Corona igjen

Started by ConTrari1, 14.03.2020, 10:48:34

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Quote from: Administrator on 12.05.2020, 12:17:24
I utgangspunktet støtter jeg de fleste tiltak vi har hatt her i Norge, jeg ønsker ikke å delta i akkurat den debatten, jeg har bare et (noe uventet kanskje) innspill til Corona generelt. Det er ganske detaljert, jeg har brukt SMS-loggen på telefonen til å finne datoene.

Det jeg nå skriver må i særdeleshet ses i lys av at Tegnell i Sverige mener at de hadde smitte der allerede i november. I tillegg, siden testingen i Norge ikke kom i gang før i mars, mange kan være smittet uten å ha symptomer, og mange bare gikk ut fra at det var en vanlig influensa, er det lett å konkludere at vi hadde smitte i Norge også lenge før det første offentlig registrerte tilfellet. En siste ting man må ta hensyn til, er at ved Covid-19 er man smittsom bare i perioden FØR man får symptomer, dermed kan faktisk sykdommen ramme 1 person i en husholdning uten å ramme de andre.

I romjula var jeg sjuk med noe som lignet influensa. Kjedelig, siden jeg hadde tatt vaksine. Ved nærmere sjekk viser det seg at en standard influensavaksine vanligvis ikke er mer enn 60 % effektiv, så da var det jo "greit", men kjedelig. Hele familien ble sjuke, i progressiv grad etter alder. 4-åringen så vidt sjuk, 10-åringen litt sjuk, kona (40) ganske sjuk, jeg (44) skikkelig sjuk.

Det virket som om det ga seg på nyåret, og jeg var på trening 1. januar, samt på jobb 2. og 3. januar.

Men den 3. januar rett etter jobb slo influensaen kraftig tilbake, og jeg var sengeliggende hele helga. Konstant 39-40 i feber. Onsdag 8. januar ble jeg sykmeldt ut uka, og hadde ifølge legen "kraftig influensa".

Mandag 13. januar ble sykmeldingen utvidet til og med 15. januar, men jeg var ikke bedre, og fikk utvidet den, samt ny legetime fredag 17. januar. De kjente jeg selv at jeg hadde slim langt nede i lungene, men legen insisterte på at jeg kun hadde bronkitt. Dette selv om jeg var kortpustet på en måte jeg aldri har opplevd før. Jeg ble skikkelig sliten og andpusten av å gå opp 1 etasje i trapp.

Denne dagen fikk jeg også antibiotika (bredspektret). Jeg tok dette i 1 uke, og følte meg ganske bra fredagen etter, altså 24. januar. 25. januar var også OK, men søndag 26. januar gikk det bratt nedover. Hele ettermiddagen lå jeg på sofaen og var andpusten. Mandagen var helt lik, så jeg bestilte ny legetime. Hver hostekule fikk meg til å ligge og hive etter pusten i 1-2 minutter.

Jeg fikk ikke time før onsdag, og på tirsdag var jeg så dårlig at jeg ikke hadde turt å sove en natt til hjemme. Så jeg fikk fremskyndet legetimen, men da med en annen lege.

Hun tok en lytt på meg og sendte meg rett på sjukehus, der var jeg fra tirsdag til torsdag. Deretter var jeg sjukmeldt i 2 uker, mens jeg tok en ny antibiotikakur, penicillin denne gangen. Det funket, og jeg ble gradvis bedre. Etter 2 uker var jeg på jobb igjen, mens den fysiske formen tok enda lengre tid. Fortsatt er jeg bare på 90 %.

Jeg har aldri før i mitt liv vært så sjuk.

Så til det interessante. Jeg leste om et par litt eldre herrer (i VG tror jeg) som hadde fått corona på skiferie, og ble sjuke begge to. De hadde nevnt at maten bare smakte salt. En del senere leste jeg at 2/3 av de som hadde hatt viruset hadde forstyrrelser på smaks- og luktesans.

