Hvit gammel kvinne er sint

Started by ConTrari1, 24.05.2020, 11:13:59

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Gamle hvite men er som kjent klimaverstinger (når de ikke heter Hansen eller  Randers), gamle hvite kvinner hører vi mindre om. Men i ABC Nyheter -som ser ut til å ha fått en leder-rolle i å publisere laaange klimafrykt-artikler, møter vi en 77 år gammel miljøaktivist-dame.

Hun vil redde fremtiden til barnebarna, til og med Ernas eventuelle sådanne. Hun klager over at det er færre insekter enn da hun var liten. Og alt er politikernes skyld, som dreper klimaet. Og alt hun misliker bli sauset sammen i kjent stil:

Men så har Norge – og alle andre land – fjernet natur. Litt og litt. Hele tiden. Nye motorveier. Nye hyttefelt. Nye boliger. Nye kraftanlegg. Nye gruver. Nye dyrkningsmåter og sprøytemidler. Klimaendringer er enda en trussel mot natur og artsmangfold, på toppen av omfattende, menneskelige arealinngrep.

– Jeg har sett det selv. Det er ikke bare det at det har blitt mindre natur. Det har blitt dramatisk mindre. Når så du sist en svale?


Ja når så jeg sist svaler? I fjor høst, på hytta. Jeg gleder meg over hver svale jeg ser, de er sjefen over alle fugler. Men så var det dette med omfattende, menneskelige arealinngrep. Har hun ikke hørt at vindkraft må til for å redde klimaet? Men er hun bare en menig kvinne som ikke har vært mye ute i samfunnet? Slett ikke, og dette skremmer meg:

Bente Marie Bakke har mangeårig politisk erfaring bak seg. Hun satt på Stortinget mellom 1981-1989 for Høyre, og var partiets miljøpolitiske talsperson de siste fire årene av perioden.

I 1990 utga hun boken På bakerste benk om sin tid som stortingsrepresentant. I boka kritiserer hun den offentlige forvaltningen generelt for at den tar for lite hensyn til miljøvern i alle ledd. Videre langer hun ut mot sitt eget parti for at de ikke tok ansvar for miljøpolitikken.

Det er ganske utrolig at journallisten lar henne ture frem uten å konfrontere med det himmelropende misforholdet mellom påstått engasjement for miljøvern og fravær av kritikk mot naturødeleggende vindkraft. Kanskje er journalisten bare vennlig mot en person som fremstår som usedvanlig naiv, eller kanskje det er etter ordre fra ledelsen. Det bisarre ved dette laange intervjuet, er at hun snakker nesten bare om miljøvern, klima kommer ikke inn annet enn som innskutte honnørfraser. Man får inntrykk av at hun stoppet opp en gang på slutten av 1980-tallet, og har ennå ikke oppdaget at "miljø" nå er et tomt vedheng til "klimakamp".

Sånne folk er det flust av i Besteforeldrenes Klimaaksjon og i MDG, hun er med i begge. Hun er sint. Å, så sint! Sinte hvite gamle kvinner skal man passe seg for, særlig de i Bergen, som er permanent utstyrt med paraply.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2020/05/23/195677713/bente-jobber-for-at-barnebarna-til-erna-skal-bo-pa-en-levedyktig-klode

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.