Hvor er alle skammene blitt av?

Started by Boris den nye, 27.06.2020, 08:52:26

Previous topic - Next topic

Boris den nye

I fjor på denne tiden var det mye skam ute og gikk blant folk. Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten.

I tillegg til alle skammene så ble også mange kommuner plutselig rammet av klimakrise. Den ene kommunen etter den andre ble smittet og innbyggerne måtte lære å takle de nye og vanskelige utfordringene.

Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

frankolsen

Løye med det ja :-)
Nå når verden fikk et virkelig problem å hanskes med så er alle de virtuelle problemene forduftet som dugg for sola....

ConTrari1

Quote from: Boris den nye on 27.06.2020, 08:52:26
I fjor på denne tiden var det mye skam ute og gikk blant folk. Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten.

I tillegg til alle skammene så ble også mange kommuner plutselig rammet av klimakrise. Den ene kommunen etter den andre ble smittet og innbyggerne måtte lære å takle de nye og vanskelige utfordringene.

Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

Det har skjedd en sterk radikalisering. Skam er ikke nok lenger, den er noe personlig og nesten bleik i forhold til dagens krav, som gjelder BLM og hvit underkastelse, munnkurv og mobbing av selvstendig tenkende personer. På et vis er ad hom kampanjen i klimadebatten er forløper og prøveklut for dette fenomenet. Vi kjenner lusa på gangen.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

"Where has all the shaming gone?
Long time passing.
Where has all the shaming gone?
Long time ago.
Where has all the shaming gone?
Gone to blaming everyone.
When will they ever learn?
When will they ever learn?"

https://www.youtube.com/watch?v=ZgXNVA9ngx8
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

translator

Quote from: Boris den nye on 27.06.2020, 08:52:26
I fjor på denne tiden var det mye skam ute og gikk blant folk. Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten.

I tillegg til alle skammene så ble også mange kommuner plutselig rammet av klimakrise. Den ene kommunen etter den andre ble smittet og innbyggerne måtte lære å takle de nye og vanskelige utfordringene.

Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

Du er ikke den eneste som har tenkt på dette. Fra min lokalavis:

K
QuoteKanskje satt ikke skamfølelsen så dypt likevel? Og ikke bare flyskammen, men kjøttskammen, plastskammen, bensinskammen og de andre skamfølelsene samvittigheten vår skulle tynges ned med for klima og miljø. Språkrådet kåret «klimabrøl» til fjorårets nyord. Klima og miljøvern vekket et voldsomt engasjement før det igjen dabbet av. Vi kan vel trygt si at skamfølelsen skulle smøres tykt på i fjor.

Fra tid til annen oppstår det slike voldsomme folkelige engasjementer. Godt hjulpet av mediene blir det hausset opp interesse for spesifikke temaer som i noen ukers tid er på alles lepper og i alles tanker.

Til det siste: jeg vil vel helst si medienes tanker.

https://www.dt.no/meninger/i-fjor-skulle-man-fole-skam-over-a-sette-seg-pa-et-fly-na-er-det-gladnyhet-nar-flyene-kan-fylles-hva-skjer/o/5-57-1413795

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

ConTrari1

Quote from: translator on 29.06.2020, 17:26:43
Quote from: Boris den nye on 27.06.2020, 08:52:26
I fjor på denne tiden var det mye skam ute og gikk blant folk. Vi hadde kjøttskam, flyskam, hytteskam, oljeskam og sikkert mange andre skammer som jeg ikke husker i farten.

I tillegg til alle skammene så ble også mange kommuner plutselig rammet av klimakrise. Den ene kommunen etter den andre ble smittet og innbyggerne måtte lære å takle de nye og vanskelige utfordringene.

Men nå ett år senere, hvordan står det til med skammene og de klimakriserammede kommunene?

Du er ikke den eneste som har tenkt på dette. Fra min lokalavis:

K
QuoteKanskje satt ikke skamfølelsen så dypt likevel? Og ikke bare flyskammen, men kjøttskammen, plastskammen, bensinskammen og de andre skamfølelsene samvittigheten vår skulle tynges ned med for klima og miljø. Språkrådet kåret «klimabrøl» til fjorårets nyord. Klima og miljøvern vekket et voldsomt engasjement før det igjen dabbet av. Vi kan vel trygt si at skamfølelsen skulle smøres tykt på i fjor.

Fra tid til annen oppstår det slike voldsomme folkelige engasjementer. Godt hjulpet av mediene blir det hausset opp interesse for spesifikke temaer som i noen ukers tid er på alles lepper og i alles tanker.

Til det siste: jeg vil vel helst si medienes tanker.

https://www.dt.no/meninger/i-fjor-skulle-man-fole-skam-over-a-sette-seg-pa-et-fly-na-er-det-gladnyhet-nar-flyene-kan-fylles-hva-skjer/o/5-57-1413795

"Men skammen min får du aldri!" Det måtte da være en fin boktittel som slår an blant de politisk korrekt frelste. Men selvsagt skal man ikke skjære alle skammer over samme kam. Det er f.eks. helt anstendig å skamme seg over å knytte skolissene sammen og falle på rompa. Men hva kan man  bruke skam til? Vel, til å kose seg for eksempel. Du står i butikken og kjøper 400 i stedet  for 500 gram kjøttdeig. Da får du den varme gode klimafrelser følelsen, men du må først kjenne kjøttskam for å oppnå dette. Man investerer altså i en liten dose kunstig ubehag for å oppnå en større dose med ekte velbehag. Det er god business.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.