Australsk fiskebåt står fast i bortsmeltet is?

Started by Telehiv, 12.02.2015, 09:12:36

Previous topic - Next topic

Telehiv

Australia har lenge hatt noen av de mest virkelighetsfjerne klimaalarmistene i sine politiske rekker, som lenge brukte sin regjeringsmakt til å innføre en rekke nærmest selvskadende "klimalindrende" påfunn rettet mot katastrofebekjennelser som forlengst har vist seg å mangle rot i reell vitenskap og faktiske observasjoner, til man nærmest fikk et protestvalg og ny regjering med en litt mer nedtonet katastrofehymne i klubbsangen sin.

Og det var kanskje på høy tid: Virkeligheten om den faktisk økende isen i Antarktis synes nå å krype enda mer ubehagelig nærme Australia:

Australsk fiskebåt fast i isen i Antarktis

USAs kystvakt har sendt en isbryter til Antarktis for å berge 27 fiskere. Båten deres har sittet fast i isen siden tirsdag.
Den amerikanske isbryteren Polar Star rykket ut etter at newzealandske myndigheter ba om hjelp til redningsaksjonen.
Den 207-fots store australske fiskebåten Antarctic Chieftain sitter fast rundt 1.450 kilometer fra McMurdo-sundet mellom Rossøya og Victoria Land i Antarktis.
Polar Star er ventet å nå fram til Antarctic Chieftain torsdag kveld, heter det i en uttalelse fra den amerikanske kystvakten.
Fiskebåten sitter fast ettersom tre av fartøyets fire propeller er ødelagt av isen. Isbryteren og mannskapet på 150 har en reise på 530 kilometer foran seg, og må bryte gjennom is så tykk som nesten 3 meter for å komme fiskerne til unnsetning, opplyser kystvakten.
Det er dessuten kraftig snøvær og sterk vind i området.
â?? De betydelige geografiske avstandene og de ekstreme værforholdene gjør dette til en kompleks redningsaksjon, sier kaptein Matthew Walker pÃ¥ Polar Star.
Planen er at et newzealandsk fiskefartøy skal taue den australske båten til nærmeste trygge havn straks Polar Star har frigjort fiskerne.
Polar Star er 120 meter lang, nesten 40 år gammel og den eneste isbryteren som USA kan sende på slike oppdrag til Antarktis
.

Link: http://e24.no/utenriks/australsk-fiskebaat-fast-i-isen-i-antarktis/23394049

Observer

Februar er dessuten en Antarktisk sommermåned :)

bøvelen

Jeg også hørte dette i nyhetene.
Samtidig har vi sett reportasjer der vår konge nærmest er tatt som gissel for klimaalarmismen, han og en gjeng med slike folk er i Antarktis nå for å feire et troll som er blitt 10 år!
Polarinstituttets direktør Winter står og juger så det renner av ham om at det er dramatisk smelting fra havisen i Antarktis og at havnivået vil stige opptil en meter!
Eier de ikke skam? Og hva skal kongen si?

http://www.nrk.no/norge/kongen-mott-av-dystre-klimafakta-i-antarktis-1.12202973

Telehiv

Quote from: bøvelen on 12.02.2015, 10:25:23
Polarinstituttets direktør Winter står og juger så det renner av ham om at det er dramatisk smelting fra havisen i Antarktis og at havnivået vil stige opptil en meter!
Eier de ikke skam? Og hva skal kongen si?

http://www.nrk.no/norge/kongen-mott-av-dystre-klimafakta-i-antarktis-1.12202973

Ja,
man kan saktens undre at de tør å framstille en slik "alternativ" virkelighet:
Offisielle data fra både satellitt- og landbaserte målinger viser jo at Antarktis har vokst i flere tiår. De mest skamløse alarmistene har imidlertid funnet en liten del av Antarktis (den havnære delen av Vest-Antarktis som bare utgjør ca. 4% av massivet) der undersjøisk vulkanvarme bidrar til å smelte isbreen i randsonen land/hav. Flere forskningsrapporter har understreket at dette ikke kan relateres til AGW/CO2-effekter, siden sjøisen rundt Antarktis har vokst i samme periode og er nå på historisk rekordutbredelse siden moderne målinger startet.

