Gamle avismeldinger: Mer pålitelige enn dagens homogeniserte "sannheter"

Started by Telehiv, 06.01.2015, 12:17:11

Previous topic - Next topic

Telehiv

Som kjent arbeides det globalt og nasjonalt med å fjerne den ubehagelige sannhet at mellomkrigstiden - og særlig da 1930-tallet - var varmere enn noe vi har observert i etterkrigstiden. 1990-utgaven av IPCC opererte f.eks. med helt andre temperaturer for 1930-tallet enn hva man har klart å "homogenisere" seg ned til de senere årene.

Men problemet for IPCC og alle andre som sverger til AGW/CO2-hypotesen er at et altfor varmt 1930-tall med langt lavere CO2-innhold enn i dag slår beina under hele krisebildet deres. Og vips: 2014 er hos IPCCs nærmeste målingsallierte (andre har kaldere data) blitt det varmeste året siden målingen begynte (pussig nok med en margin på 0.001 C etter homogenisering). Som kjent, temperatur er ikke noe man lenger måler, men vedtar.

Jeg skal likevel ikke gjenta alle eksemplene som er vist rundt om i en friere vitenskapsverden enn i IPCC om hvordan dette har gått til.
Men jeg kan dra et fornøyelig historisk sitat fra Sunnmørsposten den 2. januar 1940, som jubler over at man endelig har fått snø igjen på Nordvestlandet (på den tidens radikale samnorsk):

"Sia den store snøvinteren i 1931...har det vært så lite snø at det har vært heilt ubetydelig trafikk av skiløpere...".

Vi snakker altså om 9 (ni) sammenhengende år uten nok snø til at folk kunne bruke de lokale løypene!

Jeg tør ikke å tenke på den elleville åndedansen vi ville sett av alarmistene i Storm og Met.No hvis de hadde hatt noe slikt å slå i bordet med nå for tiden!
I dag tar de jo baklengs jubelsalto hvis de klarer å melde om en utvalgt dag på et utvalgt sted i Norge der de kan melde om "rekordvarme".
Ja, bare de slipper å se så langt tilbake som til rådataene for 1930-tallet går det glatt, det....



Affen


Apropos gamle avismeldinger:  Denne tror jeg at jeg i sin tid hentet fra det gamle forumet Klimaforskning.
Med håp om tilgivelse og tillatelse fra vedkommende som da la disse ut: Her er noen oppslag fra Aftenposten for ca. 75 år siden:

Middeltemperaturen om vinteren fra november til mars er siden omslaget i 1912 og 1918 steget med hele 7 grader og sommertemperaturen har steget med 1 grad.
- Adolf Hoel (Aftenposten 25. august 1938)

Aftenposten 25. august 1938 side 3
Spitsbergens kystlinjer forandrer sig merkbart
Ikke bare har isbreene hatt en veldig tilbakegang de siste årene, men selve kystlinjen har forandret sig flere steder, så det er nesten ikke til å kjenne seg igjen der oppe.
Det store omslaget fant sted i 1918 og siden da har det stadig blitt mildere. Middeltemperaturen om vinteren fra november til mars er siden omslaget i 1912 og 1918 steget med hele 7 grader og sommertemperaturen har steget med 1 grad.

Adolf Hoel
Aftenposten 18. oktober 1937
Hva isforholdene angår har det visstnok ikke i manns minne været som iår. Selv nu i oktober var det isfritt i alle fjorder. Samtlige isbreer på Spitsbergen er i år gått voldsomt tilbake...
Fortalt av skipper Gustav Jensen ("Blåsel")

Aftenposten 17. august 1937 side 3:
Professor Kurt Wegener på gjennomreise fra et "isfritt" Svalbard...
...Jeg la selv merke til adskillige forandringer på Svalbard. Fjorder og sund som det var umulig å komme inn i på grunn drivisen, er nu helt isfrie - Hornsund, Bellsund, Isfjord for eksempel. Et par av mine reisekamerater drog på en lengere rundtur hvor de konstaterte isfritt vann de fleste steder.
14-juli-breen i Cross Bay har trukket seg adskillig tilbake - et lignende fenomen som jeg hører man har konstatert flere andre steder i nordområdene.

Svalbard på 20-tallet
Vanntemperatur på hele 15 grader Celcius rundt Spitsbergen! Isfritt nord for Spitsbergen om vinteren!
"He pointet out that formely the waters around Spitsbergen held an even summer temperature of about 3° Celcius; this year recorded temperatures up to 15° Celcius, and last year the ocean did not freeze over even on the north coast of Spitsbergen"

**********
Ytterligere kommentarer burde være overflødig.

God nytt Ã¥r til alle, forresten  :)

stjakobs

Jeg refererte i sin tid på "Nye meninger" en artikkel fra Washington Post, 1922:

QuoteArktis blir varmere, selene forsvinner og isfjellene smelter.

Oversatt fra Washington Post:


Polhavet varmes opp, isfjell blir det mindre av og noen steder finner selene at vannet er for varmt, ifølge en rapport fra handelsdepartementet i går fra Consul Ifft, i Bergen, Norge.

Rapporter fra fiskere, selfangere og oppdagere peker alle på en radikal endring i klimaforhold og temperaturer i Arktis som man aldri har opplevd før. Leteekspedisjoner rapporterer at man nesten ikke har observert noe is sør for 81 grader 29 minutter.

Sonderinger til en dybde på 3100 meter viser at Golfstrømmen fortsatt er veldig varm. Store ismasser er blitt erstattet av morener av jord og stein, fortsetter rapporten, mens kjente isbreer er helt forsvunnet mange steder.

Svært få sel og ingen hvitfisk (f.eks torsk) er funnet i den østlige Arktis, mens store stimer av sild og krøkle (fisk i loddefamilien) som aldri før har våget seg så langt nord, finner man nå på de gamle selfangstplassene. Det blir spådd at i løpet av få år vil isen smelte, havoverflaten stige og gjøre de fleste kystbyene ubeboelige.

Link: http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1012/thread299619/
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.