Ser et par presise observasjoner her ja.
Skulle ønske jeg hadde litt bedre tid, men la meg nevne at mens miljøfanatikerne trykker "vitenskapen" og "konsensus" til sitt bryst i klimasaken, gjør de det stikk motsatte når det gjelder genmodifisering, der det vitenskapelige konsensus sier at dette er ufarlig. Det er vitenskap og vitenskap, fru Blom... men interessant for temaet er tilnærmingen til genmodifisering i Norge på 90-tallet, der lekfolk ble invitert med i såkalte "konsensuspaneler". Dette var så vidt jeg husker, organisert av Genteknologinemnda. Kontrasten til klimasaken er total.
Og er det ikke pussig, folket blir spurt om noe såpass vanskelig som moderne genmodifisering, men om klimaspørsmålet må de bare holde kjeft. Og hvis en viss Borge kommer med konkret, faglig begrunnet kritikk av bruken av numeriske modeller, blir han møtt med noe irrelevant gnål om røyking og kreft som begrunnelse for at han må knebles. Ingen tvil om hvem som tapte DEN debatten i hvert fall...
Jeg tenker at konformitet er et betydelig mer treffende ord enn konsensus. Debatt er uønsket. Rørsla har inntatt "eliten" og har åpenbart som prioritert mål å skade den norske oljeindustrien.