PS:
Tillater meg å undres i takt med min bedre halvdel hva en justisminister har å gjøre i Antarktis mens tilliten hans smelter her hjemme?
Hun spør derfor:
1. Hvorfor Antarktis? Holder ikke Kyrksæterøra lenger?
2. Hva er diettsatsene for Antarktis?

Andre stusser også litt: http://www.nrk.no/norge/anundsen-til-antarktis-mens-det-stormer-i-norge-1.12197664

PS2: Min bedre halvdel mener nå ha funnet løsningen på justisministerens eksotiske utflukt i en travel tid for menneskerettighetene:
Anundsen har også blitt utnevnt som "polarminister". Hun mener han derfor nødvendigvis må utvikle bipolaritet; han prøver å kombinere imaginær flyktningeomsorg med imaginær klimakatastrofe. Medisinering må være nært forestående, sier min bedre halvdel.

Gollum

Haha! Bipolar justislidelsesminister! Dette Bipolarinstituttet leste jeg om her om dagen. Det kan jaggu se ut som at de skulle fått nytt navn. Bipolaretjenesteinstituttet. http://nrk.no/magasin/iskaldt-kapplop-1.12181209 Noe er helt på trynet angående hele bipolarinstituttet og de ser ut til å mene at det er mer viktig å bøtelegge en norsk polareventyrer for at han passerer 60 grader sør enn å levere politisk upåvirka klimarapporter. Nordpå ser det ut til at de har som viktigste jobb å tilrettelegge for utvinning av gass, olje og mineraler.

Gollum

Hovedoppgaven til instituttet. http://journal-neo.org/2015/02/10/is-the-arctic-home-to-the-new-great-game/ Serikke ut til å handle om panikk for at klimaet endres som er drivkrafta der i gården.

translator

Jeg tillater meg, selv om det er helt på siden av temaet forøvrig, å ta litt til motmæle mot denne harseleringen mot vår dyktige justisminister som media er full av, og til de grader basert på misforståelser. Her er det iallfall mulig for meg å gjøre det:

Når det gjelder høringen, glem komitelederen Kolberg og representantene fra mellompartiene, de er bare ute etter egne fordeler (Kolberg har jeg inntrykk av kun er med i politikken mer eller mindre for å "ta" FrP). Nestleder Michael Tetschner fra Høyre har en helt annen oppfatning av høringen. Det kommer ikke noe mistillit ut av dette. Juridisk er det ikke grunnlag, og politisk har sentrumspartiene ingenting å vinne på det, om de er aldri så sure (det er de jo alltid). Og skulle Ap gå til mistillit mot en justisminister som fører akkurat den samme politikken som de selv gjorde gjennom 8 år. Latterlig.

Det dreier seg om politikk, kun politikk, enten det kommer fra politikere eller avisredaktører. Menigmann kan ikke henge med på disse spissfindighetene og ta stilling til slike tvilsomme påstander som er blitt "gravet frem"i Bergens Tidende og andre steder.

Så hvorfor er Anundsen en god justisminister? Han fikk gode skussmål i avisene etter ett år i regjering, med klar femmer på terningen. Men de kritiserte han for å ha for svake og usynlige(!) statssekretærer (Guljati og Røssjorde). Nå er begge byttet ut, og han kritiseres for å skyve statssekretærene foran seg! Nå får mediene bestemme seg om hva de mener. Anundsen kunne ikke uttale seg om asylbarnsaken så lenge han var innkalt til høring, og det vet mediene godt. Likevel kritiserer de. Det blir for dumt.

For noen uker siden gjorde man oppslag av at andelen asylsøkere som fÃ¥r opphold er gÃ¥tt opp under Anundsen. Det  betyr at myndighetene behandler langt færre grunnløse asylsøknader enn under de rødgrønne. Dette er en god nyhet som sparer staten for utgifter, og absolutt i trÃ¥d med FrPs politikk. Men mediene fremstilte det som et NEDERLAG for FrP. Hø?

