Tesla -snart i fritt fall?

Started by ConTrari1, 07.09.2020, 09:09:04

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Jeg er svært mistenksom overfor alle investeringer som har det minste snev av politisk korrekthet  og moralisme i seg, og holder meg derfor langt unna et firma som Tesla. Faren for å narre seg selv på moralsk grunnlag er altfor stor, risikoen for ønsketenkning likeledes. Nå kommer et kraftig varsko om overprising av Telsa-aksjen (ikke den første, vel å merke) :

Tesla-aksjen har steget 400 prosent i år.

Nå advarer sjef for analyseselskapet New Constructs, David Trainer, mot at Tesla er den farligste aksjen på Wall Street.

Han sier Tesla-aksjen handler til en verdi som er 159 ganger større enn fremtidig inntjening, såkalt P/E (price earnings).

- Vi mener dette er en stor, stor - en av de største noensinne - korthusene som er klar til å kollapse, sier Trainer.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/60991
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

#1
Quote from: ConTrari1 on 07.09.2020, 09:09:04
Jeg er svært mistenksom overfor alle investeringer som har det minste snev av politisk korrekthet  og moralisme i seg, og holder meg derfor langt unna et firma som Tesla. Faren for å narre seg selv på moralsk grunnlag er altfor stor, risikoen for ønsketenkning likeledes. Nå kommer et kraftig varsko om overprising av Telsa-aksjen (ikke den første, vel å merke) :

Tesla-aksjen har steget 400 prosent i år.

Nå advarer sjef for analyseselskapet New Constructs, David Trainer, mot at Tesla er den farligste aksjen på Wall Street.

Han sier Tesla-aksjen handler til en verdi som er 159 ganger større enn fremtidig inntjening, såkalt P/E (price earnings).

- Vi mener dette er en stor, stor - en av de største noensinne - korthusene som er klar til å kollapse, sier Trainer.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/60991

En av faktorene bak den hemningsløse kursdrivingen i Tesla: "Miljøstøtte"
Flere analytikere har pekt på at Elon Musk inntektsførte ekstra mye miljøstøtte fra myndighetene i andre kvartal 2020 for å produsere "miljøvennlige" biler.
- I 2018 og 2019 lå støtten fra 54 dollar til 216 dollar i kvartalet.
- Selskapet indikerte ifm Q2 at miljøbidraget i år vil utgjøre rundt 1200 dollar per bil, altså 300 dollar i kvartalet.
- Tesla samlede grep rundt "miljøstøtte" gir dermed enda en ekstra støtte for kursen: I første kvartal tok selskapet ut 354 "miljø"-dollars og nå i andre hele 428 dollar.
- Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Asset Management har tidligere advart mot bobletendenser da aksjen var opp over 500 prosent det seneste året, og han sa nylig at de dermed neppe får mer enn rundt 200 dollar i "miløjøstøtte" de neste kvartalene. Selv et klimaforvirret marked vil regne dette inn (og ned) etter hvert.   

Men uansett er kursen så langt altså hinsides høy ifht faktisk produksjon. Men likevel har den steget og steget mens ellers antatt edru analytikere har varslet kræsj. Sissener har jo flere ganger dummet seg komplett på vedvarende shorting i aksjen. Ikke fordi han ikke har rett i sin substansielle analyse men han har tydeligvis ikke skjønt noe om hvor forvirret og forledet markedet er mht. politiske klimaføringer - som ser helt vekk fra produksjonsmessige realiteter og bare dyrker slagord og (midlertidige) støtteordninger. 

