Willie Soon: Foredrag om solens betydning for klimaet - nå nytt paper

Started by Telehiv, 11.11.2021, 11:00:56

Previous topic - Next topic

Telehiv

Den mye omtalte astrofysiker og romfartsingeniør Willie Soon foredro den 16. okt. ved 14th International Conference on Climate Change om solens betydning for klimaet - og CO2 sin langt mindre betydning.

Alltid underholdende og spennende å høre på Soon, og CO2-hypotesen smadres underveis:

https://youtu.be/i5kX4XeTmsA

Telehiv

Tung forskergruppe har brukt Artificial Intelligence (AI) og Machine Learning (ML) til å kalkulere solflekksykluser - og spår kaldere tider fram til 2050
Forskerne hevder at man med disse verktøyene ikke bare kan beregne kommende solflekkaktivitet men også korrigere mangelfulle historiske observasjoner.  Forskerne bak den nye studien i Advances in Space Research er Dr Victor Velasco Herrera, teoretisk fysiker fra National Autonomous University i Mexico, Dr Willie Soon, den prisvinnende solforskeren/astrofysikeren ved Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics, og Professor David Legates, klimatolog ved University of Delaware og tidligere direktør for U.S. Global Change Research Program.

Solflekksyklusene peker mot kaldere tider fram til 2050
Paperet sier at den nye 11-års solsyklusen som har nylig begynt vil framvise nesten rekordlav solflekkaktivitet fram til midten av århundret (2050). I paperets ingress skriver de nemlig:

"In addition, our ML model forecasts a new phase of extended solar minima that began prior to Sunspot Cycle 24 (ca. 2008–2019) and will persist until Sunspot Cycle 27 (ca. 2050 or so). Our ML Bayesian model forecasts a peak annual sunspot number (SSN) of 95 with a probable range of 80–115 for Cycle 25 between 2023 and 2025."

Periods of minimum and maximum solar activity from 1700 to 2020 analyzed by machine learning.

Hva betyr dette i praksis - og hvor plasserer det seg i soldebatten?
En kommentar fra hver av de tre forskerne kan kaste litt mer lys inn i debatten, herunder at det selvsagt er strid om tolkningen av framtidig utvikling. Herrera peker f.eks. mot paperet til Dr Scott McIntosh ved the U.S. National Center for Atmospheric Research som hevder at den kommende solsyklusen tvert i mot vil bli "uvanlig aktiv": 

"Not everyone agrees with our expectation that solar activity will continue to be low for another three solar cycles. A paper in Solar Physics by Dr Scott McIntosh of the U.S. National Center for Atmospheric Research, says the coming solar cycle will be unusually active, with a peak sunspot number of 233, compared with our estimate of less than 100. Place your bets in the Battle of the Solar Cycles!"

Willie Soon har kommentert på sin tidligere forskning for 10-15 år siden (utførlig omtalt i en parallell tråd her på forumet: http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=1683.0 ) som indikerer nedkjøling de neste tiårene, og sier bl.a.:

"The machine-learning algorithm, with its interesting interplay between the very short 5.5-year cycle and the long 120-year cycle, confirms our results of 10-15 years ago suggesting that the next three or four solar cycles will be comparatively inactive. This is the first time that the twin problems of hindcasting incomplete past records and forecasting the future have been combined in a single analysis."

Dr Legates kommenterer også på solforskernes advarsler om at det vil komme mer aktive, til dels voldsomme, solperioder etter 2050 som kan true både satelitter og elektroniske nettverk (grids) på jorden:

"President Trump realized the importance of space weather, and particularly of the Sun, in influencing global climate. It was he who signed the October 2020 ProSwift Act into law to assist in studying and forecasting space weather. Given the history of previous periods of comparative solar activity, the weather may get a little cooler between now and 2050. If we are right, our electricity grids and our satellites should be safe until then."

Electroverse har lagt ut en lettlest intro og intervju med Soon om saken:
https://electroverse.co/next-30-years-will-be-cold/

Lenke til originalpaperet:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0273117721002465?dgcid=author