De som har fulgt med har hørt nyheten om at langt flere nyutdannede politifolk nå går rett ut i jobb (over 90 prosent). De rødgrønne ble kritisert for å få for få politifolk ut i jobb. Dette har regjeringen snudd etter ett år ved å opprette mange nye stillinger, som det selvsagt er behov for. Dette underkommuniseres i mediene, men tenk hva de hadde gjort overfor Anundsen hvis det var motsatt!

Og at Anundsen nå er i Antarktis med kongeparet er ganske naturlig, siden han som justisminister også har ansvaret for områdene der som ligger under norsk jurisdiksjon.

Anundsen er en meget dyktig justisminister, grundig og saklig, sterk i debatter og lar seg aldri vippe av pinnen, antagelig den beste Erna Solberg kan ha pÃ¥  den posten, og det tror jeg hun er fullt klar over.

Bipolar lidelse? GÃ¥ hjem og vogg,
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

Quote from: translator on 12.02.2015, 23:49:37
Og at Anundsen nå er i Antarktis med kongeparet er ganske naturlig, siden han som justisminister også har ansvaret for områdene der som ligger under norsk jurisdiksjon.

Anundsen er en meget dyktig justisminister, grundig og saklig, sterk i debatter og lar seg aldri vippe av pinnen, antagelig den beste Erna Solberg kan ha pÃ¥  den posten, og det tror jeg hun er fullt klar over.

Bipolar lidelse? GÃ¥ hjem og vogg,

translator,
"harselasen" her var vel ikke rettet mot personen Anundsen (som du sier, hvem som gjør hva i de tradisjonelle justissakene er et annet bord), men helst rettet mot den håpløse skvisen en justisminister havner i, når han gjennom offentlighetens generelle klimahysteri blir dratt med på en klimahype-tur til Antarktis - og selvsagt da (i par med stakkars kong Harald) blir gissel for en konstruert Antarktis-krise. Når settes Anundsen ut på et antatt smeltende isflak også i Arktis for å synke i havet sammen med FrPs skepsis til klimakrisen? Man kan da bli bipolar av mindre skremmende utsikter...

translator

Takk Telehiv. Hva vi mener om Anundsens innsats i de tradisjonelle justissakene er helt sikkert avhengig av hvor vi står politisk, men slik jeg ser det bruker venstresiden i norsk politikk, med Martin Kolberg i spissen, Stortingets Kontroll og konstitusjonskomite som en brekkstang til å ramme regjeringen i tykt og tynt. Fortsetter det slik blir vel snart alle statsrådene innkalt til en eller annen høring. Det er det all grunn til å reagere mot.

FrP har til nå vært garantisten for at det har vært mulig å debattere klima i Norge. Man kan sikkert diskutere hvorvidt disse debattene har vært gode, men de brakte iallfall en del nye aktører frem i rampelyset (Fred Goldberg, Bjart Holtsmark og andre). Jeg føler meg veldig trygg på at FrPs skepsis i klimasaken lever i beste velgående, men den er inntil videre blitt satt på "pause", iallfall offisielt. Det var dessverre ingen annen mulighet hvis de skulle få til en regjering med Høyre (som til nå har vært fullstendig døv overfor "klimaskeptikerne") og som attpåtil er i mindretall i Stortinget, der de øvrige partiene lever fullstendig i "klimaboblen".
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Boris den nye

Du som tydeligvis kjenner til livet i politikkens indre gemakker, kan du si noe om hvorfor f.eks Høyrepolitikerne har blitt sånne ihuga klimaalarmister?
Er det fordi de fullt og fast tror på vitenskapen bak CAGW-hypotesen?
Og gjelder dette ALLE rikspolitikerne?

translator

#10
Quote from: Boris den nye on 15.02.2015, 13:33:48
Du som tydeligvis kjenner til livet i politikkens indre gemakker, kan du si noe om hvorfor f.eks Høyrepolitikerne har blitt sånne ihuga klimaalarmister?
Er det fordi de fullt og fast tror på vitenskapen bak CAGW-hypotesen?
Og gjelder dette ALLE rikspolitikerne?

