Temperaturfall så langt i 2020 - La Nina underveis?

Started by Telehiv, 09.09.2020, 11:57:48

Previous topic - Next topic

Telehiv

Prof. Fritz Vahrenholt har kommentert årets globale temperaturutvikling, og viser til at målingene både på land og i havet fortsetter å synke, jfr. grafen for JRC-analysen, og særlig for den sørlige halvkule (blå linje):



Forskningsmiljøene er nå rimelig samstemte på en høy sannsynlighet for en (kald) La Nina i Stillehavet til vinteren. Det ventes derfor en ytterligere nedgang i temperaturene fram til våren 2021. Den allerede begynnende nedkjølingen i Stillehavet framkommer i illustrasjonen her:



Link: https://kaltesonne.de/monatliche-sonnenkolumne/#more-45191


ConTrari1

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Den pågående og ventende utvikling i La Nina er nå kommentert av The Australian Bureau of Meteorology (BOM):
"All of the international climate models surveyed by the Bureau indicate the current La Niña will persist until at least January 2021. Most climate models reach their peak in December, before starting to weaken."

Kort sagt må det derfor forventes at  global temperatur vil senkes noen tideler Celsius i månedene framover, og forlenge nedenstående trend for havoverflate-anomalien for "Pacific El Niño equatorial regions of 3 and 4":



For Europa har NOAAs eksperimentelle numeriske modell (CFSv2) nylig predikert en lang og kald vinter i store deler av Europa, særlig fra januar 2021 til mai 2021 som vist her:




Telehiv

Eschenbach kjører nå en lengre artikkel hos WUWT på ENSO-forhold og sirkulasjon med betydning for havtemperatur, bl.a med denne sykliske grafen for El Nino-topper og La Nina-bunner de siste tiårene:



Link: https://wattsupwiththat.com/2020/11/08/boy-child-girl-child/

Telehiv

 Både Australian Bureau of Meteorology (BOM) og NASA legger ut oppdaterte La Nina varsler nå, med disse utfallsrommene:



Det ser ut til at man nå venter en enda sterkere nedkjøling enn tidligere indikert, kanskje mer enn 3C under anomalien ved årsskiftet:



Source: BOM NASA/GMAO-ENSO-Prognosen


Boris den nye

Jeg vet ikke hvor mye vi skal legge i det, men jeg leste et sted at elgjegerne mente det var lite fett på elgene i år og at det tydet på en mild vinter.

ConTrari1

Quote from: Boris den nye on 21.11.2020, 11:48:55
Jeg vet ikke hvor mye vi skal legge i det, men jeg leste et sted at elgjegerne mente det var lite fett på elgene i år og at det tydet på en mild vinter.

Er det slik å forstå at elgene legger lite på seg fordi de regner med en mild vinter som ikke krever store fettreserver? I så fall bør all verdens klimaforskningsinstitutter øyeblikkelig utstyres med elg! "Moose models" kommer!
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Boris den nye

Mildvær så langt øyet rekker, hvordan er sjansen for en kald etterjulsvinter i Skandinavia?

frankolsen

Quote from: Boris den nye on 13.12.2020, 08:59:55
Mildvær så langt øyet rekker, hvordan er sjansen for en kald etterjulsvinter i Skandinavia?

Det er håp  :D
NAO er på vei nedover og vil forhåpentligvis etablere seg negativ:
https://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/precip/CWlink/pna/nao.sprd2.gif
Samtidig som den plagsomme restvarmen i Arktis endelig er i ferd med å bli erstattet av skikkelig arktisk kulde:
https://climatereanalyzer.org/wx/fcst_outlook/?dm_id=arc-lea&nday=10-day

ConTrari1

Det er været enn vi trodde. Jeg har nå gjennomgått hele verdensværet, fra Nybrua til Birkelunden, ja helt opp til Sannergata, og det er ingen tegn til vinter på Løkka. Grått, vått og tåka halvt ned på tårnet til Paulus kirke. "Slufsevær", som Vilhelm Krag uttrykker det i Mårtens klage over de triste tiane:

https://www.youtube.com/watch?v=AtnXkoAX4ms

Tekst:
https://nortabs.net/tab/3275/

PS. Nå som Boris og frank har et "skjebnefellesskap" mht likt antall innlegg, regner jeg med at dere holder følge fremover også?

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

frankolsen

#10
Quote from: ConTrari1 on 13.12.2020, 18:47:36


PS. Nå som Boris og frank har et "skjebnefellesskap" mht likt antall innlegg, regner jeg med at dere holder følge fremover også?

