Kina-kutt i solenenergi

Started by ConTrari1, 21.06.2021, 16:33:46

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Steigan igjen:

Kinesiske energimyndigheter, finansdepartementet og kommisjonen for nasjonal utvikling har bestemt at subsidier til nye solkraftanlegg skal stanses med umiddelbar virkning.

Kina står for 50 prosent av verdens solkraftmarked, så dette vedtaket sender sjokkbølger gjennom hele industrien. Kinas installerte kapasitet på solkraft er 130 GW, mens USAs er på 60 GW. Kina har også hatt de mest rundhåndede subsidiene i verden, noe som har ført til at det er blitt bygd store solkraftanlegg også i områder som fra før av har rikelig med energi.


(---)

Kinas vedtak har alt rystet solcelleindustrien, som allerede sliter med tynne marginer. Bransjen regner med at det vil bli konkurser, nedskalering av kapasitet og oppkjøp.

Kina vil de nærmeste årene satse mer på utbygging av kraftlinjer for å utnytte kapasiteten bedre. Om solcelle-bonanzaen noen gang kommer tilbake, er uvisst. For 16 år siden fikk jeg og mine tyske kolleger en privat omvisning av gründeren for en solcelle-fabrikk nær Braunschweig. dert var en fantastisk opplevelse, og dette er fremtiden, tenkte jeg. Få år senere var den konkurs og nedlagt.

https://steigan.no/2021/06/kina-stanser-subsidiene-til-nye-solenergianlegg/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.