Baneheia-saken - enda et justismord?

Started by translator, 27.03.2020, 15:35:29

Previous topic - Next topic

translator

Listen over justismord i Norge er vond og lang: Liland, Moland, Brigitte Tengs (fetteren ble ikke offisielt dømt, men "dømt" likevel) osv. Nå kan det stilles spørsmål ved om ikke også Baneheia-saken kan føyes til rekken. Jeg har fundert på dette en stund etter at jeg f.eks. hørte at Viggo Kristiansen ble dømt på bl.a. DNA-spor som kan ha tilhørt 50 prosent av befolkningen!

I dagens NRK ytring-artikkel beskriver Mikkel Trondsrud et mediepress og en overkjøring av annerledestenkende som kan minne om klimadebatten:

QuoteDet er som om det finnes en slags Lex Kristiansen i redaksjonene. Flere journalister jeg har snakket med, forteller at motstanden fra redaktørene og andre aktører er stor. Én journalist fortalte at det er som om det gjelder egne regler for Kristiansen. En annen sa at han nesten ble utskjelt da han ville se på Kristiansens sak. «Hva er det neste? Skal vi hevde at Breivik var uskyldig også?» skal en kollega nærmest ha ropt.

I noen tilfeller har riktignok Kristiansens sak fått dekning, men ikke uten sverdslag. Baneheia-podkasten belyste hva Kristiansens side har lagt frem for Gjenopptakelseskommisjonen. Det ble det bråk av. Det virker som den etiske pressenormen nå er at det er ubalansert å opplyse om bevis som taler for at en domfelt er uskyldig. Det som taler for at han snakker sant, skal ikke nevnes.

https://www.nrk.no/ytring/kampanjen-mot-viggo-kristiansen-1.14961781

Drapet på de to jentene var selvfølgelig bestialsk og grusomt, og av hensyn til familiene er det forståelig at de ikke ønsker at saken skal komme opp i mediene igjen. Men hvis det viser seg at en mann har sittet 20 år i fengsel for drap han ikke har begått, så er han like mye et offer som dem.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Ex-administrator

Jeg har lest "Mordene i Baneheia. To historier. Én sannhet." (Jahr).

Jahr er innbitt forsvarer av Kristiansens uskyld, og et stykke ut i boka (sammenfattet med det jeg har lest i media) hadde han meg på gli. Men etter å ha lest HELE boka, har jeg ikke mange kort igjen til Kristiansen.

Det er ingen huller i Andersens historie, og DNA viste en veldig viktig ting: At det var noen ANDRE enn Andersen som i tillegg hadde voldtatt jentene. Sannsynligheten for at Andersen skulle ha voldtatt jentene sammen med en annen enn Kristiansen, når Kristiansen beviselig vaket rundt i området der OG var sammen med Andersen etterpå, er så mikroskopisk at det nesten er tullete.

I tillegg hadde Kristiansen flere ganger tidligere utført seksuelle overgrep (som han har innrømmet).

Det var for øvrig en grufull bok å lese, med masse detaljer fra rettssaken som jeg ikke fikk med meg i media da saken stod på.

Telehiv

#2
Quote from: Administrator on 28.03.2020, 02:02:15
Men etter å ha lest HELE boka, har jeg ikke mange kort igjen til Kristiansen.

Jeg har ikke lest boka, men prøvd å følge med i pro et contra-argumentasjonen i media.
Noe av problemet med å få lagt endelig lokk på saken, slik media har framstilt det - kanskje du har funnet noe annet/mer i boka? - synes å være at politiet gjorde svak kartlegging av mobilsporet, og heller ikke la fram tydelig i retten den usikkerhet som rådet mht. Viggos bevegelser ifht. basestasjonene.
Det synes å være et punkt Viggos forsvarer har grepet fatt i? At Viggo iht. avstanden fra basestasjonen og registreringer på hans telefon (om ikke ham selv) ikke kunne ha vært på drapsstedet på tidspunktet for drapene? Jeg forstår det slik at man nå har avvist disse påstandene, og at saken ikke vil bli tatt opp igjen?

Uansett er dette en tragedie så ussel at jeg ikke har orket å lese så mye detaljer i saken, og kan bare ytre medfølelse med de etterlatte som aldri synes å få fred i saken.

ConTrari1

Quote from: translator on 27.03.2020, 15:35:29
Listen over justismord i Norge er vond og lang: Liland, Moland, Brigitte Tengs (fetteren ble ikke offisielt dømt, men "dømt" likevel) osv. Nå kan det stilles spørsmål ved om ikke også Baneheia-saken kan føyes til rekken. Jeg har fundert på dette en stund etter at jeg f.eks. hørte at Viggo Kristiansen ble dømt på bl.a. DNA-spor som kan ha tilhørt 50 prosent av befolkningen!

I dagens NRK ytring-artikkel beskriver Mikkel Trondsrud et mediepress og en overkjøring av annerledestenkende som kan minne om klimadebatten:

QuoteDet er som om det finnes en slags Lex Kristiansen i redaksjonene. Flere journalister jeg har snakket med, forteller at motstanden fra redaktørene og andre aktører er stor. Én journalist fortalte at det er som om det gjelder egne regler for Kristiansen. En annen sa at han nesten ble utskjelt da han ville se på Kristiansens sak. «Hva er det neste? Skal vi hevde at Breivik var uskyldig også?» skal en kollega nærmest ha ropt.

I noen tilfeller har riktignok Kristiansens sak fått dekning, men ikke uten sverdslag. Baneheia-podkasten belyste hva Kristiansens side har lagt frem for Gjenopptakelseskommisjonen. Det ble det bråk av. Det virker som den etiske pressenormen nå er at det er ubalansert å opplyse om bevis som taler for at en domfelt er uskyldig. Det som taler for at han snakker sant, skal ikke nevnes.

https://www.nrk.no/ytring/kampanjen-mot-viggo-kristiansen-1.14961781

Drapet på de to jentene var selvfølgelig bestialsk og grusomt, og av hensyn til familiene er det forståelig at de ikke ønsker at saken skal komme opp i mediene igjen. Men hvis det viser seg at en mann har sittet 20 år i fengsel for drap han ikke har begått, så er han like mye et offer som dem.

Dette er en svært vond og vanskelig sak, men jeg kan ikke se hvorfor den ikke kan gjenopptas. Det ser ut til å være grunnlag for å prøve saken på nytt, og da særlig i lys av de horrible justismordene som er begått av staten tidligere. Med en slik historikk, bør den minste tvil være nok.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.