Vind, sol og elbiler sluker mer miljø enn de tilfører

Started by Telehiv, 23.06.2020, 11:26:09

Previous topic - Next topic

Telehiv

Dette var hovedpunktet i Michael Moores film som tok et oppgjør med naivismen og selvskadingen i "det grønne skiftet".
Og som fikk mange tidligere uvitende og/eller hjernevaskede miljøvernere til å oppdatere seg på hva miljømarerittet bak dette "grønne skiftet" egentlig består av:
Mens man tror man redder "klimaet" herjer man villere i forgjengelige og sjeldne/ikke gjenvinnbare ressurser enn fossilbransjen gjør på sine områder.



Saken er at om verden tok grønn-aktivistene på alvor (langs de skadelige linjer de følger så langt) og sa at: "OK, vi avskaffer fossilindustrien og driver heretter samfunn, industri og samferdsel på vind, sol og kjører bilene på batterier", så ville verden gått tom for de nødvendige ressurser til dette på ekstremt kort tid. Rent bortsett fra at verdensøkonomien ville brutt totalt sammen samtidig, så det til slutt ville vært lite igjen å bruke energi på. Man minnes raskt Einsteins profetiske ord om at den tredje verdenskrig vil bli utkjempet med køller. I dette tilfellet; naturligvis grønne køller.

Eksempel 1: Batteriers angrep på verdens råvaresituasjon
Vi får stadig ny dokumentasjon på dette. La oss ta et konkret eksempel dersom UK alene la om hele bilparken til eldrift, som professor Michael Kelly nylig har beregnet effektene av. Michael Kelly er "the Emeritus Prince Philip Professor of Technology at the University of Cambridge, formerly Chief Scientific Advisor to the UK Department for Communities and Local Government, and a fellow of the Royal Society and the Royal Academy of Engineering".
Litt bedre forutsetninger for å forstå om man ødelegger verden enn Une Bastholm & de, altså.

Kelly viser til disse forutsetningene ved en omlegging fra fossilt til eldrift:

a) Batteriet på f.eks. en Tesla veier et halv tonn og fyller hele dørken på bilen, mens en fossilbil trenger 48 liter bensin (36 kg) til 600 km kjøring.
b) Batteriets størrelse alene betyr at framstillingen krever mye råmaterialer, og mange av disse er knappe ressurser

Kelly finner at hvis man erstattet dagens fossildrevne britiske kjøretøyer med elektriske (selv om de benytter de mest nøysomme neste generasjons batterier) vil dette bl.a. kreve:

- 207,900 tonn kobolt – som er nesten det doble av årlig verdensproduksjon
- 264,600 tonn litiumkarbonat – som er tre fjerdedeler av verdensproduksjonen
- minst 7,200 tonn neodym og dysprosium – nesten hele verdensproduksjonen av neodym
- 2,362,500 tonn kopper – over halve verdensproduksjonen i 2018.

NB: Dette gjelder altså bare for UK! La man om hele verdens bilpark på denne måten ville råvareleveransene bryte sammen på måneder og miljøskadene bli uhorvelige. Og det er før vi begynner å snakke om den utbredte praksisen med rent slave- og barnearbeid i de landene som er hovedleverandører av disse "grønne" råvarene... 

Link: https://www.thegwpf.org/content/uploads/2020/05/KellyDecarb-1.pdf

PS: Jeg kan videre i tråden fortsette med nye analyser og studier av hvordan både vind- og solcelleindustrien bidrar til lignende miljøproblematikk på en rekke områder, og større følgeskader på miljø- og ressursforhold enn man hittil har ønsket å vise fram til offentligheten. Og dette før vi begynner å snakke om den skarve lille energimengde som kan skapes med disse teknologiene, som setter miljøskadingsproblematikken ved et "grønt skifte" i et enda verre lys.

 


Telehiv

Eksempel 2: Vindkraftens miljøødeleggelser og håpløse energiregnskap



The Spectator hadde en oppsiktsvekkende gjennomgang av dette i en artikkel av Matt Ridley i mai 2017 og kan fremdeles leses på hans blogg her: http://www.rationaloptimist.com/blog/wind-still-making-zero-energy/
Eller i Spectator: https://www.spectator.co.uk/article/more-gas-less-wind


Der leser vi bl.a. at:
"......wind and photovoltaic solar are supplying less than 1 per cent of global energy demand. From the International Energy Agency's 2016 Key Renewables Trends, we can see that wind provided 0.46 per cent of global energy consumption in 2014, and solar and tide combined provided 0.35 per cent. Remember this is total energy, not just electricity, which is less than a fifth of all final energy, the rest being the solid, gaseous, and liquid fuels that do the heavy lifting for heat, transport and industry." [Ridley]

Opp mot dette så VOKSER verdens energibehov med ca. 2% pr. år. Som Ridley skriver om vindturbinenes elendige effekt mot realitetene bare i disse vekstbehovene:

"...with an area of about 50 acres of turbines to produce a Megawatt of electricity, it takes roughly 350,000 turbines installed every year just to meet demand, that's an area half the size of UK and Ireland every year. Over 50 years that would represent a land mass half the size of Russia (3,300,835 square miles) just to keep up with growth, never mind displacing mankind's existing use. I did a rough beer mat calculation (before I drank the beer) and, very roughly, if we replaced what mankind already uses, that would be the entire land mass of Russia (6,601,670 square miles) or, put another way, almost wall to wall wind turbines across the USA (3,531,905 square miles) and Canada (3,511,023 square miles) Total 7,042,928. OK, Americans/Canadians get 44,1258 square miles all to themselves."

