Nobels fredspris - hva skjer i år?

Started by Telehiv, 08.10.2021, 10:23:03

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg har sett på tildelingene de senere årene, der det veksler mellom helt greie tildelinger og de mest pinlige.
Årets nominasjoner spriker veldig i begge retninger der jeg mener å se flere verdige kandidater, men man vil vel samtidig håpe at verden ikke har falt ned til å tildele fredsprisen til St. Greta? Det holdt vel med Al Gore?



Om noen vil tippe resultatet før 1100 i dag er det fritt fram.
Ut fra forhåndstipsene kan Committee to Protect Journalists (CPJ) og/eller Reportere Uten Grenser synes å være aktuell hos mange.

Jeg ville foretrukket disse foran den hviterussiske opposisjonslederen Svetlana Tikhanovskaja eller den russiske opposisjonslederen Aleksej Navalnyj, da dette ikke er av global betydning og i tillegg trolig bare vil ødelegge mer av forholdet mellom Russland og Europa/Norge. Jfr. da den norske fredspriskomiteen fant ut at å tildele prisen til en kinesisk dissident ville gagne verdensfreden. De eneste som merket noe av det var vel norske eksportnæringer...

Men først og fremst, la oss slippe PK-erne og andre som lever på medias stemningsbølger.



ConTrari1

Quote from: Telehiv on 08.10.2021, 10:23:03
Jeg har sett på tildelingene de senere årene, der det veksler mellom helt greie tildelinger og de mest pinlige.
Årets nominasjoner spriker veldig i begge retninger der jeg mener å se flere verdige kandidater, men man vil vel samtidig håpe at verden ikke har falt ned til å tildele fredsprisen til St. Greta? Det holdt vel med Al Gore?

Om noen vil tippe resultatet før 1100 i dag er det fritt fram.
Ut fra forhåndstipsene kan Committee to Protect Journalists (CPJ) og/eller Reportere Uten Grenser synes å være aktuell hos mange.

Jeg ville foretrukket disse foran den hviterussiske opposisjonslederen Svetlana Tikhanovskaja eller den russiske opposisjonslederen Aleksej Navalnyj, da dette ikke er av global betydning og i tillegg trolig bare vil ødelegge mer av forholdet mellom Russland og Europa/Norge. Jfr. da den norske fredspriskomiteen fant ut at å tildele prisen til en kinesisk dissident ville gagne verdensfreden. De eneste som merket noe av det var vel norske eksportnæringer...

Men først og fremst, la oss slippe PK-erne og andre som lever på medias stemningsbølger.

Hvis det fortsatt finnes levende kinesiske dissidenter, ser jeg gjerne at en av dem får prisen. Verden har endret seg sterkt, Kinas bølleoppførsel blir ikke tolerert lenger.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 08.10.2021, 10:25:49
Hvis det fortsatt finnes levende kinesiske dissidenter, ser jeg gjerne at en av dem får prisen. Verden har endret seg sterkt, Kinas bølleoppførsel blir ikke tolerert lenger.

Vi er nok enige der, men spørsmålet er om en ny fredspris til en kinesisk dissident bare vil redusere antallet dissidenter og slett ikke redusere antallet overgrep...

Spørsmålet er vel om prisen skal være primært av idealistisk karakter eller rasjonell og fredsskapende i et større bilde?


Telehiv

#3
Årets fredspris gikk altså til Maria Ressa og Dmitrij Muratov for deres undersøkende journalistikk.
Dette syns jeg er en helt OK utdeling, begge peker mot mer generelle menneskerettslige og ytringsmessige problemstillinger.



Ressa er en filipinsk gravejournalist som har rapportert om korrupsjon og overgrep. I 2012 var hun med å etablere det internettbaserte mediehuset Rappler.
Hun har flere ganger vært fengslet for sitt arbeid.

Muratov er sjefsredaktør for den russiske avisa Novaya Gazeta. De publiserer kritiske artikler om forholdene i Russland. Flere av avisens journalister blitt drept.
- Til tross for drap og trusler har redaktør Muratov nektet å gi opp avisens uavhengige linje. Han har konsekvent forsvart journalisters rett til å skrive hva de vil om det de vil, så lenge de etterlever journalistikkens egne faglige og etiske standarder, begrunnet nobelkomitéleder Berit Reiss-Andersen.

ConTrari1

#4
Tannløst og forutsigbart, og helt uten fare for norsk lakseeksport. Solberg har nok gitt sine instrukser.

