Harald Are Lund er død

Started by Telehiv, 09.09.2020, 09:27:07

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg vil tro det i dag er mange i Norges land som stopper opp og minnes denne musikkopplysningspioneren i NRK.



I over 50 år - tross at han bare ble 73 år; hvem kunne tro det?! - har han med sin lavmælte og alltid godt forberedte stil introdusert Norges radiolyttere til omtrent det som finnes av både mainstream og all slags avantgardemusikk, blues, jazz, og han var tøff nok til å legge ut den første upolerte punken mens Ønskekonserten og Nøtteliten fremdeles dominerte eteren.

I min ungdom tok jeg opp programmene hans på bånd for å sikre at jeg ikke hadde mistet bakgrunnsinfoen som alltid fulgte med i hans programmer.
Jeg tror alle følte seg beriket og oppdaterte når Harald Are Lund hadde introdusert oss for en ny (eller gammel, for den saks skyld) retning i musikken, og den upopulære om han mente det trengtes. Vi har vel neppe fått lytte til en så fordomsfri musikkjournalist noen gang, og jeg tviler på at noen i vår trend-nevrotiske tid vil fylle de samme skoene igjen. Det er mange gode minner som fyller tankene når denne kulturelle evighetsmaskinen har måttet gå ut av vår tid. Fred over hans minne.