Hva er de faktiske smelteforhold i Arktis og Antarktis?

Started by Telehiv, 09.11.2020, 09:21:29

Previous topic - Next topic

Telehiv

Quote from: frankolsen on 11.11.2022, 17:13:19Er det snart tid for en ny versjon av istykkelsen hos danskene tro ?
Ikke oppdatert siden 6. November:
https://ocean.dmi.dk/arctic/icethickness/thk.php

Isen vokser og danskene har faktisk foretatt en liten justering (senket basisestimatet) allerede, men ikke så mye at det har vekket altfor krakilske reaksjoner så langt. Jeg vil vente med å kommentere mer på det før vi vet mer, og før jeg får sjekket med min gamle danske kjenning på innsiden på nytt.

Ualminnelig kaldt i Nord-Amerika
Ellers kan vi notere oss at store deler av USA og hele Canada opplever en ualminnelig kald periode for tiden med over 20C kaldere temperaturer enn normalt for årstiden. Vi har "januartilstander" sier en anerkjent amerikansk meteorolog. Denne illustrasjonen viser omfanget:




 
 

frankolsen

Et år etter at en usedvanlig tidlig tilfrysing av Nordøstpassasjen satte en effektiv stopper for skipstrafikken der
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2021/11/critical-situation-might-be-making-northern-sea-route
gjentar historien seg i år.

Det er nå så mye og så tykk is der oppe at skipstrafikk ikke er mulig uten bruk av de største atomdrevne isbryterne, og per i dag er det kun et skip som er på vei gjennom, godt hjulpet av atomisbryteren Arktika.
https://thebarentsobserver.com/en/2022/11/one-year-after-crisis-there-again-early-ice-northern-sea-route

Så ja, håpet om et snarlig isfritt Arktis og en åpen Nordøstpassasje får seg et nytt skudd for baugen, og det spørs om ikke Norøstpassasjen snart lider samme skjebne som Nordvestpassasjen som ikke har vært seilbar på tre år.

frankolsen

Quote from: Telehiv on 16.11.2022, 11:31:46før jeg får sjekket med min gamle danske kjenning på innsiden på nytt.
 

Det var en server som var nede fikk jeg beskjed om fra DMI på mail.
Er fikset nå.

Telehiv

Quote from: frankolsen on 16.11.2022, 14:00:52
Quote from: Telehiv on 16.11.2022, 11:31:46før jeg får sjekket med min gamle danske kjenning på innsiden på nytt.
 

Det var en server som var nede fikk jeg beskjed om fra DMI på mail.
Er fikset nå.

Ja, pr. 15. nov (igår) ser vi en bitteliten avmatning i tilveksten etter de to ukene serveren har vært nede:



Telehiv

Quote from: frankolsen on 16.11.2022, 13:57:02Et år etter at en usedvanlig tidlig tilfrysing av Nordøstpassasjen satte en effektiv stopper for skipstrafikken der
https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2021/11/critical-situation-might-be-making-northern-sea-route
gjentar historien seg i år.

Det er nå så mye og så tykk is der oppe at skipstrafikk ikke er mulig uten bruk av de største atomdrevne isbryterne, og per i dag er det kun et skip som er på vei gjennom, godt hjulpet av atomisbryteren Arktika.
https://thebarentsobserver.com/en/2022/11/one-year-after-crisis-there-again-early-ice-northern-sea-route

Så ja, håpet om et snarlig isfritt Arktis og en åpen Nordøstpassasje får seg et nytt skudd for baugen, og det spørs om ikke Norøstpassasjen snart lider samme skjebne som Nordvestpassasjen som ikke har vært seilbar på tre år.

frankolsen,
flott at du legger ut denne ferske omtalen av tilstanden for Nordøstpassasjens tidlige og sterke tilfrysing også i år, som selvsagt burde vært tydelig omtalt i norske medier siden det betyr mye for skipstrafikken i nord. Men er det noen som har hørt om dette i norske medier i år før frankolsen legger det ut her? I fjor omtalte vi her på kd.com den sterke tilfrysingen og krisen for skipstrafikken i passasjen, noe som altså er på gang i år også. Det er allerede snakk om metertykk is mange steder som bare de største atomisbryterne har kunnet mestre, men som man ikke lenger har nok tilgang på.
Men som vanlig er det ikke de vestlige "forskermiljøene" (les: IPCCs propagandaapparat m/medieklakører) som tjenestevillig legger ut dette, men journalisten Atle Staalesen som har grunnlagt og drevet The Barents Observer siden 2002. Etter en konflikt om utgiverrettighetene i 2015 reorganiserte han driften til dagens uavhengige non-profit aksjeselskap. 



Tilfryst Nordøstpassasje er et stort problem for en krigsinvolvert russisk økonomi
Staalesen har studert russisk både i Norge og i Moskva og har derfor muligheten til å følge ekstra godt med i russernes bekymringer rundt den nordlige ruten. Merk at han kjører The Barents Observer på både engelsk og russisk, slik at hans (mange!) russiske lesere her har en mer fristilt kilde til informasjon om nordområdene. Merk f.eks. hans betenkninger om at Russland nå, i tillegg til de vestlige sanksjonene pga. Ukrainakrigen, sliter veldig med skipstrafikken vestover. Russerne er derfor nå i ferd med å se hvor mye man kan opppnå med å vende seg mot det asiatiske markedet, noe som selvsagt angir de politiske strategier langt inn i Kreml. Men vil man snu mer av trafikken østover mot Asia støter man også der på den samme isbarrieren. Vi får følge med!

Et hjertesukk:
Det hadde vært en fordel om sjøfartsnasjonen Norge kunne fått litt mer info fra våre nyhetsorganer om disse forholdene videre. Men siden man for noen år siden hadde et par sesonger med en mindre tilfrosset Nordøstpassasje og norske medier og deres "klimaforskere" rant over om de nye store seilingsmulighetene nordpå, har det nå på andre året vært rimelig taust i NTBs og NRKs klimafjøs.
Men dere som vil følge med har altså The Barents Observer, som også har mye annet interessant å melde om Barentsregionen:

Lenke: https://thebarentsobserver.com/en


Telehiv

Ja, og hos WUWT har Eschenbach lagt ut en artikkel som viser at isen i Arktis har vokst siden 2015:



https://wattsupwiththat.com/2022/11/27/sea-ice-mysteries/

PS: Ellers tar også translators artikkel opp det "morsomme" MSM- og klimaaktivistfenomenet at når det er 1 (en) ekstra varm dag i London er det "dramatiske klimaendringer" på gang, mens når Antarktis og andre steder setter kulderekorder over flere måneder er det "vær". Også kjent som "moderne klimaforskning".... ;)