Oslo har sluttet å forstå hvem som betaler poseringen for dem

Started by Telehiv, 23.08.2021, 14:17:10

Previous topic - Next topic

Telehiv

Man blir nesten målløs når man ser hva Norges mest subsidierte befolkning (alle som vegeterer på resten av landet i Oslofjordbotngryta) tenker: I Oslo sier nå 56 prosent nei til å lete etter mer olje.

Det viser en meningsmåling Norstat har gjort for Aftenposten. 1.000 personer over hele landet er stilt spørsmålet: «Bør Norge fortsette å lete etter olje?».

54 prosent av Norges befolkning svarer at vi bør fortsette oljeletingen, mens 36 prosent sier nei.
Men i Oslo sier 56 prosent nei til å lete etter mer olje.


Lan taster etter mer penger fra Oslos hyperlønnsomme oljeindustri

Lenke: https://www.document.no/2021/08/23/flertall-blant-byfolk-for-a-kutte-oljeleting/

En mur rundt Oslo kunne avklart mye
Dette minner om noen år tilbake, da var jeg på en konferanse der noen meget selvsikre Oslo-representanter kunne fortelle forsamlingen at Oslo stod for en mye høyere verdiskaping pr. innbygger enn andre steder i Norge.
Andre deltakeres forsøk på å forklare hvordan dette med egentlig verdiskaping forholdt seg, f. eks. det at oljeselskaper har hovedkontor i Oslo ikke nødvendigvis betyr at det er i Oslo verdiene blir skapt (har noen sett en oljebrønn i Oslo?).
Men alt prellet av som vann på gåsa.

Da var det en traust vestlending som sa tungt:
- Når ikke annet nytter for å få forstand om verdiskaping får vi prøve min metode: Bygg en "Berlinmur" rundt Oslo og la den stå 1 år. Kom så tilbake og sjekk på hvilken side kloremerkene er....

Da fikk vi omsider stoppet kjeften på dem...

PS: Hvem skal gi Oslo de nødvendige milliarder som overskridelsesskandalen i vann og avløp koster?
De får starte egen oljebrønn i Holmenkollåsen kanskje? Men Lan er i strålende humør og kan fortelle at også dette skal jo staten betale, skulle bare mangle.

Lenke: https://www.tv2.no/a/14062363/


ConTrari1

Quote from: Telehiv on 23.08.2021, 14:17:10
Man blir nesten målløs når man ser hva Norges mest subsidierte befolkning (alle som vegeterer på resten av landet i Oslofjordbotngryta) tenker: I Oslo sier nå 56 prosent nei til å lete etter mer olje.

Det viser en meningsmåling Norstat har gjort for Aftenposten. 1.000 personer over hele landet er stilt spørsmålet: «Bør Norge fortsette å lete etter olje?».

54 prosent av Norges befolkning svarer at vi bør fortsette oljeletingen, mens 36 prosent sier nei.
Men i Oslo sier 56 prosent nei til å lete etter mer olje.


Lan taster etter mer penger fra Oslos hyperlønnsomme oljeindustri

Lenke: https://www.document.no/2021/08/23/flertall-blant-byfolk-for-a-kutte-oljeleting/

En mur rundt Oslo kunne avklart mye
Dette minner om noen år tilbake, da var jeg på en konferanse der noen meget selvsikre Oslo-representanter kunne fortelle forsamlingen at Oslo stod for en mye høyere verdiskaping pr. innbygger enn andre steder i Norge.
Andre deltakeres forsøk på å forklare hvordan dette med egentlig verdiskaping forholdt seg, f. eks. det at oljeselskaper har hovedkontor i Oslo ikke nødvendigvis betyr at det er i Oslo verdiene blir skapt (har noen sett en oljebrønn i Oslo?).
Men alt prellet av som vann på gåsa.

Da var det en traust vestlending som sa tungt:
- Når ikke annet nytter for å få forstand om verdiskaping får vi prøve min metode: Bygg en "Berlinmur" rundt Oslo og la den stå 1 år. Kom så tilbake og sjekk på hvilken side kloremerkene er....

Da fikk vi omsider stoppet kjeften på dem...

PS: Hvem skal gi Oslo de nødvendige milliarder som overskridelsesskandalen i vann og avløp koster?
De får starte egen oljebrønn i Holmenkollåsen kanskje? Men Lan er i strålende humør og kan fortelle at også dette skal jo staten betale, skulle bare mangle.

Lenke: https://www.tv2.no/a/14062363/

Tja, har noen sett et oljefelt planlegge seg selv? Det sitter jo noen ingeniører i Oslo gryta også. En "snyltemur" kan man like gjerne bygge rundt Bergen også. Det er masse daukjøtt i de store byene, ikke minst innen akademia, som i likhet med offentlig sektor eser uhemmet ut.

