Author Topic: Marineskandaler: Den norske marine har fått en konkurrent  (Read 121 times)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 589
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Den norske marines forsvarsverk rundt havariskandalen med fregatten KNM Helge Ingstad i 2018 har inneholdt de mest tragikomiske hvitvaskingforsøk, som har gitt troskyldige observatører et bilde av at tankskipet TS Sola ble veldig aggressiv og - i et ondsinnet samarbeid med fastlandet - direkte angrep fregatten som førte til at den sank.


Det norske skipet KNM Helge Ingstad som senket seg selv

Mange trodde det ville bli vanskelig å finne en konkurrent til dette stand-up showet i den virkelige verden.

Men Venezuela har gjort et ærlig forsøk:
Iflg. normalt troverdige kilder som PopularMechanics ( https://www.popularmechanics.com/military/navy-ships/a32021287/venezuela-cruiser-cruise-ship-collide/ ) og fagbladet Maritime Executive ( https://www.maritime-executive.com/article/venezuelan-navy-patrol-boat-sinks-after-collision-with-cruise-ship ) har det venezuelanske marineskipet Naiguata sunket etter å ha forsøkt å vedre et utenlandsk cruiseskip:


Det venezuelanske skipet Naiguata som senket seg selv

Det aller mest interessante er likevel hvordan denne «aksjonen» fra Venezuelas marine foregikk. Man forsøkte nemlig å tvinge cruiseskipet - mens det fremdeles befant seg utenfor venezuelansk grense - til å bli med til havn, ved å brase gjentatte ganger rett inn i siden på cruiseskipet. Om dette var inspirert av KNM Helge Ingstad er ikke opplyst om.

Det gikk uansett som man har sett det kan gå ved slike skipskollisjoner: Et av fartøyene forliste. Dessverre for Venezuela var det deres eget patruljefartøy Naiguata som gikk rett til bunns. Det tålte ikke påkjenningene det selv forårsaket. Lykkeligvis ble ingen av de 34 om bord skadet.

Cruiseskipet var i motsetning til marinefartøyet bygget for å tåle en smell, det var nemlig utstyrt med et skrog som var forsterket med tanke på møter med isfjell. Som fagbladet opplyser (men som neppe er blitt lest av marinen i Venezuela heller):

« What the crew of the Naiguata apparently did not realize was that the Resolute’s hull is stronger than average because of its iceberg-resistant hull. The ship’s website describes the hull as having “high density steel plating” to allow it to sail in “ice laden large waters.”

Cruiseskipet RCGS Resolute skal ha blitt værende i området, og tilbudt seg å bistå i redningsaksjonen, men skal ikke ha fått svar fra Venezuelas marine. Cruiseskipet skal deretter har seilt videre til øya Curacao, med bare mindre, overfladiske skader.

PS: Det hører med til historien at marinefartøyet Naiguata ble bygget ved samme verft som de fem norske fregattene, nemlig spanske Navantia (tidligere kalt Bazan).
 
Document.no har en omtale av saken her:
https://www.document.no/2020/04/03/komisk-flause-for-regimet-i-venezuela-senket-eget-marinefartoy-pa-idiotisk-mate/

   
« Last Edit: 10.04.2020, 12:26:54 by Telehiv »