Likevel så løper mange av CO2-hodene og grønt skifte-aktivistene fremdeles rundt og hevder at dette er veien å gå!

Et annet regnestykke om elendigheten kan finnes her:

Link: https://wattsupwiththat.com/2017/10/30/16000-additional-wind-turbines-required-to-power-british-electric-car-fleet/



ConTrari1

Altså, dette er meget enkelt å løse for f.eks. elbiler. Man starter med en Fred Flintstone bevegelse (bakkestart bare i nedoverbakker), så tar vindturbinen på taket over og gir strøm nok til kjøringen, så lenge man ønsker. For elfly er dette forlengst demonstrert i Sverige , ved Karlsson på taket.

https://www.youtube.com/watch?v=PEHl-o-2Dss

https://www.youtube.com/watch?v=9A-nhLuO0LY
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Nå har FN uttrykt uro for følgevirkningene av gruvedrift til bilbatterier, herunder helseskader ved ubeskyttet barnearbeid og noen steder rent slaveri:

UN Warns Electric Automobile Rush is Causing Human Rights Abuses

"The United Nations has issued a belated warning that soaring demand for raw materials for the electric vehicle revolution is creating dangerous conditions for children working in toxic mines."



Link: https://wattsupwiththat.com/2020/07/03/un-warns-electric-automobile-rush-is-causing-human-rights-abuses/

ConTrari1

Kan ikke være sant vel? De barna ser jo så snille og glade ut! Ikke er de radmagre heller. Det er ikke rettferdig å forsøke å gi elbil-eiere dårlig samvittighet, de har jo ofret så mye for å få god samvittighet! Moms og engangsavgift,  bompenger, parkeringsavgift, den trivelige plassen i morgenkøen, alt dette har de frivillig gitt slipp  på for å redde klodens klima, som ifølge  MDG-Hermstad er i ferd med å koke. Men sånn går det når man kjører fossil-biler! Jeg kan selv huske fosskokende radiatorer. Det var ingen spøk! Klart det skapte global oppvarming, der halvveis mellom Oslo og Drammen. Nei, regnbuebarn av kobolt og litium, det er hva som skal til for å redde Teslas økonomi!
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

stjakobs

QuoteKan ikke være sant vel? De barna ser jo så snille og glade ut! Ikke er de radmagre heller. Det er ikke rettferdig å forsøke å gi elbil-eiere dårlig samvittighet, de har jo ofret så mye for å få god samvittighet! Moms og engangsavgift,  bompenger, parkeringsavgift, den trivelige plassen i morgenkøen, alt dette har de frivillig gitt slipp  på for å redde klodens klima, som ifølge  MDG-Hermstad er i ferd med å koke. Men sånn går det når man kjører fossil-biler! Jeg kan selv huske fosskokende radiatorer. Det var ingen spøk! Klart det skapte global oppvarming, der halvveis mellom Oslo og Drammen. Nei, regnbuebarn av kobolt og litium, det er hva som skal til for å redde Teslas økonomi!

Dette var så godt sagt at jeg har god lyst til å "stjele" teksten for å benytte i lokalavisa. Går det bra?
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

ConTrari1

Quote from: stjakobs on 03.07.2020, 21:58:29
QuoteKan ikke være sant vel? De barna ser jo så snille og glade ut! Ikke er de radmagre heller. Det er ikke rettferdig å forsøke å gi elbil-eiere dårlig samvittighet, de har jo ofret så mye for å få god samvittighet! Moms og engangsavgift,  bompenger, parkeringsavgift, den trivelige plassen i morgenkøen, alt dette har de frivillig gitt slipp  på for å redde klodens klima, som ifølge  MDG-Hermstad er i ferd med å koke. Men sånn går det når man kjører fossil-biler! Jeg kan selv huske fosskokende radiatorer. Det var ingen spøk! Klart det skapte global oppvarming, der halvveis mellom Oslo og Drammen. Nei, regnbuebarn av kobolt og litium, det er hva som skal til for å redde Teslas økonomi!
Dette var så godt sagt at jeg har god lyst til å "stjele" teksten for å benytte i lokalavisa. Går det bra?

Helt ok, St.jakobs :-) Kanskje du kan ta med link til saken om fiskeolje-Hermstad?
https://resett.no/2020/07/02/mdgs-talsperson-slo-alarm-om-oljeutslipp-etter-grunnstoting-men-gikk-glipp-av-en-viktig-detalj/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.