Aksjen kan med fortsatt støtte i dette klimasludderet muligens holde seg på disse nivåene (flere tror den skal enda høyere i høst) så lenge markedet fortsetter å virre forvirret rundt i diverse klima-hyper. Men det kommer selvsagt en dag når folk med gammeldags regnestav (uten innlagt CO2-feedback) finner ut hvor de reelle aksjeverdiene i et nøytralt marked faktisk ligger. Da bør Sissener kanskje komme med short'en sin  :o

PS: Tesla vil neppe ha disse taktiske "miljøfordelene" altfor lenge
Næss påpekte i sin kritikk rundt Q2 at andre fabrikanter som ikke er like gode på denne "miljøfaktoren", må kjøpe kvoter fra Tesla.
Enn så lenge gir dette Tesla anledning til å blåse opp kursen på sin "miljøfordel" her:
Næss påpeker at Tesla foreløpig kan styre selv når de selger disse kvotene, og da selger de naturlig nok mer når de trenger å blåse opp lønnsomheten. Men med en mer normalisert støtte ville årets Q2 faktisk endt i minus.

Og hvor lenge vil Tesla være i sitt miljøstøtte-paradis? I et scenario hvor en stor del av bilparken er elektrisk, vil alle fabrikanter være miljøvennlige. Da vil ikke Tesla kunne selge disse kvotene til andre.
- Det betyr at dette er inntekter de kan få de neste årene, men ikke på lang sikt, advarte Næss ifm Q2/2020.


Telehiv

#2
ConTrari1,
i kveld ser det ut til at du får (i alle fall foreløpig) rett i din skepsis til "investeringer som har det minste snev av politisk korrekthet  og moralisme i seg", for i dag har Tesla fått seg en kilevink på NYSE så det holder: Var raskt ned 15-16% de første timene etter åpning, og i skrivende stund er den nesten ned 20%.
Så får vi se om dette er begynnelsen på en lengre fallprosess ned mot mer fundamentale verdinivåer, eller om spekulantene klarer å kjøre den oppover en runde til. Her er det nemlig mer psykologi og "ny verden"-svermeri enn revisorrealisme ute og går.

PS: I dag la Finansavisen ut en kritisk analyse som gir uttrykk for svært skeptisk holdning til aksjeprisingen:
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/09/08/7564475/tesla-er-den-farligste-aksjen-pa-wall-street

Og så skal man ikke glemme at markedet i dag fikk vite at aksjen har blitt vraket fra å komme med på S&P 500 indeksen, som trolig er den direkte årsaken til dagens brutale fall:
https://e24.no/boers-og-finans/i/56JmP6/tesla-aksjen-stuper-etter-indeks-vraking




ConTrari1

Quote from: Telehiv on 08.09.2020, 20:59:16
ConTrari1,
i kveld ser det ut til at du får (i alle fall foreløpig) rett i din skepsis til "investeringer som har det minste snev av politisk korrekthet  og moralisme i seg", for i dag har Tesla fått seg en kilevink på NYSE så det holder: Var raskt ned 15-16% de første timene etter åpning, og i skrivende stund er den nesten ned 20%.
Så får vi se om dette er begynnelsen på en lengre fallprosess ned mot mer fundamentale verdinivåer, eller om spekulantene klarer å kjøre den oppover en runde til. Her er det nemlig mer psykologi og "ny verden"-svermeri enn revisorrealisme ute og går.

Ja, jeg la merke til det. Får bare håpe det er private investorer som er "grønne i blikket" (kombinasjon av klima-fanatisme og dollar-digging) og ikke pensjonsfond som tar støyten når det store fallet kommer. Legger igjen inn denne linken:

Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea;
Jo, Tesla tjente penger i andre kvartal, men hele overskuddet skyldes at de inntektsførte uvanlig mye miljøstøtte. Bilproduksjonen deres falt med vel 40 prosent. Markedet bryr seg ikke om sånne detaljer og kursen er opp 280% i år og snart vil aksjen utgjøre én prosent av S&P500.


https://resett.no/2020/07/24/hele-tesla-overskuddet-skyldes-uvanlig-mye-miljostotte/

https://twitter.com/KennyDodger76/status/1286206335642742784/photo/1

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 08.09.2020, 21:08:31
....og snart vil aksjen utgjøre én prosent av S&P500.[/i]

Men der ble Tesla altså vraket, jfr. oppdateringen på mitt forrige innlegg mens du skrev ditt!