Jeg er svært mistenksom overfor alle investeringer som har det minste snev av politisk korrekthet og moralisme i seg, og holder meg derfor langt unna et firma som Tesla. Faren for å narre seg selv på moralsk grunnlag er altfor stor, risikoen for ønsketenkning likeledes. Nå kommer et kraftig varsko om overprising av Telsa-aksjen (ikke den første, vel å merke) :
Tesla-aksjen har steget 400 prosent i år.
Nå advarer sjef for analyseselskapet New Constructs, David Trainer, mot at Tesla er den farligste aksjen på Wall Street.
Han sier Tesla-aksjen handler til en verdi som er 159 ganger større enn fremtidig inntjening, såkalt P/E (price earnings).
- Vi mener dette er en stor, stor - en av de største noensinne - korthusene som er klar til å kollapse, sier Trainer.
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/60991
En av faktorene bak den hemningsløse kursdrivingen i Tesla: "Miljøstøtte"Flere analytikere har pekt på at Elon Musk inntektsførte ekstra mye miljøstøtte fra myndighetene i andre kvartal 2020 for å produsere "miljøvennlige" biler.
- I 2018 og 2019 lå støtten fra 54 dollar til 216 dollar i kvartalet.
- Selskapet indikerte ifm Q2 at miljøbidraget i år vil utgjøre rundt 1200 dollar per bil, altså 300 dollar i kvartalet.
- Tesla samlede grep rundt "miljøstøtte" gir dermed enda en ekstra støtte for kursen: I første kvartal tok selskapet ut 354 "miljø"-dollars og nå i andre hele 428 dollar.
- Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Asset Management har tidligere advart mot bobletendenser da aksjen var opp over 500 prosent det seneste året, og han sa nylig at de dermed neppe får mer enn rundt 200 dollar i "miløjøstøtte" de neste kvartalene. Selv et klimaforvirret marked vil regne dette inn (og ned) etter hvert.
Men uansett er kursen så langt altså hinsides høy ifht faktisk produksjon. Men likevel har den steget og steget mens ellers antatt edru analytikere har varslet kræsj. Sissener har jo flere ganger dummet seg komplett på vedvarende shorting i aksjen. Ikke fordi han ikke har rett i sin substansielle analyse men han har tydeligvis ikke skjønt noe om hvor forvirret og forledet markedet er mht. politiske klimaføringer - som ser helt vekk fra produksjonsmessige realiteter og bare dyrker slagord og (midlertidige) støtteordninger.
Aksjen kan med fortsatt støtte i dette klimasludderet muligens holde seg på disse nivåene (flere tror den skal enda høyere i høst) så lenge markedet fortsetter å virre forvirret rundt i diverse klima-hyper. Men det kommer selvsagt en dag når folk med gammeldags regnestav (uten innlagt CO2-feedback) finner ut hvor de reelle aksjeverdiene i et nøytralt marked faktisk ligger. Da bør Sissener kanskje komme med short'en sin
PS: Tesla vil neppe ha disse taktiske "miljøfordelene" altfor lengeNæss påpekte i sin kritikk rundt Q2 at andre fabrikanter som ikke er like gode på denne "miljøfaktoren", må kjøpe kvoter fra Tesla.
Enn så lenge gir dette Tesla anledning til å blåse opp kursen på sin "miljøfordel" her:
Næss påpeker at Tesla foreløpig kan styre selv når de selger disse kvotene, og da selger de naturlig nok mer når de trenger å blåse opp lønnsomheten. Men med en mer normalisert støtte ville årets Q2 faktisk endt i minus.
Og hvor lenge vil Tesla være i sitt miljøstøtte-paradis? I et scenario hvor en stor del av bilparken er elektrisk, vil alle fabrikanter være miljøvennlige. Da vil ikke Tesla kunne selge disse kvotene til andre.
- Det betyr at dette er inntekter de kan få de neste årene, men ikke på lang sikt, advarte Næss ifm Q2/2020.