Rallaren Støre, bane skal bygges i nord!

Started by ConTrari1, 21.04.2021, 10:17:55

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Ap er på desperat stemmejakt i Nord-Norge etter sviende tap de siste årene. Nå vedtas for n'te gang å bygge bane til Tromsø og Harstad. Illusjonen holder kanskje frem til valget. Etterpå finnes det mange dype skuffer for slike prosjekter.

Fagmiljøet er lite imponert:
– Dette er sannsynligvis Norges mest ulønnsomme transportprosjekt noensinne. Det gir veldig lite nytte for samfunnet, og i tillegg gir det en rekke negative virkninger for urfolk, natur og klima, sier Welde til NRK.

Lurer på hvilke urfolk det er? Personer som er født og oppvokst på Rorbua kanskje? Hovedproblemet er ikke prisen, men mangel på passasjerer. Med så stor avstand mellom byer som ikke er større enn dette, blir det nesten tomme tog, og mange vil fortsatt bruke fly. Driften blir bøygen her, mer enn byggingen. Det er noe barnslig over dette kravet; Man skal liksom ha akkurat det samme som i sør, uansett om det er fornuftig eller ei. De 110+ milliardene kan brukes til langt mer nyttige veiprosjekter i nord i stedet. Så kan man heller kutte bompenger og kalle det "banekompensasjon".

https://resett.no/2021/04/20/forsker-om-nord-norgebanen-norges-mest-ulonnsomme-prosjekt/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

ConTrari1,
stort sett enig med de synspunktene du lufter her.
Det eneste bruksområdet en jernbane kunne vært nyttig for er vel ikke personer, men varetransport og en mer generell utvikling av arktisk infrastruktur. Herunder for fisk og kanskje også en merutvikling av gruveindustri. Finnmark har store forekomster av flere mineraler og metaller som kan bli verdifulle i moderne teknologiutvikling. Man kan også se for seg en evt. kobling mot både Nord-Sverige og Finland, og ikke minst Russland og en revitalisering av pomorhandelen (tømmer, osv.). Et økt Barentssamarbeid med Russland kan vise seg å bli nødvendig etter hvert som andre stormaktsaktører prøver å loppe oss fra våre rettigheter nordpå. 

Til dette kan man samtidig spørre om ikke mye av dette også kan dekkes av skipstransport. Og det kan det trolig.
Så ja, jeg støtter at man heller bruker budsjettene på bedre veier, havneutviklinger, og annen infrastruktur.



Affen

Det er vel typisk at når det foreslås ett eller annet større og kostbart anlegg nord for Dovre, så skal det være "samfunnsøkonomisk forsvarlig".
Hvor mange av Norges jerbanestrekninger er "samfunnsøkonomisk forsvarlig"?  Såvidt meg bekjent, er det kun Ofotbanen som går i pluss.

I Norges "samfunnsøkonomisk forsvarlige" Opera, subsidieres hver billett med omlag 1.700 kroner.
Norges "samfunnsøkonomisk forsvarlige" bistand er nesten 50 milliarder i året.
Innvandringen til Norge, ble i 2013 anslått å koste oss ca 250 milliarder pr. år.  Så kan en jo bare lure på hva dette koster oss i dag, i 2021.  ( 250 milliarder tas av oljefondets avkastning for å balansere statsbudsjettet )
Elektrifisering av sokkelen, anslått til 50 milliarder, CO2-fangst og lagring, anslått til
50 milliarder.  "Samfunnsøkonomisk forsvarlig"?

Allerede i 1923 hadde NSB planene klare for bygging av jernbanen helt frem til Vadsø / Kirkenes.
Det var for øvrig disse planene Hitler støttet seg på for sin plan om bygging av jernbane nordover.

Om en eventuell bygging av jernbane videre nordover fra Fauske skulle koste 110 eller 150 milliarder, utgjør det kun et par - tre år med (bortkastede) bistandspenger, eller et halvt år med innvandringskostnader.

De aller fleste skriver som om en Nordnorgebane kun skulle frakte passasjerer, mens det vel i hovedsak er gods i store mengder inn og ut av landsdelen som kommer tll å gå med en slik bane.

