Er Støres kjøkkenbenk egentlig avslørende garbologi?

Started by Telehiv, 30.10.2020, 11:15:51

Previous topic - Next topic

Telehiv

Medie-Norge har tidligere gjort dypsindige "analyser" av et bilde fra Ernas rotete hjem. Vi fikk i den forbindelse opplyst at statsministerparet tok lett på å holde et sterilt hjem. Og at den tapre husbond tok mye av ansvaret for at huset ikke falt helt fra hverandre. Stort sett ble dette godmodig oppfattet av det norske folk.

Nå er det sluppet et nytt bilde; av Jonas' kjøkkenbenk med et rikholdig utvalg av tomme og halvfulle sprit- og vinflasker. Altså et opplegg for en klassisk garbologi-studie*

*Garbologi er studiet av hva folks søppel kan fortelle/avdekke av underliggende informasjon om liv og levned hos den analyserte. Den første etablering som akademisk disiplin skjedde på University of Arizona i 1973, der et klasseprosjekt førte til en mer systematisk tilnærming til spionering på folks livsførsel. Også her i Norge hadde vi sporadiske tilløp til bruk av metoden fra 1970-tallet (bl.a. i Gateavisen), som typisk ble møtt med fortørnede reaksjoner fra dem som fikk sine søppeldunker endevendt. Garbologien var opprinnelig sett på som en frekk versjon av å titte i folks ubevisste "dagbøker", men en mer nøytral/faglig bruk av garbologien beskrives nå mer tilforlatelig som "the study of modern culture through the analysis of what is thrown away as garbage".

Så hva er det vi kan avlede av innholdet på Jonas' kjøkkenbenk, og det samlede inntrykket av hans hjemmekontekst som han (bevisst eller ubevisst) lar fotografen avdekke?



Avhengig av moralsk fordømmingstrang, livssyn, sensasjonstrang, eller støttende holdning til at Jonas er bare et menneske han også, kan bl.a. slike spørsmål stilles:

- avdekkes et alkoholproblem her?
- med alt dette på kjøkkenbenken, hvor mye mer alkohol må da ikke finnes i huset?
- flaskene står åpne og tydelig nybrukte, så hvis ikke han drikker alt dette selv, har han holdt coronareglene når andre har drukket dette?
- er disse drikkevarene typiske for en person som sier han representerer "arbeiderklassen"?
- er det ikke egentlig tøft av Jonas å vise fram en slik skrothaug av en kjøkkenbenk?
- osv.

Hva slags tanker gjør våre normalt lynskarpe forumbrukere seg her?

Link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EppJMl/slik-vil-ap-jonas-slaa-tilbake


ConTrari1

Gi mannen et barskap, sier jeg. Han kan ikke motta distingverte utenlandske gjester med en broket samling flasker på kjøkkenbenken. Noen ser også ut til å ha et brunt innhold, og det grenser vel til rasisme? Men når det gjelder forholdet til arbeiderklassen, har MDGs Trædal allerede berømmet Støre for å ha Jägermeister i kolleksjonen. Folllkelig!
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Jeg syns dette ser ut som et typisk ungkarskjøkken, jeg?
Alkohol og kaffemaskin for kapsler, ikke spor av kvinnelige behov her?
Er han ikke gift, da? Eller har de egentlig flyttet fra hverandre?
Kan vi lese ut noe om det her?

Må si jeg undres, og ser for meg hvordan undergangen kan ha startet:





Telehiv

Forøvrig er det mange andre tanker som også melder seg når man ser et bilde av Jonas i disse dager, ikke minst:
- vil Jonas med dette sende Ap over eller under 20%?
- er det Slagsmål Vedum som blir statsminister i en konstellasjon Ap/SP?

Og da tenker jeg videre:
- tenk om Vedum er i møte hos Trump i Det Hvite Hus og plutselig fyrer av en av latterkulene sine (som høres ut som en alpakka eid av en typisk terroristfamilie)?!

Han vil jo bli skutt av sikkerhetsvaktene på ren impuls!




ConTrari1

Quote from: Telehiv on 30.10.2020, 13:43:13
Jeg syns dette ser ut som et typisk ungkarskjøkken, jeg?
Alkohol og kaffemaskin for kapsler, ikke spor av kvinnelige behov her?
Er han ikke gift, da? Eller har de egentlig flyttet fra hverandre?
Kan vi lese ut noe om det her?

Må si jeg undres, og ser for meg hvordan undergangen kan ha startet:



Nei, det høres ikke spesielt overbevisende ut, som starten på slutten til en romanse.
Dette er mer the real thing:

"Will you buy me a cocktail?"
"Sure, but it's bad for your legs."
"Why? They don't swell."
"Ok, so just spread them, then."

Det er det man på engelsk kaller en "turn-off".
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Støres kjøkkenanalyse er allerede gått viralt, og etter denne artikkelen er kommentarene elleville:
https://resett.no/2020/10/30/jonas-jagahr-store-arbeiderparti-lederen-avbildet-med-kjokkenet-full-av-spritflasker/

Og selvsagt er de feika bildene allerede på plass!


ConTrari1

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Her er forresten tilstanden hjemme hos Erna & de:



Er det bare fyllebøtter og rotekopper som leder/ønsker å lede landet for tiden?

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 30.10.2020, 16:46:35
Her er forresten tilstanden hjemme hos Erna & de:



Er det bare fyllebøtter og rotekopper som leder/ønsker å lede landet for tiden?

Ah, nå vet vi hvor uttrykket "sammensurium " stammer fra.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.