Author Topic: Forskergruppe tar et kraftig oppgjør med CO2-forståelsen rundt elbiler  (Read 145 times)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 786
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Per Eidsvig, fysiker fra NTH og Rune Lødeng, doktor i kjemi siv.ing. tar i gårsdagens DN et drabelig oppgjør med feilvurderingene rundt elbiler og CO2-forhold som har fått lov å sirkulere i det politiske miljøet under dekke av å være en del av "det grønne skiftet".



De skriver at i dag er marginalkraften kullkraft, og følgelig slipper en elbil av samme vekt som en fossilbil globalt ut cirka dobbelt så mye CO2 som fossilbilen fordi den norske strømmen som går til å lade opp elbiler her hjemme ikke kan eksporteres til Europa. Og i Europa vil det si økt forbruk av strøm fra kull. Sitat:

"Vi har skrevet et faglig notat som gir åpen innsikt i problemstillingen klimatisk motivert elektrifisering. Dette ble gjort i samarbeid med en gruppe på cirka ti godt kvalifiserte medarbeidere. Dette notatet behandler elbiler spesielt og elektrifisering generelt fra et fysisk, matematisk og kjemisk synspunkt. Dette ledet til en beregningsmetode og en enkel matematisk formel som beregner forholdet mellom CO2-utslipp for elektrifisert og fossil prosess basert på energieffektivitet. Resultatet avhenger av hvilken type elkraft som er marginal kraft. (Den korte forklaringen: Marginalkraft er den kraften som øker og minker i takt med forbruket.) I dag er marginalkraften kullkraft, og følgelig slipper en elbil av samme vekt som en fossilbil globalt ut cirka dobbelt så mye CO2 som fossilbilen. Når marginalkraften kanskje rundt 2040 blir gasskraft, blir utslippet omtrent det samme. (Ingen har så langt bestridt disse beregningene.)"

Link: https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima-og-miljo/innlegg-tretten-milliarder-som-virker-mot-sin-hensikt/2-1-837632

Bjørn Røses tidligere innlegg i DN
Norske elbilsubsidier utgjorde 10,6 milliarder kroner i 2018 og 12,9 milliarder i 2019, skriver tidligere toll- og avgiftsdirektør Bjørn Røse i et annet innlegg i DN for noen dager siden. Eidsvig og Lødeng bekrefter (økonomen) Røses forståelse i saken og skriver:

"Vi har med stor glede lest Bjørn Røses «Trettenmilliardersspørsmålet» i DN 30. juni. Endelig en økonom som gir en prinsipielt korrekt fremstilling av fysikken i elbilspørsmålet. Røse var imidlertid altfor forsiktig i sin kritikk av elbilsubsidiene – de tretten milliardene har nær doblet CO2-utslippet!"

Link til Røses artikkel: https://www.dn.no/innlegg/elbil/elbilpolitikk/klima/innlegg-trettenmilliarderssporsmalet/2-1-832428

Da ser det endelig ut til at en del forskere begynner å ta hånd i hanke med de faktiske miljø- og energitekniske forholdene rundt elbiler.
Som kanskje gir litt mer håp om mer faglige - og mindre politiserte - miljøbeslutninger videre?

« Last Edit: 06.07.2020, 15:49:43 by Telehiv »

ConTrari1

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 804
    • View Profile
Ikke mye håp om det, er jeg redd. Dette handler bare om ideologi, moral og følelser. Pluss de enorme økonomiske fordelene for elbiler, som nå har en lobbygruppe som få politikere tør å erte på seg. Med elbil kan du spise så mye biff du vil, du kan kile Dagros til hun raper klodens undergang, du kan la 5 watt LED pæren stå på hele døgnet, og likevel er du ikke en klimaversting. Elbil er moralens Columbi-egg, og økonomiens Kinder-egg.