Krenkisme

Started by Ex-administrator, 25.06.2020, 09:42:40

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

Professor fikk munnkurv etter vits om tyske turister (Khrono)

Oi, her var det mye.

Professor Svein Larsen har forsket på tyske turister i Norge, og snakket om resultanene. Så sa han: «They were here before, and now they sneak back in». Og vips var det en tysk student som ble krenket, og ledelsen har beklaget på professorens vegne, mot hans vilje.

"Grunnen" til at universitetet  beklager forklares også:
QuoteInstituttleder Anette Harris mener at det er hennes «plikt å beklage når studenter opplever å bli krenket».

og:
Quote— Det var en dårlig vits, og jeg vet at Larsen ikke mente å krenke noen med den. Men studenten følte seg krenket, og da ser jeg det som min plikt som leder å beklage. Jeg har satt meg inn i lovverket, der står det klart at det er nok at man føler seg krenket, uavhengig av intensjonen som ligger bak, sier hun og understreker at hun også har rådført seg med jurister og at dekan og direktør er informert om saken.

Det er en trist, trist verden vi er på veg mot. Var det ikke en gang slik at universitetene var steder med MYE høyere takhøyde enn ellers i samfunnet?

ConTrari1

Quote from: Administrator on 25.06.2020, 09:42:40
Professor fikk munnkurv etter vits om tyske turister (Khrono)

Oi, her var det mye.

Professor Svein Larsen har forsket på tyske turister i Norge, og snakket om resultanene. Så sa han: «They were here before, and now they sneak back in». Og vips var det en tysk student som ble krenket, og ledelsen har beklaget på professorens vegne, mot hans vilje.

"Grunnen" til at universitetet  beklager forklares også:
QuoteInstituttleder Anette Harris mener at det er hennes «plikt å beklage når studenter opplever å bli krenket».

og:
Quote— Det var en dårlig vits, og jeg vet at Larsen ikke mente å krenke noen med den. Men studenten følte seg krenket, og da ser jeg det som min plikt som leder å beklage. Jeg har satt meg inn i lovverket, der står det klart at det er nok at man føler seg krenket, uavhengig av intensjonen som ligger bak, sier hun og understreker at hun også har rådført seg med jurister og at dekan og direktør er informert om saken.

Det er en trist, trist verden vi er på veg mot. Var det ikke en gang slik at universitetene var steder med MYE høyere takhøyde enn ellers i samfunnet?

Ja, det er trist, men det kan ikke vare, for etterhvert gir folk blaffen og du kan ikke anmelde tusener  på tusener av "forbrytere". Likevel er det utrolig flåsete av professoren å uttale:  «They were here before, and now they sneak back in». Det er  å sidestille tyske turister i dag med invasjonen i 1940. For min deler jeg glad for at en tysker reagerte på  dette, for de har i altfor mange år vært altfor spake og latt sg bli hundset  for sin fortid, lenge etter at dette er relevant.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Ex-administrator

QuoteDet er  å sidestille tyske turister i dag med invasjonen i 1940.

Nei, det er det på ingen måte. Det er et skråblikk på det at et land som okkuperte oss gikk over til å bli vår største leverandør av turister.

ConTrari1

Quote from: Administrator on 25.06.2020, 10:23:43
QuoteDet er  å sidestille tyske turister i dag med invasjonen i 1940.

Nei, det er det på ingen måte. Det er et skråblikk på det at et land som okkuperte oss gikk over til å bli vår største leverandør av turister.

Uttrykket "sneak back in" er graverende i seg selv, "sneak" er klart negativt ladet, og "back in" henspiller selvsagt på  invasjonen, hva annet kan det være? Dette er ikke morsomt, det er stygt, og helt unødvendig. Hadde det vært myntet på svensker, som sist invaderte oss i 1814, ville det vært noe helt annet. Men våre tyske venner bør ikke utsettes for sånt.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Quote from: Administrator on 25.06.2020, 09:42:40
Professor fikk munnkurv etter vits om tyske turister (Khrono)

Oi, her var det mye.

Professor Svein Larsen har forsket på tyske turister i Norge, og snakket om resultanene. Så sa han: «They were here before, and now they sneak back in». Og vips var det en tysk student som ble krenket, og ledelsen har beklaget på professorens vegne, mot hans vilje.

