Kan bare legge til at da jeg satte "Trondhjem" på plass noen ganger, så fikk jeg oppmuntrende PM-meldinger fra Pål Brekke. Det var ganske morsomt. Men på VG-nett har jeg aldri vært, dette var på Aftenpostens debattsentral (AD for kjente).
Like etterpå fikk jeg en PM fra Pål om at han kom til å trekke seg fra klimadebatten av hensyn til sin egen karriere og forholdet til kolleger (slik jeg husker det), slett ikke fordi han hadde skiftet mening om klimaspørsmålet på noen som helst måte.
Men før det tipset han oss om at Henrik Svensmark skulle holde foredrag på Universitetets aula i Oslo. Det var et stort øyeblikk, og samtidig ble jeg også kjent med Klimarealistene. Tenk at det er en uke og elleve år siden.
Og omtrent på samme tid sendte NRKs vitenskapsprogram (som faktisk var verdt å se den gangen) Schrødringers katt et helt program om Henrik Svensmark. Det inkluderte den danske dokumentaren "Skymysteriet" og en debatt om Svensmarks forskning i studio etterpå der Pål var en av gjestene. Ja, dette var vel siste gang NRK sendte et objektivt program om klima. Programleder var Eivind Grimsby Haarr. Det var aller siste gang han hadde programmet, og det var neppe tilfeldig.
https://www.youtube.com/watch?v=ANMTPF1blpQ&ab_channel=TheAmericanPatriot