Men hva er produktivt? Jeg har inntrykk at mange sitter fast i et bilde av tungindustri fra gamle dager, og at f. eks. kreativt arbeid ikke verdsettes, "for de lager ikke noe". Men var f. eks. ABBA "produktive" for Sverige i sin tid? Selvsagt sløses det bort mye penger på kultursektoren, der kan det sikkert kuttes til halvparten minst uten av verdifull kunst går tapt. Man kan ikke subsidiere seg til god kunst.

Dataspill er et annet produkt som genererer store inntekter, og som utvikles særlig i Oslo. Men de har ikke digre fabrikkhaller eller larmende maskiner. Et gründer miljø utvikles som regel i klynger, og det skjer ikke i på en holme i havgapet.

Når det er sagt, så har jeg sel nylig flyttet ut av hovedstaden og trives svært godt med det.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Humre, humre, Oslo forholder seg til resten av landet som kloden til solen:
- det er hhv. a) landet forøvrig og b) solen som driver butikken.

a) uten verdiskapingen gjennom hardt og ærlig arbeid i det ganske land, som tas ut i over 70% offentlig ansatte i Oslo, hadde man ikke hatt grunnlag for å posere rundt i Oslo med absurde "klimavennlige" - men akk så menneskefiendtlige - påfunn, dvs. selvskading på nasjonalt nivå

b) ved å overse solen, som er energikilden bak både havstrømmer, vinder og nedbørsforhold, blir dagens "klimaforskning" med tilhørende politiker-etterdilting selvskadende på globalt nivå

Det utvises i Oslo nå en bortskjemt snobbeborger-forakt for vanlige folks utfordringer i distriktene (der de faktiske verdiene skapes, dvs. det som gjør at man i Oslo får mat foran PC'en og det offentlige kan betale for at de sitter der) vi aldri har sett maken til her til lands før.
Hvis denne snobben etter hvert faktisk lykkes med å ødelegge landets velferdsgrunnlag, er det kanskje ikke sikkert at resten av landet vil fortsette å stille opp evig for dem?

 

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 23.08.2021, 19:00:03
Et gründer miljø utvikles som regel i klynger, og det skjer ikke i på en holme i havgapet.

Når det er sagt, så har jeg sel nylig flyttet ut av hovedstaden og trives svært godt med det.

ConTrari1, her kommer du nok i vanvare for å vise at også du har tatt Oslo-skade før du rakk å flytte derifra:
- du tillater deg faktisk å si at "Et gründer miljø utvikles som regel i klynger, og det skjer ikke i på en holme i havgapet."
- "ikke på en holme i havgapet"?!

På denne "holmen i havgapet" (med hovedsete i lille Fosnavåg og Warholms Ulsteinvik-område) utviklet og bygde man f.eks. det som i mange tiår har vært ca. 70% av norsk offshoreflåte (hvor mange Oslo-slaskers lediggang og posering det har betalt for får stå åpent..). Stort sett resten av denne flåten ble utviklet og kjørt fram i det lille øysamfunnet Austevoll, som Oslo-skadede sikkert også anser som "utkantknøler".

Alt dette kan Oslo-posørene begynne å tenke over mens de stressløst sitter og drar offentlig lønn i en behagelig stol solgt over hele verden utviklet av "utkantknøler" i Sykkylven og på Stranda.

Når de skal snobbe med en skikkelig laksemiddag må de nok ydmyke seg til å kjøpe produktene utviklet og industrialisert alle andre steder enn i indre Oslofjordbotngryta..

Og når de slår på lyset på badet om morgenen (eller helst formiddagen?) er det på strøm som ikke kommer fra vindmøller i Holmenkollåsen men fra linjer lagt av ærlige arbeidsfolk i over 100 år ute i distriktene. Derimot så vil en god del progressive og mondene folk i Oslo sørge for at det norske eierskapet og verdiene ved ren egenprodusert strøm ser ut til å skulle forsvinne ut av landet rimelig raskt nå.

Slik kan vi holde på i timevis, poenget er at dyktige enkeltpersoner og små utkantknøl-grupper alle andre steder enn i Oslo har bygd opp dagens velferds-Norge.

En stadig større del av Oslos bortskjemte borgerbarn gjør samtidig nå sitt beste for å rive dette ned.
Så kan vi ikke like godt stemme inn et stortingsflertall fra MDG, Venstre og SV først som sist og få det bekreftet?

Det er selvsagt Oslofolket selv - i det eneste sterkt stigende havet jeg kjenner, nemlig av Oslo-posører - som må ta rev i seilene snart, og vise at de forstår hva som har bygd, og bygger, dette landet langs Ishavets lange kyst.

