Hva gjorde at CO2-nivået sank? Dan Britt - Orbits and Ice Ages

Started by translator, 02.04.2015, 17:48:24

Previous topic - Next topic

translator

Forleden kom jeg over foredraget "Orbits and Ice Ages: The History of Climate" av Dan Britt.
https://www.youtube.com/watch?v=Yze1YAz_LYM

Dan Britt (Professor of Astronomy and Planetary Sciences at the Department of Physics, University of Central Florida) er utvilsomt en warmist i dette foredraget, men det er saklig og han kommer med noen momenter jeg ikke har sett tidligere.

Det interessante på videoen skjer mellom 15 og 20 minutter, der Britt forklarer årsaken til istidene. Han sier kollisjonen mellom India og Asia for 50 millioner år siden, som dannet Himalaya, sugde enorme mengder CO2 ut av atmosfæren. Britt mener at så lenge CO2-nivået var så høyt som før Himalaya, hadde ikke Milankowitch-effektene (middelavstand til solen osv.) noen effekt for klimaet på jorden. Men da CO2-nivået ble mye lavere, fikk Milankowitch-effektene betydning. De andre faktorene vi diskuterer, som endringer i solens aktivitet, El Nino, vulkaner osv., er ikke annet enn støy i dataene, sier han.

Synspunkter? Jeg har ikke hatt tid til å sjekke noe bakgrunnsmateriale.

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Smiley

Dette er ikke nytt. Det er en warmist tilnærming til at ja disse syklussene påvirker, men co2 er viktigere. Hvilken prosess skulle sugd ut co2 når Himmalaya ble dannet?
Det er en udokumentert påstand for at co2 fremdeles skal fremstå som den store klimakontrollen.