"Liens iskant kan fryse til allerede i vinter"

Started by brimhesten, 28.01.2015, 12:38:21

Previous topic - Next topic

brimhesten

Klimainteresssert senior.

Stavanger Aftenblad hadde dett oppslag i avisen fredag 23.januar ang.oljeleting i Barentshavet.
Poenget med mitt inlegg er å referere et sitat i denne avisartikkel fra en forsker ved Bjerknessenteret,Tor
Eldevik som får spørsmål ang.leteboring og eventuell isforhold/iskant i Barentshavet
Tor Eldevik -sitat"Jeg vil ikke advare mot leteboring,bare fastslå at definisjonen av iskanten ikke er eksakt vitenskap fordi man ikke kan spå om framtiden."
Skulle en se slikt.Her ser det ut som en av klakkørene har oppdaget noe nytt.
Klimakjefterne har bedrevet spådomskunst i 25år og plutselig kommer en å sier at det ikke går an.
Ja dette burde jo vere innlysende for alle som driver med forskning/vitenskap at spådomskunst ikke er en del av vitenskapen.

Bebben

Quote from: brimhesten on 28.01.2015, 12:38:21
Klimainteresssert senior.

Stavanger Aftenblad hadde dett oppslag i avisen fredag 23.januar ang.oljeleting i Barentshavet.
Poenget med mitt inlegg er å referere et sitat i denne avisartikkel fra en forsker ved Bjerknessenteret,Tor
Eldevik som får spørsmål ang.leteboring og eventuell isforhold/iskant i Barentshavet
Tor Eldevik -sitat"Jeg vil ikke advare mot leteboring,bare fastslå at definisjonen av iskanten ikke er eksakt vitenskap fordi man ikke kan spå om framtiden."
Skulle en se slikt.Her ser det ut som en av klakkørene har oppdaget noe nytt.
Klimakjefterne har bedrevet spådomskunst i 25år og plutselig kommer en å sier at det ikke går an.
Ja dette burde jo vere innlysende for alle som driver med forskning/vitenskap at spådomskunst ikke er en del av vitenskapen.

Hei brimhesten, regner med at dette er den samme artikkelen som kan leses her: LINK

Det er en pussig situasjon - aktivister har i mange år drevet og hypet sjøisens tilbakegang i Arktis, og for bare en fem-seks år siden var 300 polarforskere sikre på at polhavet skulle bli isfritt kommende sommer - i 2015. Slik har det jo som kjent ikke gått.

I mellomtiden har vi fått en rekke rapporter og utredninger om den økte betydningen som nordområdene vil få på grunn av klimaendringer. Og nå tar altså regjeringen forskerne på alvor og definerer "iskanten" slik at det kan letes etter mer av klimaforskernes hatobjekt nr. 1: Karbondjevelen, altså olje og gass. Men det var nok ikke det aktivistene ønsket med å is-hypen...

Et annet litt artig poeng her er at Eldevik understreker usikkerheten i hvordan utviklingen vil bli i Ã¥rene som kommer. Dette er det jo Ã¥penbart klokt Ã¥ gjøre, i lys av variasjonen de siste Ã¥rene. Men det gjorde jo ikke sjefen for Polarinstituttet Jan Gunnar Winther for en fem Ã¥rs tid siden, da han ville padle til Nordpolen i kajakk! Den gangen var det flere av Winthers kolleger som var svært kritiske til prosjektet, og mumlet om "guttetur" ol. Det de imidlertid ikke sa, var imidlertid det som var Ã¥penbart for alle med vettet i behold - at i sÃ¥ fall mÃ¥tte han bære kajakken mesteparten av veien.  :D

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)