     

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 24.08.2021, 09:13:04
Humre, humre, Oslo forholder seg til resten av landet som kloden til solen:
- det er hhv. a) landet forøvrig og b) solen som driver butikken.

a) uten verdiskapingen gjennom hardt og ærlig arbeid i det ganske land, som tas ut i over 70% offentlig ansatte i Oslo, hadde man ikke hatt grunnlag for å posere rundt i Oslo med absurde "klimavennlige" - men akk så menneskefiendtlige - påfunn, dvs. selvskading på nasjonalt nivå

b) ved å overse solen, som er energikilden bak både havstrømmer, vinder og nedbørsforhold, blir dagens "klimaforskning" med tilhørende politiker-etterdilting selvskadende på globalt nivå

Det utvises i Oslo nå en bortskjemt snobbeborger-forakt for vanlige folks utfordringer i distriktene (der de faktiske verdiene skapes, dvs. det som gjør at man i Oslo får mat foran PC'en og det offentlige kan betale for at de sitter der) vi aldri har sett maken til her til lands før.
Hvis denne snobben etter hvert faktisk lykkes med å ødelegge landets velferdsgrunnlag, er det kanskje ikke sikkert at resten av landet vil fortsette å stille opp evig for dem?



Vel, bygg muren og se hva som skjer :-) Jeg har ikke noe i mot store kutt i offentlig sektor (unntatt helse og undervisning), men jeg tror du er lite orientert om hva som rører seg i Oslo mht verdiskaping. Som nevnt, det er mer enn skipsverft og aluminium.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 24.08.2021, 09:49:13
Jeg har ikke noe i mot store kutt i offentlig sektor (unntatt helse og undervisning), men jeg tror du er lite orientert om hva som rører seg i Oslo mht verdiskaping. Som nevnt, det er mer enn skipsverft og aluminium.

Jeg vil helst ikke misforstås; jeg mener ikke at landet ikke trenger off. administrasjon, og at mye havner i landets hovedstad er heller ikke unaturlig. Jeg peker derimot på en altfor stor del av Oslofolks holdninger, en nedlatenhet overfor det øvrige land som ikke er basert på egen storhet, men noen stakkars forhutlede, opprinnelige innlandsbønder som ikke hadde odelsrett og dermed havnet som filleproletarer i Tigerstaden. Så kom landets øvrige rikdom og løftet dem til anstendig levestandard, gjerne med stortingspolitikere fra distriktene som forstod hva verdighet er - og som i stortingssalen har brukt landets samlede verdiskaping til å løfte Oslo ut av en simpel provinstilværelse. Det er ikke så mange tiårene siden halvparten av sentrale Oslos leiligheter hadde kaggedoer.

Det burde tilsi en noe større ydmykhet overfor distriktene enn å anse dem som "holmer i havgapet" og dess like.
En stor del av våre tenkere, forfattere, forskere og sentrale sivilisasjonsutviklende politikere har kommet nettopp fra distriktene.

Vi får sitere en av våre verdensberømte diktere om dette:

Det var i den tid jeg gikk omkring og sultet i Kristiania, denne forunderlige by som ingen forlater før han har fått merker av den ...

Knut Hamsun

   

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 24.08.2021, 10:29:54

Jeg vil helst ikke misforstås; jeg mener ikke at landet ikke trenger off. administrasjon, og at mye havner i landets hovedstad er heller ikke unaturlig. Jeg peker derimot på en altfor stor del av Oslofolks holdninger, en nedlatenhet overfor det øvrige land som ikke er basert på egen storhet, men noen stakkars forhutlede, opprinnelige innlandsbønder som ikke hadde odelsrett og dermed havnet som filleproletarer i Tigerstaden. Så kom landets øvrige rikdom og løftet dem til anstendig levestandard, gjerne med stortingspolitikere fra distriktene som forstod hva verdighet er - og som i stortingssalen har brukt landets samlede verdiskaping til å løfte Oslo ut av en simpel provinstilværelse. Det er ikke så mange tiårene siden halvparten av sentrale Oslos leiligheter hadde kaggedoer.

Det burde tilsi en noe større ydmykhet overfor distriktene enn å anse dem som "holmer i havgapet" og dess like.
En stor del av våre tenkere, forfattere, forskere og sentrale sivilisasjonsutviklende politikere har kommet nettopp fra distriktene.

Vi får sitere en av våre verdensberømte diktere om dette:

Det var i den tid jeg gikk omkring og sultet i Kristiania, denne forunderlige by som ingen forlater før han har fått merker av den ...

Knut Hamsun

   

Og de forhutlede filleproletarene gjorde ikke noe for å skape landets vekst og velstand? Hvor mange av Norges vannkraftverk er utstyrt med turbiner bygget av Kværner, produsert av forhutlede filleproletarer? Fantes det forresten sånne i Bergen også, kalt striler?

...til å løfte Oslo ut av en simpel provinstilværelse. Det er ikke så mange tiårene siden halvparten av sentrale Oslos leiligheter hadde kaggedoer.

Dette blir for tullete. På bygda hadde alle vannklosett, antar jeg? Var det også den slemme Tigerstadens skyld at Hamsun ble landssviker?

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.