Isbreen på Glittertind

Started by Boris den nye, 22.09.2020, 19:42:14

Previous topic - Next topic

Boris den nye

Isbreens tykkelse på toppen av Glittertind har minket med nesten 30 meter siden 1910 ifølge et innslag i Dagsrevyen i kveld. Vi ble vist bilder som sammenlignet toppen av fjellet i 1910 og i dag. Nå har ikke jeg noen grunn til å tvile på at isbreene tykkelse har minket kraftig i denne perioden, men er det noe mer å si om den saken?  Jeg kaster spørsmålet over til forumets eksperter.

ConTrari1

Quote from: Boris den nye on 22.09.2020, 19:42:14
Isbreens tykkelse på toppen av Glittertind har minket med nesten 30 meter siden 1910 ifølge et innslag i Dagsrevyen i kveld. Vi ble vist bilder som sammenlignet toppen av fjellet i 1910 og i dag. Nå har ikke jeg noen grunn til å tvile på at isbreene tykkelse har minket kraftig i denne perioden, men er det noe mer å si om den saken?  Jeg kaster spørsmålet over til forumets eksperter.

27 cm pr år altså? (27 cm  x 110 år?) Glittertind må være en skikkelig klimakrise-pingle, skamme seg over så lite svinn! Men hvor mye i hvilke perioder, for det er vel ikke snakk om samme smelting hele tiden? Det omtalte bildet er nok av Wilse, vist her på Wiki:

https://no.wikipedia.org/wiki/Glittertinden
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.