Jeg tror ikke det er så dumt å lese om enkelte temaer i AR4 og AR5, i tillegg til spesialrapporten om ekstremvær osv. fra 2012, den såkalte SREX-rapporten. Det er flere grunner til dette - ikke minst at SREX-rapporten ikke fant at det i det store og hele hadde blitt mer ekstremvær. Roger Pielke Jr. kunne f.eks. raskt tilbakevise en hype fra en amerikansk forsker i media om at det hadde blitt mer tørke i USA - mens det motsatte står i rapporten fra Klimapanelet!
Hjemlige eksempler er f.eks. det som er omtalt her tidligere, Frederic Hauge som etter Lima-konferansen sa at vi var "på vei mot 4 graders temperaturøkning". Dette tallet stammer altså fra Potsdam-instituttets rapport til Verdensbanken, som handler om hva som kan skje dersom verden blir 4 grader varmere... Klimapanelet på sin side skriver at dette er svært lite sannsynlig.
Nylig på VGD fikk jeg også beskjed om å "skjerpe meg" og at det var "for dumt" å hevde at vi hadde sett noen tidels graders oppvarming i verden siden 1850 eller så.... men i AR4 står det at "global oppvarming" fra perioden 1850-1899 til perioden 2000-2005 var på 0,76 +/- 0,19 grader C!
En eller annen sa nylig at kvaliteten på IPCC-rapportene var best i Arbeidsgruppe 1, og så fallende gjennom Arbeidsgruppe 2 for så mer eller mindre ... gå i dass (eller "words to that effect") i del 3. Mest interessant er det om man kan finne uoverensstemmelser mellom det som faktisk står i de vitenskapelige rapportene og sammendragene for politikere, eller mellom rapportene og aktivist-hype. Det siste er nok det letteste.