Jeg er enig med Knut Lindtner når han skriver:

Men mere komikk enn dagens fredspris skal en leite lenge etter. Journalister jubler over at 2 av deres kolleger har fått prisen, en på Fillipinene og en i Russland. Da får de en etterlengtet pause for ikke å nevne elefanten i rommet, Julian Assange. Den som i dagens verden mer enn noen journalister fortjener prisen. Ingen har avslørt grovere forbrytere forbrytelser en han. Men dette er kjeltringer som er hedret i våre land, også i Norge – f.eks. Hillary Clinton.

Problemet er at Julian Assang sitter uskyldig fengslet og isolert i et britisk fengsel på 2. året fordi han har avslørt våre lederes forbrytelser. Slikt får en ikke fredspriser for, men derimot fengsel og tortur.


Nå kan det offisielle Norge og vestens journalistkorps juble over kampen for ytringsfriheten på Fillipinene og i Russland, mens den innskrenkes hele tiden i vår del av verden.

Jeg må si at jeg opplever dette som en kvalmende pinlig forestilling.


https://derimot.no/det-er-bare-en-som-fortjener-en-journalistpris-fredspris-han-avslorte-feil-folk-vare-kjeltringer/

Media digger seg sjøl som alltid. Hykleri-hyklera-hykleratata.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Storkapitalen über alles. Nobel-prisene under globalismens åk.

Alfred Nobel is spinning in his grave: After the Nobel Prize in Physics went to scientists claiming a direct link between human carbon dioxide emissions and global warming, the Nobel Prize in Literature went to an obscure Tanzanian writer named Abdulrazak Gurnah, whose main qualification seemed to be being a Muslim-African POC who criticizes colonialism (despite living London instead of his native Zanzibar). The Nobel Committee once again bypassed more well-known candidates like Salman Rushdie, Margaret Atwood, Thomas Pynchon, Michel Houllebecq and Milan Kundera.

Today, the Nobel Peace Prize went to two activist journalists overtly funded by George Soros and the Open Society Foundation, Maria Ressa of Rappler (Philippines) and Dmitry Muratov of Novaya Gazeta (Russia).

Rappler is a Philippine website that frequently attacks conservative Philippine President Rodrigo Duterte, and is funded by the Omidyar Network (2018: $1.5 million) and Soros-funded North Base Media, co-founded by Soros veteran Saša Vučinić. Manila Times called Rappler "part of a network to advance US interests in the globe, under the guise of spreading democratic principles."

Novaya Gazeta is an opposition Russian newspaper frequently critical of Russian President Vladimir Putin. "Novaya Gazeta confirmed that it benefited from funding by charities established by the US billionaire philanthropist George Soros", The Guardian writes.


Ser ut som disse "forfulgte" journalistene har sold finansiell støtte. Forkjempere for ytringsfrihet? Alt og alle som har et stenk av Soros ved seg, bør gås grundig etter i sømmene. Like greit å kalle det "Sorosprisen"?

https://www.thegatewaypundit.com/2021/10/merchant-death-back-nobel-prize-becomes-soros-prize/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Fredrik Heffermehl er ikke nådig og uttaler til Steigan:

Også årets fredspris ignorerer komiteen Nobels visjon om å fri verdens land fra våpen, krigere og krig.
Den i særklasse groveste og farligste trussel mot pressefriheten i dag er USAs massive forfølgelse av Julian Assange, som hevn for at han for 12 år siden foret verdenspressen med dokumentasjon om  USAs krigsforbrytelser i Irak. Helt i tråd med sin årelange lojalitet mot USA og NATO snarere enn Nobel, velger Nobelkomiteen igjen å rette skytset mot Russland.


Så kan man være enig eller uenig i om dette er primært et spark mot russerne (Putin har gratulert vinneren), men det er altså flere store elefanter i rommet som Nobel-gjengen behendig omgår og unngår. Assange. Snowden. Manning.

Steigan gjør et dypdykk i Ressa / Rappler:

Rappler ble grunnlagt av overklassen på Filippinene

Rapplers egen artikkel om hvordan de ble startet viser at det er så langt fra et uavhengig grasrotprosjekt som man kommer. Grunnleggerne har utdanning fra Harvard, Yale, Princeton og London School of Economics. De er folk med ledererfaring fra de største filippinske mediene, og fra internasjonale mediekonsern som Disney, Warnerbros og Universal. De er mediamoguler, bankmenn og internettentreprenører.


Det behøver ikke i seg selv å være negativt, men inntrykket som skapes er vel at de  er David mot Goliat på Filippinene?


https://steigan.no/2021/10/sa-overraskende-cia-finansiert-journalist-og-russisk-regimekritiker-fikk-nobels-fredspris/

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.