot det norske folk må stanses av folk flest, når politikerne svikter så monumentalt. 

Lenke: https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2022/01/31/7810543/tre-myter-om-stromprisene

Affen

"Når kommer det store folkeopprøret?
Til info; På lørdag var det aksjonistmøte i Bergen, som en oppvarming til mer rabalder i februar."

Ja, når kommer det store opprøret?  Det samme har jeg sagt mange ganger.  Jeg kan ikke fatte at det i sør ikke har kommet til opprør for lengst.  Selv bor jeg nord for Polarsirkelen og har - enn så lenge - ikke problemer med strømregningen.

Jeg tror ikke det blir protester av noen størrelse, lignende det vi ser flere steder i Europa.
Til det er Ola Dunk alt for treg og sirompet.  Nei da er det mer behagelig å sitte hjemme foran TV'n å se på alle de kjekke kjendisprogrammene.  De er jo SÅ koselige.

Telehiv

Quote from: Affen on 31.01.2022, 21:23:45
"Når kommer det store folkeopprøret?
Til info; På lørdag var det aksjonistmøte i Bergen, som en oppvarming til mer rabalder i februar."

Ja, når kommer det store opprøret?  Det samme har jeg sagt mange ganger.  Jeg kan ikke fatte at det i sør ikke har kommet til opprør for lengst.  Selv bor jeg nord for Polarsirkelen og har - enn så lenge - ikke problemer med strømregningen.

Jeg tror ikke det blir protester av noen størrelse, lignende det vi ser flere steder i Europa.
Til det er Ola Dunk alt for treg og sirompet.  Nei da er det mer behagelig å sitte hjemme foran TV'n å se på alle de kjekke kjendisprogrammene.  De er jo SÅ koselige.

Affen,
du har alltid veloverveide kommentarer. Og jeg frykter du får rett denne gangen også: Det blir nok noe mer skriking og klaging, men uten institusjonell gjennomføringsevne klarer man ikke å virkelig ta tak i det grunnleggende narrespillet.
Kollapsen i bompenge-initiativet er et klassisk eksempel.
Dermed får strømutsugerne sitte omtrent uforstyrret videre på tronen her også.

Telehiv

I dagens Finansavisen tar finansprofessor Espen Gaarder Haug et oppgjør med politikerne som bløffer om klimagevinsten med å elektrifisere sokkelen, noe som kun handler om å skyve klimagasser ut av norske regnskaper.

Lenke: https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2022/02/10/7816364/elektrifisering-av-sokkelen-uetisk-regnskapstriksing-pa-aller-hoyeste-hold

Vi får bare takke og bukke for hver modig og vettug person som stiller opp i media og prøver å snakke fornuft til Davos-politikerne våre.