Nytt alarmisttrick? Behold overdreven UHI-homogenisering - men øk fortiden!

Started by Telehiv, 25.03.2015, 13:07:50

Previous topic - Next topic

Telehiv

PÃ¥ Judith Currys blogg: Taking Melbourneâ??s temperature

Den tungt renommerte Judith Curry har på sin blogg flere ganger tatt for seg såkalte UHI-effekter som en mulig feilkilde mht. historiske temperaturtrender (UHI = Urban Heat Island, dvs. ekstraoppvarming av målestasjoner i et ny-urbant område slik at målingene for et slikt område må korrigeres ned for å gjengi korrekt historisk/naturlig trend). Akkurat nå har hun tatt inn en artikkel av T. Quirke ad Melbourne-området i Australia. Spesielt fokus er hvordan disse korrigeringene/homogeniseringene er foretatt.

I artikkelen sammenlignes rådataene for Melbourne (opprinnelig innsamlet av Bureau of Meteorology) med de såkalte ACORN-Sat values, der ACORN-Sat justeringene evalueres.

Og ikke uventet: Analysen viser en sterk UHI-effekt.

Men hvordan håndteres dette faktum i disse homogenisergene? Vel, det som framkommer på Currys blogg uroer meg ganske mye:

Legg spesielt merke til hva som observeres her (etter at noe UHI-effekt er korrigert for), nemlig et tilsynelatende nytt "registreringsgrep" som kan være et skikkelig frekt trick for å fortsette å holde oppe mest mulig av den homogeniserte temperaturøkningen i de siste tiårene:
 
◾The adjustments made to obtain the homogenised ACORN-SAT Melbourne data reduce the apparent long-term temperature increases. So these adjustments compensate somewhat for the urban warming but by increasing the temperatures of the earlier years!

Les artikkelen selv, og gjør dere de nødvendige tanker om det man har oppdaget her kan være begynnelsen på enda en ny versjon av "hide the decline"?!

Link: http://judithcurry.com/2015/03/22/taking-melbournes-temperature/#more-18167

Gollum

Hei Telehiv. Ser ut som at en Tom Quirke har skrivi detta. Virker klokt samma hvem som har gjort det.

Telehiv

Ja, jeg kunne ha presisert bedre at det er Tom Quirkes analyse som diskuteres direkte på Currys blogg nå, som altså betyr at hun ønsker dette trukket fram i lyset. Jeg har nå korrigert for dette i starttråden.