Born on a blue day

Started by Ex-administrator, 03.04.2015, 23:55:59

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

Emnetittelen er tittelen på en bok av den kjente savanten Daniel Tammet, som jeg holder på å lese nå.

Tammet er bortimot normalt fungerende selv om han er savant, epileptiker, autist og har synestesi og Aspergers syndrom. Han er mest kjent for Ã¥ inneha europarekorden i Ã¥ huske flest desimaler av pi â?? hele 22 514.

Dette er en meget spesiell bok, som jeg anbefaler på det varmeste, spesielt hvis man trenger innblikk i hvordan autister eller andre med beslektede lidelser opplever verden.

MEN, til saken. Her har vi altså noen som uten tvil har en av verdens aller fremste hukommelser. Se hva han skriver om været i Sør-England januar 1987:


Jeg har funnet januar 1987 på denne siden: Top ten coldest recorded temperatures in the UK, men den offisielle temperaturhistorikken for England, CET, see ikke ut til å ha noen kald periode rundt 1987, oppløsningen på denne grafen er for lav til å vise måned:


Hvis man går inn i datasettet fra http://www.metoffice.gov.uk/hadobs/hadcet/data/download.html, kan man finne disse temperaturene fra januar 1987:


Jeg reagerer litt på at han nevner temperaturer i Sør-England på -9 grader (de laveste på over 100 år), samtidig som det finnes en rekordlav måling på -23,3 midt i England, mens HadCET ikke har kulderekord en eneste dag i januar 1987. Denne hendelsen, med kulderekord både S�R og MIDT i England, har altså ikke lagd en rekord på snittet for hele England.

Men jeg tror jeg stoler på europamesteren i hukommelse.