Den pensjonerte røde bygartner i Steinkjer er til å bli glad av

Started by Telehiv, 17.03.2020, 16:29:24

Previous topic - Next topic

Telehiv

Livet har lært meg at positive og humane mennesker finnes i alle politiske miljø - også i ortodokse klimaforskningsmiljøer såvel som hos deres kritikere - og at mange på modig vis også forfekter syn som kan få partipisksvingere til å lete i skuffen etter passende verktøy når idealistisk innstilte folk bruker sin forstand og skaperevne til å gjøre det de mener er best for folk flest, der og da - uavhengig av hva partikodekser og andre besvergelser sier om sånt.

At man stundom kan bli overrasket over spennvidden for gode gjerninger og tanker, opplevde jeg da jeg fant dette diktet på nettet:

Vi, idiotene

Det er vi som fortsatt bor her
Det er vi som har valgt å bo her, langt fra opera og børs
Det er vi som lever gode liv, men som ikke har forstått
at vi kan få det mye bedre lenger sør
Det er vi som hemmer utviklingen ved å bo ytterst, innerst og bortenfor

Det er vi som tror at fossene er vårt gull og felleseie
Det er vi som tror at Statskog skal være ditt og mitt
Det er vi som fortsatt sier Televerket, Postverket og NSB og tror
at vi alle eier dem
Det er vi som tror at NRK´s lokalsendinger skal være lokale
Det er vi som ikke har fattet at «robusthet» er viktigere enn nærhet

Det er vi som elsker lyngheiene på Frøya, de vakre øyene på Vikna
og de rike fiskefeltene i Lofoten
Det er vi som tror at storspovens lette triller og hubroens djupe sang
er mer verd enn kilowatt
Det er vi som fortsatt undrende betrakter de strevsomme biene og
de dansende sommerfuglene

Det er vi som innimellom sier nei, og nok er nok
Det er vi som ikke har gitt opp
Det er vi, idiotene

Finn Rossing

Jeg må innrømme at det første jeg tenkte var at dette var da et talende dikt, men kommer vel gjerne fra en reaksjonær romantiker langt ute på høyresiden?

Vel, navnet Finn Rossing hørtes litt kjent ut fra media, men jeg måtte google for å være sikker: At dette er en allsidig kar som representerer partiet Rødt i Steinkjer!
Jeg skjønte jeg måtte google mer, for sånne dikt er kanskje ikke det første man tenker om folk i partiet Rødt, men tidligere bygartner og nyslått pensjonist i Steinkjer, Finn Rossing er en sjelden plante som mange kunne lære noe av:

Bygartner Finn Rossing (66) er han som plantet tjue tusen tulipaner ved E6 i Steinkjer sentrum. Så danderte han ei romslig badestrand midt i byen. I 40 år har Rossing og parkseksjonen bidratt til det lille ekstra for byens borgere.

Det er NRK Trøndelag som sier dette i et interessant portrett: https://www.nrk.no/trondelag/xl/grasrotas-mann-1.13511745   

Ta dere en titt på den artikkelen, og bli litt glade og inspirerte i denne tunge sykdomstid!