Filmtips og hvordan et sitat fra Hitler har gyldighet i dag

Started by translator, 31.03.2021, 11:24:09

Previous topic - Next topic

translator

I kveld er det en ny mulighet til å se den kjente Hollywood-filmen «JFK – saken fortsetter», som handler om drapet på president Kennedy i Dallas i 1963, regissert av (den venstrevridde) Oliver Stone. Det blir jo sett på som en klassisk «konspirasjonsteori» at Kennedy ikke ble myrdet av Lee Harvey Oswald, iallfall ikke alene, og at det var en sammensvergelse mot ham som mektige krefter sto bak, kanskje i Kennedys egen regjering.

I filmen følger vi advokaten Jim Garrison (spilt av Kevin Costner) sitt arbeid for å få folk tiltalt og dømt for å ha konspirert til drapet på presidenten. På slutten av filmen, under rettssaken som førte til at de tiltalte ble frikjent, fremfører Garrison/Costner et sitat som skal stamme fra Hitlers "Mein Kampf". Det er grusomt i sin enkle logikk: «Jo større en løgn er, desto lettere er det å få folk til å tro på den.» Altså at en løgn kan være så stor og altomfattende at ingen ønsker å tro at noen ønsker å forvrenge sannheten så voldsomt.

https://no.wikipedia.org/wiki/J.F.K._%E2%80%93_saken_fortsetter

Hitler brukte det mot jødene, men jeg kjenner meg igjen i en rekke dagsaktuelle saker og hendelser, det gjelder klimaløgnen, det fiksede amerikanske presidentvalget, angrepet på Capitol som ble iscenesatt av Antifa for å gi Trump og Trump-tilhengerne skylden, covid-19 både når det gjelder opprinnelse og hvilke behandlinger som hjelper mot viruset, osv.

Filmen begynner sent, i kveld kl. 23.20, på TV2 Zebra med diverse reklamepauser, så jeg anbefaler opptak og å se filmen ved et senere tidspunkt.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund