Nå har VG fulgt opp med mer i denne saken:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/K3Ovg4/eirik-jensen-sier-han-har-anmeldt-flere-personer-hos-spesialenheten-til-riksadvokaten
VG skriver bl.la at blant de den tidligere polititoppen sier han har anmeldt i Spesialenheten, er leder for etterforskingsavdeling Øst-Norge, Liv Øyen, og assisterende sjef Guro Glærum Kleppe, som var aktor i saken.
– Det jeg gjør nå, er at jeg angriper et system. Systemet har en del sentrale aktører som sitter med ansvar. De som sitter med ansvaret, kan ikke etterforske seg selv, sier Jensen.
Jensen mener han kan dokumentere en rekke saksbehandlingsfeil, som igjen vil være et argument mot videre fengsling.
De som hadde ventet at Jensen nå ville begynne å peke mot andre i etaten som kan ha vært med på lysskye forhold (som en rekke medier har hintet om før) blir kanskje litt skuffet her, i første omgang ihvertfall. Men som det heter i gammel visdom; ruller du i møkk må du vente å støte på en gris her og der.
Telehiv; takk for at du tar opp denne saken, har hatt lyst til å gjøre det selv. Det er svært mye jeg ikke forstår her, men magefølelsen er alt annet enn god. Jeg er også vanligvis svært skeptisk til alskens konspirasjonsteorier - de er så altfor lettvinte og behagelige å skjule seg bak- men her er jeg alvorlig bekymret. Dersom Jensen er feildømt må dette bli tidenes justismord i Norge.
Jeg kan ikke se et eneste fellende bevis i saken, bare indisier som virker direkte latterlige i sitt omfang. Mye er selvsagt unntatt offentlighet, men jeg vil tro at en sterk beviskjede ville blitt lagt frem i domsavsigelsen. Min frykt er at dersom påtalemyndighetene har tatt feil, så må konsekvensene bli så alvorlige for de impliserte at dette er en sak som er "too big to fail". Hvorfor idømmes Jensen lovens strengeste straff? Det virker som om man tyr til dette for å virke overbevisende overfor samfunnet, mer enn for å gi en rettferdig dom. Alle som anklages for forbrytelser får også vurdert eventuelle formildende omstendigheter. Hvor er de i denne saken? Eirik Jensen har utvilsomt gjort en meget viktig jobb i sin karriere i politiet, teller ikke dette med overhodet? Er alt han har utført fra dag en bare å glemme? Jeg er veldig, veldig redd for at Jensen ikke har forstått hvilket maktapparat han har utfordret, og trodd at en ærlig forklaring ville føre frem.
Dersom Jensen er skyldig, må han ha gjennomført et fantastisk dobbeltspill, og han hadde selvsagt lagt planer for å komme seg unna med de påståtte millionene med det samme han luktet at noen mistanke ble rettet mot ham. Han gjorde ikke det. Noen vil kanskje si at det vitner om et stort overmot og tiltro til eget bløffmakeri, men det er i iallfall ikke mitt inntrykk av hans person, selv om mitt inntrykk -i likhet med de aller fleste andres- nødvendigvis må være basert på lite konkret informasjon.
Det er noe helt grunnleggende galt med den beinharde behandlingen Jensen er blitt utsatt for. Juryen i lagmannsretten frikjente ham for narko-anklagene. Myndighetene brukte en teknikalitet som påskudd for å kaste ut juryen (for godt, viste det seg) og sørge for at ingen utenfor justisvesenet var innblandet i dommen. Dette er folk som snakker sammen, de møtes, de utveksler tanker og erfaringer, de tar opp signaler. Jeg kan ikke tenke meg at det er forekommet korrupsjon, men det ikke umulig at et visst tankesett har festet seg innad i systemet. Det blir håpløst å komme med konkrete spekulasjoner, men at Eirik Jensen skal straffes like hardt som ABB, er for meg en fallitterklæring for norsk rettsvesen.