Selv om jeg er for denne banen, har jeg ingen tro på at den blir noe av.  Det er valg om noen få måneder og alle partiene, ikke minst AP, er på velgerjakt.
Etter valget dukker det nok opp mange argumenter for at Nordnorgebanen må vurderes og kalkuleres på nytt og et utvalg må utnevnes, slik det har vært frem til i dag og vel nok kommer til å forbli i fremtiden.  ( Da Vår Herre ville at intet skulle skje, utnevnte han et utvalg )

Telehiv

#3
Quote from: Affen on 21.04.2021, 14:39:40
Det er vel typisk at når det foreslås ett eller annet større og kostbart anlegg nord for Dovre, så skal det være "samfunnsøkonomisk forsvarlig".
-----------------------
De aller fleste skriver som om en Nordnorgebane kun skulle frakte passasjerer, mens det vel i hovedsak er gods i store mengder inn og ut av landsdelen som kommer tll å gå med en slik bane.

Affen, du peker på en rekke sløseforhold (som ikke tjener Norge i det hele tatt) vi burde se nærmere på framfor å klage over kostnadene med en baneforlenging i Nord-Norge.
I det bildet er det ikke vanskelig å være enig med deg.
Likedan peker du på at en bane ville være viktigst for frakt og infrastruktur, som jeg også peker på i min kommentar.

Vi skal for øvrig ikke glemme at Nord-Norge leverte de største eksportinntektene (fisk, tømmer, pelsverk, osv.) til landet i 700 år, fra middelalderen til 1700-tallet, og var omtrent hele grunnlaget for framveksten av Bergen og dens velstand i samme periode.

Vi kan fort komme i en situasjon der råvarer fra Nord-Norge får økt aktualitet igjen, men jfr. også at det har oppstått en rekke nye tekniske næringer som ikke bryr seg om hvor i verden produksjonsstedet ligger bare man har tilgang til billig kraft. Hvis ikke våre politikere roter seg enda mer vekk på energiområdet og spiller vår opprinnelig billige kraft ut av landet for sølvpenger kan Nord-Norge bli en sentral hydroelektrisk kraftbastion med grunnlag for mange nye livskraftige (og avanserte) næringer med stort framtidspotensial.



   

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 21.04.2021, 14:54:36

Affen, du peker på en rekke sløseforhold (som ikke tjener Norge i det hele tatt) vi burde se nærmere på framfor å klage over kostnadene med en baneforlenging i Nord-Norge.
I det bildet er det ikke vanskelig å være enig med deg.
Likedan peker du på at en bane ville være viktigst for frakt og infrastruktur, som jeg også peker på i min kommentar.

Vi skal for øvrig ikke glemme at Nord-Norge leverte de største eksportinntektene (fisk, tømmer, pelsverk, osv.) til landet i 700 år, fra middelalderen til 1700-tallet, og var omtrent hele grunnlaget for framveksten av Bergen og dens velstand i samme periode.

Vi kan fort komme i en situasjon der råvarer fra Nord-Norge får økt aktualitet igjen, men jfr. også at det har oppstått en rekke nye tekniske næringer som ikke bryr seg om hvor i verden produksjonsstedet ligger bare man har tilgang til billig kraft. Hvis ikke våre politikere roter seg enda mer vekk på energiområdet og spiller vår opprinnelig billige kraft ut av landet for sølvpenger kan Nord-Norge bli en sentral hydroelektrisk kraftbastion med grunnlag for mange nye livskraftige (og avanserte) næringer med stort framtidspotensial.


Stor eksport av tømmer fra Nord-Norge i middelalderen har jeg aldri hørt om, derimot, og så lenge jeg kan huske, nye næringer i Nord-Norge med stort framtidspotensial. Fasiten er Jernverket, Koksverket, Sydvaranger og tomme næringstomter på hvert nes. Skip er best for godstransporten, de fleste havner i nord vil uansett være uten jernbane. Lasteskip med autonome båter for frakting av gods til og fra "moderskipet" kan gjøre mange små steder mer konkurransedyktige.

Persontrafikken med tog vil være begrenset så lenge dagens ca. 700 km lange bane ikke bygges helt ny. Selv med HH-tog hele veien vil det nok ta 7-8 timer Trondheim-Tromsø, og Trondheim er den nærmeste basen for et brukbart trafikkgrunnlag. Det blir vanskelig å konkurrere med 2 timers flytur.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.