"Grunnen" til at universitetet  beklager forklares også:
QuoteInstituttleder Anette Harris mener at det er hennes «plikt å beklage når studenter opplever å bli krenket».

og:
Quote— Det var en dårlig vits, og jeg vet at Larsen ikke mente å krenke noen med den. Men studenten følte seg krenket, og da ser jeg det som min plikt som leder å beklage. Jeg har satt meg inn i lovverket, der står det klart at det er nok at man føler seg krenket, uavhengig av intensjonen som ligger bak, sier hun og understreker at hun også har rådført seg med jurister og at dekan og direktør er informert om saken.

Det er en trist, trist verden vi er på veg mot. Var det ikke en gang slik at universitetene var steder med MYE høyere takhøyde enn ellers i samfunnet?

Nå også omtalt på Document;
https://www.document.no/2020/06/25/krenkorama-ved-uib-professor-ilagt-munnkurv-etter-tyskervits/

Jeg er enig i det er ille at universitetsledelsen gikk bak ryggen på  professoren. Likevel er hans forsøk på bortforklaring ikke gode nok, ref. det jeg skrev om ordvalget. Jeg ville også følt meg krenket om jeg var tysk.

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

translator

#5
I en bok jeg har (om Tyskland) står det:

"I passene står det skrevet: "Hvis du mener at alt er bedre i Tyskland, så bli hjemme. Hvis du mener alt er bedre utenfor Tyskland, så ikke kom tilbake."

Det er tydeligvis en stund siden.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

ConTrari1

Quote from: translator on 25.06.2020, 17:05:29
I en bok jeg har (om Tyskland) står det:

"I passene står det skrevet: "Hvis du mener at alt er bedre i Tyskland, så bli hjemme. Hvis du mener alt er bedre utenfor Tyskland, så ikke kom tilbake."

Det er tydeligvis en stund siden.

En tid med valutarestriksjoner kanskje, for å støtte økonomien? Som da det var lang ventetid på å kjøpe vestlige biler i Norge (til 1960?), mens biler fra østblokken var tilgjengelige, pga. gunstige valutaforhold.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Boris den nye

#7
Jeg har nettopp vært inne på jutub og sett en episode av «Nytt på nytt» fra 2012. Panelet bestod av Almås, advokat Holager Andenes, journalist Jan Olav Egeland, Linn Skåber og Knut Nærum. Og det som slo meg er hvor mye friere de var den gangen for 8 år siden til å kunne raljere og «drite ut» alle slags grupper og kjente personer. Blant andre så fikk islamisten Bhatti gjennomgå. Men hadde alt dette sluppet gjennom NRK-sensuren i dag?

ConTrari1

Quote from: Boris den nye on 27.06.2020, 09:08:13
Jeg har nettopp vært inne på jutub og sett en episode av «Nytt på nytt» fra 2012. Panelet bestod av Almås, advokat Holager Andenes, journalist Jan Olav Egeland, Linn Skåber og Knut Nærum. Og det som slo meg er hvor mye friere de var den gangen for 8 år siden til å kunne raljere og «drite ut» alle slags grupper og kjente personer. Blant andre så fikk islamisten Bhatti gjennomgå. Men hadde alt dette sluppet gjennom NRK-sensuren i dag?

Tror ikke det, nei. Spillerommet for ytringer er sterkt snevret inn, og det er en meget skremmende utvikling. Noe av det verste er den nakne egoismen som kommer til syne når all slags ubehageligheter oppleves og fordømmes som krenkelser. Tynnhudet, hårsår, forfengelig og selvopptatt, det er hva krenket-kulturen egentlig uttrykker.

Lurås har en god artikkel om dette.
https://resett.no/2020/06/27/de-som-hater-vesten-den-totalitaere-meningssensuren-forsterkes/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

translator

Quote from: ConTrari1 on 25.06.2020, 17:20:40
Quote from: translator on 25.06.2020, 17:05:29
I en bok jeg har (om Tyskland) står det:

"I passene står det skrevet: "Hvis du mener at alt er bedre i Tyskland, så bli hjemme. Hvis du mener alt er bedre utenfor Tyskland, så ikke kom tilbake."

Det er tydeligvis en stund siden.

