Flommer - skyldes klimaendringer

Started by bøvelen, 02.11.2020, 11:50:47

Previous topic - Next topic

bøvelen

Når det regner, hoper vannet seg opp og lager oversvømmelser. Det skyldes på klimaendringer.
Ikke noe nytt, her er en sak fra NRK i dag.

https://www.nrk.no/rogaland/harrys-uthus-har-statt-under-vann-fire-ganger-pa-ti-ar-1.15220538

Jeg skrev om en lignende sak på det gamle forumet klimaforskning i 2012, limer inn teksten her, og link:

Naturskade eller ekstremvær?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Forsikringsselskap-vil-ikke-ta-rasregningen-6961798.html

Denne linken til dagens Aftenposten fikk meg til å tenke:

Vi ser ofte utsagn om at stadig flere flommer og ras skyldes ekstremvær pga klimaendringer.
Jeg mener påstanden er feil. Nå er forsikringsselskapene på banen for å få kommunene til å ta ansvar. Dette er en strategi som vil vekke kommuner og politikere til å innse at ikke "alt" som skjer er klimaets feil.
Det er mange grunner til at det tilsynelatende er mer flom nå enn tidligere. Statistisk sett er det ikke påvist mer ekstremvær som er en populær betegnelse på alle kraftigere regn og storm-hendelser.
Min påstand er at de fleste oversvømmelser i tettbygde strøk skyldes tre ting.
Dårlig vedlikehold: Avløp og stikkrenner er tettet igjen av sand og andre fremmedlegemer. Kommunene burde hvert år rense opp avløpene etter vinterens sandstrøing. Sanden forsvinner ikke av seg selv, når det regner eller gater og fortauer spyles, havner sanden i avløpssystemet. Også setningsskader er ofte årsak til tette avløp.
Mer asfalt: Sentrumsområder blir bygd ut og større arealer drenerer til tidligere avløpsnett som ikke er dimensjonert for mer kapasitet.
Utbygging skjer med for dårlig planlegging: Det tillates utbygging i områder der det ikke er tilstrekkelig kartlagt risiko for flom eller ras. "Manns minne" er kort tid. Selv om ingen kan huske at det i et aktuelt område ikke har gått ras eller vært flom, så er det ofte en grunn til at slike områder er ubebygd.

I utmark flommer bekker og elver raskere opp pga øket drenering av myrområder i forbindelse med skogplanting og nydyrking. Myrenes "svampeffekt" som før bremset vanntilførselen til vassdragene blir borte. Resultatet er hurtigere vanntilsig og flom.
Det er også økende bygging av tilskomstveier i dalsider for skogbruket. En vei diagonalt i en dalside samler opp vann og leder det ut i nærmeste bekk som dermed får øket sitt nedslagsfelt mange ganger.
Men det vil alltid skje ekstreme ting, jfr "storofsen" i 1789 der voldsom nedbør og mildvær med snøsmelting skapte den voldsomme flommen.

Alt gjentar seg, forsikringsselskapene ber kommunene ganske enkelt om å skjerpe seg!

og link til denne:

https://klimaforskning.com/forum/index.php?topic=905.msg16391#msg16391


Beklager hvis noen synes jeg gjentar meg selv, men det ser ikke ut som om myndigheter lærer av disse hendelsene

Telehiv

Herlig å få besøk av en av de gamle helter!
Ditt gamle innlegg er like aktuelt nå som det var i de salig klimaforskningsdager!

ConTrari1

#2
Klimakrise kan brukes til alt, som vi vet. For mange er dette er gylden honningkrukke å forsyne seg av, for andre et himmelsendt påskudd til å kreve nødvendige bevilgninger. For eksempel er det helt fint at BaneNor får midler til å  rense opp i kulverter og grøfter. De kaller det klimatiltak, men er bare vanlig  -og neglisjert- vedlikehold.

Nå har det regnet helt vestlandsk i Oslo i mange uker, men syndfloden har ikke inntruffet ennå. Mer om honningkrukken her, fra Kent Andersen:

Siden Statoil byttet navn, har konsernet i økende grad fremstått som en miljøvernorganisasjon mer enn et energiselskap. Årsaken til dette er at klimahysteriet har utløst et rent gullrush mot statsstøtte og offentlige subsidier (som samtlige «klimaløsninger» er helt avhengige av), og vår redaksjon har mottatt flere tips om denne kyniske strategien fra bekymrede medarbeidere i Equinor.

Det er særlig  havvind Equinor har kastet seg over, som vi har skrevet kritisk om flere ganger. Havvind er samme svindel om landvind, men møter mindre politisk motstand. De ekstreme subsidiene og skattefordelene forbundet med havvind gjør også at Equinor ser mulighet til å utvikle og bygge seg opp i en helt ny industri, uten særlig risiko.


https://www.document.no/2020/11/02/ny-klimafrelst-konsernsjef-overtar-equinor/

Equinor er et selskap jeg ikke ville røre med en ildraker, som investor. Det går nok så lenge de kan snylte p åstaten, men etter det kan det fort bli sauve qui peut. Og en havvindmølle er ingen trygg livbåt.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.