Hvordan har utviklingen rundt atomkraftverk vært det siste tiåret?
For å finne ut av dette fant jeg fram en wiki-artikkel jeg mener er fra 2012, der hele den globale situasjonen den gang ble oppsummert slik:
Utbredelse og produksjon
- Per februar 2012 er det 190 kjernekraftverk i drift med 436 atomreaktorer fordelt på 31 land, som tilsammen dekker 15-20 % av verdens elektrisitetsforbruk.
- Installert produksjonskapasitet er ca. 370 000 MW, som gir en strømleveranse på 2 586 TWh, eller drøye 20 ganger mer enn Norges kraftproduksjon.
- Atomkraftverk stenges gjerne ved konsesjonsutløp etter 20-40 år, da er anlegget nedslitt og må fornyes.
- Atomkraftverk er i frammarsj, og land som Kina, India, Japan, Russland, Finland, Frankrike, Sør-Korea og Sør-Afrika satser på disse kraftverkene som en hovedkilde for å dekke landets energiforbruk.
- I tillegg er det mye som tyder på at USA også vil bygge nye atomkraftverk i fremtiden. USA (104), Frankrike (58), Japan (50) og Russland (33) har flest reaktorer.
- På kort tid har Sør-Korea bygget seks verk med i alt 23 reaktorer, som gir dem femteplassen blant verdens atomkraftnasjoner.
- Enkelte europeiske land som tidligere har besluttet å avvikle atomkraft, som Sverige, har vedtatt å bygge nye.
- Ifølge Det internasjonale energibyråets prognoser vil den samlede effekten fra verdens atomkraftverk øke til 427 gigawatt i 2020. (hva ble det faktisk? )
- Selv om Tyskland etter Fukushima-ulykken besluttet å gi opp kjernekraft som energikilde er det i dag allikevel få som forutser avvikling av kjernekraft.
- Omkring 200 gamle anlegg antas å bli stengt i løpet av de neste 10–15 årene. Tabellen nedenfor viser antallet kjernekraftverk, reaktorer, og produksjonskapasitet (effekt) i de landene som utnytter kjernekraft.
En diskret flukt over til mer funksjonelle energikilder enn sol/vind/bio?
Ad siste pkt ovenfor: Hva er besluttet stengt og hva er besluttet bygd av atomkraft etter dette ble skrevet i 2012?
Det er mitt hovedinntrykk at en rekke kraftkrevende land har innsett at FN/EUs "grønne energi" (vind, sol, bio) ikke er funksjonelle alternativer til fossilkraft og atomkraft, og derfor mer eller mindre diskret har begynt å flykte fra sine "grønne" griller. Der atomkraft seiler stadig mer opp som alternativ, og særlig i landene som hittil har vært tungt baserte på kull.
Noen som har sett ny info på dette, og tar seg tid å oppdatere?