Et helt spesielt symptom jeg hadde, var at saltsmaken min omtrent ble 10-doblet. Jeg kunne ikke spise sjokolade engang, det var for salt. Jeg måtte drikke "Vann med kullsyre" fra Rema, siden Farris inneholder salt. For meg smakte Farris saltere enn Selters, for den som husker det.

Stadig vekk oppdaget jeg matvarer som inneholdt salt, og var det mer enn 0,05 %, kunne jeg nesten ikke spise det.


Har jeg hatt Covid-19? Jeg vet ikke. Jeg har spurt om å få en test for å påvise antistoffer, men de er visst ikke helt ferdigutviklet ennå.

Uansett om jeg har hatt det eller ikke, at det kan ha vært smitte i Norge lenge før mars er jeg ikke i tvil om.

PS: Fastlegen min, som først overså min lungebetennelse, deretter ga meg feil type antibiotika i feil dose (sykehuslegen sa dette til meg) har blitt behørig skiftet ut.

Verdt å kikke på dette innlegget fra Admin igjen, det ser ut til å være meget tidlig Corona ut fra symptomene. Det meldes om at en senvirkning kan være nevrotiske skader, og forstyrrelser i smak-sansen er vel typisk for dette. f.eks. kan man ved parese (lammelse i ansikt pga.nerve-skade) oppleve både det og andre sterke utslag i sanseapparatet, som følelse av varme der det beviselig ingen varme er.

Her en sterk historie om en av de hardest rammede pasientene, og som overlevde:

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/holdt-pa-a-do-av-korona-_-na-er-anne-_66_-pa-beina-igjen-1.15121772

Også i Tyskland skjer det nå en mobilisering mot Corona-restriksjonene:

The COVID 19-pandemic has led the German public to grow weary and distrustful of the "follow the science" mantra and to realize that it means losing liberty and fundamental rights.

Political shifts and public opinion changes are afoot in Germany as libertarians and conservatives become every more disenchanted with the restrictions.

https://notrickszone.com/2020/08/08/tide-change-more-germans-saying-nein-to-follow-the-science-losing-liberty/

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Det er litt interessant å se bakover, om hvor man var da Norge stengte ned den 12. mars, og hva man tenkte i ukene etterpå.

Jeg har lett fram en ganske omfattende artikkel fra ABC Nyheter den 25. mars. Fordi dette var dagen etter at regjeringen bestemte å gå vekk fra å bremse coronaepidemien i Norge, og istedenfor å prøve å stanse den. Man antok med dette at den nye strategien ville lette byrden for helsevesenet, men samtidig var man klar over at dette kunne få negative ringvirkninger for resten av samfunnets funksjoner.

Jeg syns denne artikkelen ga en bra oppsummering på sin tid, og man kan saktens undre om vi er blitt så mye klokere etter dette?
Corona-pandemien er rett og slett ikke lett å definere entydig, noe denne artikkelen også spiller rundt.

Link: https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/03/25/195662401/forskjellene-mellom-regjeringens-nye-og-gamle-corona-strategi

ConTrari1

Mye rart den gangen ja. Som å trekke frem Kina som ideal på Corona-bekjempelse. Er vel ikke mange som tror på  den slags eventyr i dag.

Regjeringens nye strategien ble diskutert på Debatten NRK1 tirsdag. Der deltok lege Gunnar Hasle, som blant annet har jobbet for Leger uten grenser under ebola-epidemien i Vest-Afrika. Han er uenig med Folkehelseinstituttets analyse av undertrykk-strategien på flere punkter: At den kanskje ikke er mulig å gjennomføre, og at den vil føre til at epidemien kan vare i 1,5 år eller mer.

– Vi vet at det er mulig. Kina har vist oss at det er mulig. De startet med strenge tiltak 22. januar, og 20. februar kunne vi se at det bare var etterslukking igjen. Det er ikke noe tvil om at det er mulig å stoppe dette viruset, sa Hasle under sendingen.


