Krenkokratiet

Started by Telehiv, 30.06.2020, 11:20:53

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg noterer at også Kalle Lisberg tar i bruk nyordet "krenkokratiet" på sin facebookside, og gjengitt hos Document under overskriften:

"Akademia - elitens læstadianere?"



Lisberg drar bl.a. følgende hjertesukk:

"Nå er det krenkokratiet som gjelder. Det startet vel i USA, der læresteder ønsket å ha et «safe and including enviroment for all». Unsafe og discluding er det hvis noen føler seg «krenket».
Er det hierarkiet i det akademiske miljøet som fremskaffer alle disse begrensningen på tanke og handlefrihet? Er det konkurransen studentene i mellom som gjør dem så engstelige og ivrige etter å tilpasse seg? At de nærmest konkurrerer med å være politisk korrekte? Er det «den akademiske boblen» de befinner seg i, så langt fra krav til å skape, produsere, levere varer og tjenester, som setter dem i en tilstand der det å tekkes det akademiske miljøet – i seg selv – blir det viktigste?
Hvor ble det av idealet om det frie universitet?"


Link: https://www.document.no/2020/06/29/akademia-elitens-laestadianere/

Men nyordet krenkokratiet har allerede vært brukt flere steder før:

BA april 2019:  https://www.ba.no/debatt/debatt/meninger/a-fole-seg-krenket-er-blitt-en-folkesport/o/5-8-1029317
Vårt land juli 2019: https://www.vl.no/meninger/kommentar/gjeninnfor-de-dem-og-deres-1.1549290

Og for nesten 3 år siden ble dette registrert:



29 months ago
9 likes
2 comments
Har «krenkokratiet» gått litt for langt, når dette diktet, malt på en høgskolevegg i Berlin, oppleves såpass krenkende at det kreves fjernet?  #morgenbladet  #krenkokrati  #emokrati Photo by DrMolin on February 03, 2018.


Osv.

Men viktigere: Hva betyr det faktum at begrepet "krenkokratiet" sprer seg som varme hveteboller i tørt gress, som en sportsjournalist ville formulert det?
Hva skjer med vår toleranse og vårt vidsyn?
Hvor mye (eller rettere: lite) avvik tolereres i våre dager?

PS: Av dem som tidlig begynte å bruke ordet "krenkokrati" finner vi også Nina Hjerpset-Østlie i desember 2016.
Artikkelen bør også siteres fordi den trekker fram et herlig sitat fra Hercule Poirot til kaptein Hastings i «Teppet faller» (1975):

– Ah, ma foi, hvor mange ganger må jeg gjenta det?
Hvis det plutselig dukker opp en bråte krigskorrespondenter et bestemt sted i Europa, hva tror du det betyr? Det betyr krig.
Hvis det møter opp leger fra alle verdens kanter i en bestemt by, hva er det tegn på? En internasjonal legekonferanse.
Oppdager du en gribb i luften, betyr det at det ligger et kadaver i nærheten.
Oppdager du at det er klappjakt i gang på en slette, betyr det at det blir skyting.
Ser du en mann som plutselig stopper, river av seg jakken og stuper på hodet i sjøen, er det for å redde et menneske fra å drukne.
Overrasker du middelaldrende damer av respektabelt utseende som står og kikker gjennom en hekk, kan du gå ut fra at noe uanstendig foregår.
Og kjenner du matlukt og ser en rekke mennesker på vei i samme retning gjennom en gang, kan du regne med at maten er servert!


Link: https://www.rights.no/2016/12/det-ligger-i-var-alminnelige-offentlighet-vi-liker-ikke-a-hore-sannheten/ 

ConTrari1

"Krenkokrati" er et flott ord.
Vil også introdusere dette (hvis ikke andre har gjort det allerede):
"Emokratur".

Andres følelsesmessige opplevelse av hva du er og gjør, skal bestemme over hva du kan få lov til å være og gjøre.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Det sies mye - både vist og gale - om krenkeproblematikken nå for tiden.
Av alle steder gløttet jeg akkurat innom Vi Menn-redaktør Alexander Øystås lille leder denne uken, og der tar han opp nettopp krenkespørsmålet.
Jeg tillater meg å gjengi det han skriver:

Frihet til å krenke
Bystyret i Trondheim har vedtatt at det skal være forbudt å demonstrere hvis temaet har "rasistisk budskap". Jeg tror flertallet i bystyret har de beste intensjoner. Men et bystyre kan ikke innskrenke Grunnlovens bestemmelser om ytringsfrihet. Å forby en demonstrasjon er det samme som forhåndssensur.

Rasisme er egentlig det samme som mobbing. Folk skal tas bare fordi de skiller seg ut. Det er forkastelig Jeg mener vi alle har en plikt til å gripe inn hvis vi ser at noen er utsatt for rasisme eller mobbing. Vi skal ikke stå og se på at enkeltmennesker knuses og samfunnet ødelegges innenfra. Men fordi vi lever i et fritt land, må vi tåle å høre og se ytringer vi ikke liker. Hvis ytringene er ulovlig, kan politiet følge opp. Men vi skal ikke ha et samfunn hvor politikere eller byråkrater skal sitte og godkjenne hva som skal stå på parolene.

Friheten er ikke en gave. Det er en verdi mange har stupt i døden for. Men den verdien er ikke gratis: Den betyr at vi ikke kan påregne å gå gjennom livet ukrenket.


Syns det ble sagt mye fornuftig her, jeg?


ConTrari1

Quote from: Telehiv on 01.07.2020, 20:12:56
Det sies mye - både vist og gale - om krenkeproblematikken nå for tiden.
Av alle steder gløttet jeg akkurat innom Vi Menn-redaktør Alexander Øystås lille leder denne uken, og der tar han opp nettopp krenkespørsmålet.
Jeg tillater meg å gjengi det han skriver:

Frihet til å krenke
Bystyret i Trondheim har vedtatt at det skal være forbudt å demonstrere hvis temaet har "rasistisk budskap". Jeg tror flertallet i bystyret har de beste intensjoner. Men et bystyre kan ikke innskrenke Grunnlovens bestemmelser om ytringsfrihet. Å forby en demonstrasjon er det samme som forhåndssensur.

Rasisme er egentlig det samme som mobbing. Folk skal tas bare fordi de skiller seg ut. Det er forkastelig Jeg mener vi alle har en plikt til å gripe inn hvis vi ser at noen er utsatt for rasisme eller mobbing. Vi skal ikke stå og se på at enkeltmennesker knuses og samfunnet ødelegges innenfra. Men fordi vi lever i et fritt land, må vi tåle å høre og se ytringer vi ikke liker. Hvis ytringene er ulovlig, kan politiet følge opp. Men vi skal ikke ha et samfunn hvor politikere eller byråkrater skal sitte og godkjenne hva som skal stå på parolene.

Friheten er ikke en gave. Det er en verdi mange har stupt i døden for. Men den verdien er ikke gratis: Den betyr at vi ikke kan påregne å gå gjennom livet ukrenket.


Syns det ble sagt mye fornuftig her, jeg?

Så vidt jeg har forstått, så har politiet i Trondheim kontaktet bystyret og forklart dem at det ikke er tillatt å forby demonstrasjoner fordi man mistenker at det kan forekomme ulovlige ytringer. Dette er helt i mot rettsstatens prinsipper, og dersom en slik politikk vinner frem, må man regne Trondheim som utmeldt av det norske samfunnet.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.