Se det ja  ;D
Hvem har vært med lengst her da ?
Edit: Boris har vært med her siden 2014, jeg siden 2018...

Jeg ser jeg leder klart over ham på VG debatt i alle fall  :D

ConTrari1

Quote from: frankolsen on 13.12.2020, 19:13:31
Quote from: ConTrari1 on 13.12.2020, 18:47:36


PS. Nå som Boris og frank har et "skjebnefellesskap" mht likt antall innlegg, regner jeg med at dere holder følge fremover også?

Se det ja  ;D
Hvem har vært med lengst her da ?
Edit: Boris har vært med her siden 2014, jeg siden 2018...

Jeg ser jeg leder klart over ham på VG debatt i alle fall  :D

Det er sant, og nesten dobbelt så mange innlegg i VGD som meg, men så ble jeg da også kastet ut i 2012 :-) For øvrig en sober vær-rapport, ikke et ord om at kjøtt-forbruket vårt er årsak til mildværet, det er vel litt skummelt nå som ribbe og pinnekjøtt seansen står for døren:

Kalenderen viser 13. desember, men været om dagen og de siste ukene minner mer om en sur høstdag i oktober, spesielt i Sør-Norge. Nedbør i form av regn og en del vind har preget værbildet, og uken som kommer blir ikke annerledes. Dessverre.

- Det er svake lavtrykk vi får fra Storbritannia som er døende, og det er ikke nok til å få høytrykket fra Russland til å rikke seg og vi er midt i mellom. Derfor blir det fuktig, og vi har hatt samme situasjon uke etter uke. Det har vært lange perioder med regn nå, spesielt Østafjells, sier vakthavende meteorolog Martin Granerød til Nettavisen.


Det skjer ikke noe mer dramatisk enn at FN-sjefen trygler alle land om å erklære klimakrise. Det er jo ren sovemedisin nå for tiden.

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Boris den nye

#12
He he. Og nå er vi likt igjen FrankOlsen. Når det gjelder vgd så må jeg bare innrømme at jeg har gått litt lei. Et og annen innlegg kommer det fortsatt og jeg notert meg at Trondheim fremdeles er i klimakrisemodus :)

ConTrari1

Quote from: Boris den nye on 13.12.2020, 20:37:11
He he. Og nå er vi likt igjen FrankOlsen. Når det gjelder vgd så må jeg bare innrømme at jeg har gått litt lei. Et og annen innlegg kommer det fortsatt og jeg notert meg at Trondheim fremdeles er i klimakrisemodus :)

TrondHJEM, for....:-) Det er litt morsomt å gå tilbake til hans tidligste innlegg for ca. 15 år siden, og se at det omtrent er copy paste helt siden da. Han forsvarer ikke annet enn egen forfengelighet og sannsynligvis også egne økonomiske interesser. Men enig i at VGD nå er en skygge av seg selv når det gjelder klima.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

translator

#14
Kan bare legge til at da jeg satte "Trondhjem" på plass noen ganger, så fikk jeg oppmuntrende PM-meldinger fra Pål Brekke. Det var ganske morsomt. Men på VG-nett har jeg aldri vært, dette var på Aftenpostens debattsentral (AD for kjente).

Like etterpå fikk jeg en PM fra Pål om at han kom til å trekke seg fra klimadebatten av hensyn til sin egen karriere og forholdet til kolleger (slik jeg husker det), slett ikke fordi han hadde skiftet mening om klimaspørsmålet på noen som helst måte.

Men før det tipset han oss om at Henrik Svensmark skulle holde foredrag på Universitetets aula i Oslo. Det var et stort øyeblikk, og samtidig ble jeg også kjent med Klimarealistene. Tenk at det er en uke og elleve år siden.

Og omtrent på samme tid sendte NRKs vitenskapsprogram (som faktisk var verdt å se den gangen) Schrødringers katt et helt program om Henrik Svensmark. Det inkluderte den danske dokumentaren "Skymysteriet" og en debatt om Svensmarks forskning i studio etterpå der Pål var en av gjestene. Ja, dette var vel siste gang NRK sendte et objektivt program om klima. Programleder var Eivind Grimsby Haarr. Det var aller siste gang han hadde programmet, og det var neppe tilfeldig.



https://www.youtube.com/watch?v=ANMTPF1blpQ&ab_channel=TheAmericanPatriot
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund