Author Topic: Mærsks 8 nye skip krever mer grønn strøm enn Danmark produserer.  (Read 394 times)

frankolsen

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Mærsk har bestilt 8 nye kontainerskip med motorer som skal gå på grønn metanol.
Skipene skal leveres en gang i 2024 og vil samlet ha et forbruk på 360000 tonn grønn metanol i året.

For å produsere all denne metanolen vil det kreves mer grønn strøm enn det som i dag produseres i Danmark,
altså omtrent halvparten av hele Danmarks strømproduksjon.
Pr. i dag finnes det ikke nok produksjon av grønn metanol i verden til å forsyne disse skipene med det de trenger og rederiet har klokelig nok valgt dual fuel-motorer som også kan kjøres på tradisjonell bunkersolje.

Det heter jo som kjent at man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt  ;D
Men det er vel akkurat det de gjør her, så det gjenstår å se om verden har nok grønn strøm i 2024 til å sløse vekk enorme mengder på produksjon av grønn metanol.
Jeg tror det ikke 😄

https://shippingwatch.dk/Rederier/Container/article13232216.ece?fbclid=IwAR3cgWhaqLkxytWkWXGQ-l2OBsYHSfBZD2reJj1e2ABThOqgwiPtlm8AlcQ

ConTrari1

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 1 899
    • View Profile
Mærsk har bestilt 8 nye kontainerskip med motorer som skal gå på grønn metanol.
Skipene skal leveres en gang i 2024 og vil samlet ha et forbruk på 360000 tonn grønn metanol i året.

For å produsere all denne metanolen vil det kreves mer grønn strøm enn det som i dag produseres i Danmark,
altså omtrent halvparten av hele Danmarks strømproduksjon.
Pr. i dag finnes det ikke nok produksjon av grønn metanol i verden til å forsyne disse skipene med det de trenger og rederiet har klokelig nok valgt dual fuel-motorer som også kan kjøres på tradisjonell bunkersolje.

Det heter jo som kjent at man skal ikke selge skinnet før bjørnen er skutt  ;D
Men det er vel akkurat det de gjør her, så det gjenstår å se om verden har nok grønn strøm i 2024 til å sløse vekk enorme mengder på produksjon av grønn metanol.
Jeg tror det ikke 😄

https://shippingwatch.dk/Rederier/Container/article13232216.ece?fbclid=IwAR3cgWhaqLkxytWkWXGQ-l2OBsYHSfBZD2reJj1e2ABThOqgwiPtlm8AlcQ

Det blir vel som med strømproduksjon på land; dobbelt opp når vind og sol må suppleres med kull, økt kostnad som forbrukerne må dekke. Kan bli morsomt å sammenlikne forbruket av metanol kontra olje etter en seilas. Blir det noe mer enn et grønt alibi?