Har lest gjennom hele tråden nå, og det er en fin dokumentasjon på en dramatisk periode.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Overlege Halvor Næss har en god artikkel på Resett idag om Corona. Han mener at epidemi-fasen nå er over, og at viruset kan sies å være endemisk, altså tilstedeværende  (mer eller mindre permanent) men uten sterk spredning og dødelighet. Forskjellen er langt mer enn rent medisinsk, for i en epidemi har myndighetene rett til å innførte strenge tiltak, men ikke når det er snakk om den endemiske fasen. Det er vel liten tvil om at makten til å regulere folkets liv og leveforhold er noe eliten setter pris på, og som de gjerne i størst mulig grad vil beholde. Corona-endemi truer denne makten.

Politisk er det et skille mellom epidemier og endemiske infeksjoner ved at kollektive tiltak (som nedstengning, karantene, munnbind for alle med mer) kan bli pålagt befolkningen ved epidemier mens ved endemiske infeksjoner er det individet selv som har ansvar for å søke behandling (eller ikke) og hindre smitte av andre.

Jeg mener det er grunn til å oppfatte coronaviruset nå som endemisk og ikke lenger epidemisk i Norge (og i mange andre land) av flere grunner. For det første viser statistikkene at det har vært en markert nedgang i antall nye tilfeller fra toppen rund 1. april fram til i dag i Norge. Antall dødsfall har også falt markant fra midten av april og fram til nå. Fra midten av mai har både antall nye tilfeller og dødsfall vært svært lave. Fortsetter det slik er vi nå over i en endemisk fase.


Det er vanlig at virus blir mindre farlige ettersom en epidemi skrider fram og tall fra for eksempel Italia har vist at dødeligheten blant coronasyke har falt. Grunnen til at virus med tiden blir mindre farlige, er mutasjoner og Darwinistiske prinsipper.  Mindre farlige mutasjoner sprer seg lettere i befolkningen enn farlige mutasjoner som utkonkurreres.

Et viktig argument for myndighetenes tiltak i mars var å spre epidemien ut i tid slik at helsevesenet ikke skulle overbelastes. Denne overbelastningen skjedde ikke (heller ikke i Sverige), og argumentene for kollektive tiltak er ikke lenger å beskytte helsevesenet. Det synes gradvis å ha sneket seg inn en allmenn oppfatning at målet nå er eliminering av coronaviruset. I hvert fall synes denne oppfatningen å ligge mellom linjene i journalistenes skriverier og intervjuer. Myndighetene og befolkningen (og til min skuffelse mange leger) lar seg påvirke at dette. Eliminering av viruset impliserer kollektive tiltak og myndighetene stiller velvillig opp. Men eliminering er mest sannsynlig umulig.




https://resett.no/2020/08/20/overlege-coronaviruset-er-blitt-endemisk-vi-kan-leve-med-det/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Denne artikkelen i Aftenposten forsterker inntrykket av at Norge ikke er inne i, eller på vei mot, et nytt stort utbrudd. Betalingsmur, men ingressen sier det meste:

Da smitten brøt ut i flere kommuner i starten av august, fant helsetoppene ut at det var på tide å heve stemmen. Budskapet var tydelig: Nå måtte folk forstå at pandemien langt fra er over, og at situasjonen igjen kan bli alvorlig.

Det var en reell bekymring for at smittespredningen kunne havne ut av kontroll. Men det betydde ikke at den allerede var ute av kontroll.

Aftenposten har sett nærmere på hvordan bildet ser ut nå. Flere tall underbygger at Norge er langt unna en ny smittebølge.


https://www.aftenposten.no/norge/i/e82Gry/Norge-er-langt-unna-en-ny-koronabolge-Her-er-tallene-som-viser-hvorfor

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

20 er tallet som åpner og lukker grenser, reisemuligheter, familiebesøk. Stiger smittetallet over 20 (Per 100.000 pax), så skifter virus-trafikklyset til rødt. Går tallet under 20, så skifter det til gult. Dette trafikklyset har avskaffet grønt, for det kan gi signaler om en farlig optimisme. Ser ut som landestengerne har blitt inspirert av klima-alarmismens fargebruk.