Takk for tilliten, men jeg er overhodet ikke bevandret i politikernes indre gemakker :) Det finnes en og annen slenger i Høyres stortingsgruppe som har uttalt seg skeptisk i klimasaken av og til (f.eks. Heidi Nordby Lunde), men de tvinges fort inn i folden igjen. I FrP er det både "tillatt" og respektert å være skeptisk til det som kommer fra IPCC. Flere profilerte av FrPs stortingsrepresentanter eller statsråder har tidligere åpent uttalt seg skeptisk i tv-debatter og på nettet (Per Sandberg, Sylvi Listhaug, �yvind Korsberg m.fl.), noen har kommet i prat med oss på Aftenpostens debattsentral (AD) da den fortsatt eksisterte, f.eks. Ketil Solvik Olsen da han var partiets energi- og klimapolitiske talsmann.

Høyre mistet jeg for øvrig troen på da de tvang igjennom bomringen i Tønsberg etter at 80 % av innbyggerne hadde stemt nei i en (uoffisiell) folkeavstemning for vel 20 år siden. Så mye respekt for folkemeningen har de der.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

kybelole

Dere skal vite at det er krefter som jobber fra innsiden i Høyre for å få både lokalpolitikere og sentralpolitikere til å åpne øynene! I mellomtiden er det viktig at vi holder oss til saken.... Ta ballen ikke mannen!

stjakobs

Quote from: kybelole on 15.02.2015, 22:05:13
Dere skal vite at det er krefter som jobber fra innsiden i Høyre for å få både lokalpolitikere og sentralpolitikere til å åpne øynene! I mellomtiden er det viktig at vi holder oss til saken.... Ta ballen ikke mannen!

Dette synes jeg er gode nyheter!

Hovedproblemet med flertallet av politikerne på riksnivå i dag, er at veldig få har realfaglig bakgrunn. Dette gjør at de kan ha store problemer med å kjempe seg ut av den virtuelle verdenen som er blitt konstruert omkring klimaproblematikken.

Men det er klart, ting tar tid! Før eller siden vil de oppdage at naturen bestemmer - og ikke de etablerte "klimaforskerne".
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Gollum

Hvor er denne ballen å finne a? I fotball sees den enkelt for den befinner seg stort sett innafor et avgrensa område som om natta er opplyst av lyskastere. Sjøl der vil den mest effektive måten å stoppe motstanderne på væra å ta mannen hvis det ikke var for regla. Er detta greiene med å ta balla innen politikken en spesialtilpassa regel med hovedoppgave å passe på at politikera slepper unna? Og forresten så finnes ikke mannen i denna historia her. Har ikke navn en gang. �ssen blire goe nyheter av såntno?

kybelole

Poenget er at en ikke må falle i samme fella som alarmistene og begynne med personkarrakteristikker og skitkasting. Skal en komme noen vei i debatten -også internt i Høyre- må vitenskapen være det sentrale. Dere som hørte f.eks Siri Kalvik sitt tilsvar til Borge i Stavanger skjønner hva jeg mener. Hun hadde ikke noe annet å fare med enn ad hominem, henvisning til det autorative og konsensus. Foreløpig komme de kanskje seg unna med dette. Begynner skeptikere med slikt og ikke holder fast på logiske vitenskapelige slutninger (ballen) kommer det til å ta mye lenger tid. Husk, Siri Kalvik er helt sikkert et flott menneske og er overbevist i sin sak like mye som en religiøs er overbevist om at sin gud eksisterer. Det var ikke gjort på én dag å få overbevist det dogmatiske Europa om at evolusjonen var en bedre forklaring på vår tilblivelse enn skapelsesberetningen i bibelen. Det er den samme mekanisme vi nå har med å gjøre.