En tid med valutarestriksjoner kanskje, for å støtte økonomien? Som da det var lang ventetid på å kjøpe vestlige biler i Norge (til 1960?), mens biler fra østblokken var tilgjengelige, pga. gunstige valutaforhold.

Siden sitatet ble skrevet etter hukommelsen og derfor også tatt ut av sammenheng, har jeg funnet det frem slik det står:

QuoteVanene forandrer seg så fort at det ikke lenger er rimelig å generalisere over atferdsmønsteret til tyske ferierende. Det har for eksempel dukket opp en ny rase vest-tyske turister ved de fleste europeiske feriesteder: utstudert uorganiserte unge menn og kvinner, så nonsjalante i atferd og klesvei at de gjør til skamme den gamle forestillingen om den tyske turist som et aggressivt og selvhevdende vesen i sin jakt på fornøyelser. Ikke desto mindre er det et faktum at denne gamle forestillingen - eller frykten for denne forestillingen - fremdeles er så sterk at de vest-tyske myndigheter periodevis iverksetter kampanjer der det oppfordres til høflighet og hensynsfullhet fra de millioner som er blitt landets uoffisielle reisende ambassadører. For noen år siden skjedde det i form av en liste med "Gyldne regler", trykt på innsiden av omslaget på vest-tyske pass. Blant reglene var denne oppfordringen: "Ikke benekt det faktum at du er av tysk herkomst, men sørg for at utlendingene blir behagelig overrasket over det." Og de sluttet med følgende formaning: "Er du av den tåpelige oppfatning at alt utenfor Tyskland er verre, så bli hjemme. Mener du at alt utenfor Tyskland er bedre, så ikke kom tilbake."

Fra bokserien "Verdens land og folk", bind "Tyskland", Time Life Books, 1983
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

ConTrari1

#10
Humoristisk og fornuftig skrevet av tyske myndigheter. Ellers virker beskrivelsen av tyske turister litt sær, kanskje preget av å være amerikansk? Eller kanskje det er den gamle striden mellom engelskmenn og tyskere om retten til å reservere liggestoler på stranden som ligger bak? Denne er meget fornøyelig:

Owing to popular demand, we're republishing a classic by our editor-in-chief on how the human, and very German, need to reserve beach chairs could unite rather than divide us.

'Tis the season when Americans and Europeans head for southern beaches to face the Teutonic menace: Germans who get up early, the better to reserve – efficiently and ruthlessly – their beach chairs by placing hotel towels on them before heading off to the breakfast buffet.

The stereotype is as old as the phenomenon of German mass tourism itself. Its classic artistic exegesis is a 1993 television ad by the British brewer Carling Black Label. It is set to the soundtrack of "Dam Busters," a British film from 1955 in which strapping English pilots bounce bombs over a river and into a Nazi dam. Rather unsubtly, the 1993 spot features, well, a strapping English lad bouncing his towel over the swimming pool and onto a beach chair before the German hordes can occupy it.

Ponder the vastly different reactions of a German husband and his American wife we know in Berlin when they first entered their newly purchased home. He grew wistful, caressing the very walls between which the couple would grow old together. She saw a good "starter home" that would do nicely for a few years.
[/b]

NBNB Den siste videoen i lenken MÅ sees!

https://www.handelsblatt.com/today/magazine-column-the-towel-truce/23571686.html?ticket=ST-4451626-Tb04C2t9xGIfp2bneyCO-ap1
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Ex-administrator

Så flott at noen (Eirin Eikefjord) mener akkurat det samme som meg i denne saken, som dessverre har fått enda større dimensjoner siden sist vi debatterte det:
Man blir ikke varsler av å være fornærmet

QuoteFakultetet beklaget på vegne av professoren. Professoren fikk munnkurv, og skal ikke undervise dette semesteret. Studenten engasjerte advokat, og har fått erstatning på minst 10 000 kroner fra UiB.

QuoteHadde UiB oppført seg som et skikkelig universitet, ville de flagget ytringsfrihet for sine ansatte høyt, og ikke åpnet for å legge seg flate for personlige følelser.

Det er ingen motsetning mellom dét og å ta en klagesak på alvor, for eksempel gjennom en rolig prat om humor og intensjon.

Det var den typen prinsippløshet som førte til all halloien i media – ikke klagen fra studenten.