Se bare på dette historiske værkart tilbakeblikket hos NTZ; det er helt sykt å hvordan en normal grønn-gul-lysebrun temperatur markering (og det med temperatur på inntil 36+) på bare 11 år er endret til rent infernorødt.

https://notrickszone.com/2020/08/15/german-tv-propaganda-now-forecast-charts-for-regular-summer-weather-made-to-look-like-images-of-hell/

Men har vi fått noen grundig faglig forklaring på hvorfor akkurat dette smittenivået skal få bestemme så mye over så mange menneskers hverdag? Hvorfor 20, hvorfor ikke 30? Ville Corona-katastrofen kommet over oss dersom tallet var 50? Jeg blir stadig mindre imponert over det våre "fag"myndigheter steller i stand, deres makt er altfor vilkårlig. På dette tidspunktet burde det komme en bredt sammensatt offentlig høring om tiltak og effekt, risiko og skader som følge av inngrepene i samfunnslivet. Men det smaker nok altfor mye av demokrati.

Heldigvis har vi en statsminister som på mirakuløst vis kan fjerne smittefaren. Så sterk er hennes helbredende kraft at selv ikke 15.000 King Oscar brisling-pakkede demonstranter var i noen som helst  Corona-fare foran Stortinget. Hun sa det var trygt. Kom det er smerteskrik fra FHI? Nei, de pudlet seg pent inn under Ernas skjørtekant. Så fatt mot venner! Nirvana er nær; alt du trenger å gjøre for å være helt trygg på Systembolaget i Strømstad er å puste dypt inn og rope:
HARRY MOT RASISME!
og intet virus kan gjøre deg noe vondt.

Karantene? Bare fortell politiet at statsministeren vet best.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Ex-administrator

Den NTZ-artikkelen har et dementi øverst.

ConTrari1

Quote from: Administrator on 24.08.2020, 14:00:19
Den NTZ-artikkelen har et dementi øverst.

Ja, det er kommet en korreksjon fra en leser. Men 2020 kartet er like fullt i den ekstreme enden av nyhetsformidling.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Energisk

Kan denne "Dry Tinder" teorien ha noe substans ? I tilfelle kan vel nedstenging og "meteren" ha mindre betydning for utbredelsen av Covid-19 ?


https://www.zerohedge.com/medical/swedens-high-covid-death-rates-among-nordics-dry-tinder-other-important-factors

translator

#129
Men noen gamle travere har svaret, som vanlig:

QuoteUansett hvilken vitenskap som fornektes, er regien den samme: interessegrupper med mye penger støtter pseudovitenskap som igjen blir formidlet til allmennheten på en måte som til forveksling ligner vitenskap.

https://www.nrk.no/ytring/pandemier-av-kunnskapsloshet-1.15136429

Snakk om å snu saken på hodet!

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=1290.msg11430#msg11430
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

#130
Quote from: translator on 02.09.2020, 00:12:08
Men noen gamle travere har svaret, som vanlig:

QuoteUansett hvilken vitenskap som fornektes, er regien den samme: interessegrupper med mye penger støtter pseudovitenskap som igjen blir formidlet til allmennheten på en måte som til forveksling ligner vitenskap.

https://www.nrk.no/ytring/pandemier-av-kunnskapsloshet-1.15136429

Snakk om å snu saken på hodet!

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=1290.msg11430#msg11430

Hehe, det er d'herrer Hygen og Benestad (HB) som er ute og rir igjen.
Og når de skriver om "pandemier av kunnskapsløshet" så er de for en gangs skyld presise - om seg selv.

PS: Ikke glem at HB er et sterkt stoff som ved overdreven bruk kan gi de mest bisarre hallusinasjoner og vrangforestillinger. F.eks. klimadelirium.