Sir Roger Penrose om et tidligere univers - og et fascinerende intervju fra 2006

Started by Telehiv, 22.10.2020, 10:52:08

Previous topic - Next topic

Telehiv

Enkelte medier (her hjemme Resett) opplyser at Sir Roger Penrose, den engelske vitenskapsmannen som 6. oktober ble tildelt Nobelprisen i fysikk for sin forskning på sorte hull, nå overrasker (sjokkerer!?) med å si at "Det fantes et annet univers før vårt". I det legger han at jorden, verdensrommet og hele universet – alt som menneskeheten noen sinne har kjent til – skal en dag gå til grunne.

Jeg kjenner ikke til når denne undergangen skal komme, men uansett fikk dette meg til å minnes et fascinerende intervju av Penrose i 2006 som jeg leste under en flytur og siden har blitt liggende et sted i hukommelsen. Så viser det seg at intervjuet faktisk er nyutgitt nå, et intervju jeg anbefaler alle "kosmisk" interesserte å ta en titt på. For intervjuet starter med noe så uvanlig som en tech-journalist som innrømmer at han ikke forstår noe av det Penrose snakker om, helt til han får snudd samtalen til noen personlige ting og Penrose skjønner at han må endre innfallsvinkel for å bidra til et meningsfullt intervju. Og etter hvert får leseren dermed en viss innsikt i hva Penrose tumler med - og ikke minst vil dere få noen spissformuleringer som virkelig pirrer fantasien til leserne:

Link: https://www.theweek.in/news/sci-tech/2020/10/07/from-our-archives-before-the-big-bang.html



PS: Om noen andre har sett nærmere beskrivelser av Penroses "forrige" univers ville det vært flott å få link her!


Ex-administrator