Corona igjen

Started by ConTrari1, 14.03.2020, 10:48:34

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Dette er meget gode nyheter, det beviser hvor viktig det er å ikke starte fra bar bakke, men ha et grunnlag å bygge på. Nå blir det opp til kommunene å sørge for tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre testingen.

– Det at vi i Norge hadde en ferdig utviklet teknologi som kunne brukes til dette, har vært helt avgjørende for at vi nå kan ha den ambisjonen vi har om at alle med symptomer i Norge kan bli testet i løpet av mai måned, sier helseminister Høie.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 28.04.2020, 10:33:29
Dette er meget gode nyheter, det beviser hvor viktig det er å ikke starte fra bar bakke, men ha et grunnlag å bygge på. Nå blir det opp til kommunene å sørge for tilstrekkelig kapasitet til å gjennomføre testingen.

– Det at vi i Norge hadde en ferdig utviklet teknologi som kunne brukes til dette, har vært helt avgjørende for at vi nå kan ha den ambisjonen vi har om at alle med symptomer i Norge kan bli testet i løpet av mai måned, sier helseminister Høie.


Ja, hadde vært flott om Norge kunne gått foran med full nasjonal testing og slik kunnet isolere de faktisk smittede og opprette et mer funksjonelt samfunn for alle de andre. Altfor langvarig famling i uvisse vil ellers undergrave altfor mange samfunnsinstitusjoners funksjonalitet.


ConTrari1

Moncton har igjen et fint innlegg på  WUWT om hvor nyttige eller unyttige modeller kan være i forbindelse med utvikling av pandemien. Og går videre til å  diskutere modellers gyldighet ifb.  klima. Må bare sitere en perle her:

"What a pretty paradox it is that those who call themselves "green" are so viscerally opposed to our returning to the atmosphere some insignificant and harmless fraction of the CO2 that once resided there, for it is visibly greening the Earth.

Or is it that the Greens – the traffic-light tendency – are simply too yellow to admit they're really Reds?"

https://wattsupwiththat.com/2020/04/28/key-indicator-analysis-the-chinese-virus-and-the-climate-scam/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Quote from: ConTrari1 on 01.04.2020, 19:37:58
I februar ville dette blitt kalt rasisme, men nå:

"– Folkehelseinstituttet har sett på koblingen mellom smittetilfeller og innvandrerbakgrunn. Det er først nå dette har blitt helt klart for oss. Vi ser at smitten har økt prosentvis i bydeler med en høyere prosentandel innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre, utdyper Steen."

"– Det foreligger nå informasjon om viruset på mange språk, men i disse miljøene finnes det mennesker som har lave leseferdigheter. Det er heller ingen hemmelighet at mange med innvandrerbakgrunn bor trangt, sier Steen, og legger til:
– Det er kanskje vanligere med fysisk nær kontakt enn mellom nordmenn, og budskapet om sosial distansering kan ha blitt dårligere oppfattet."

En epidemi tvinger oss å se realitetene i øynene, og skyver illusjoner og ideologier i bakgrunnen. Helsevesenet må ha vært fullstendig klar over dette i lang tid, men våger først nå, i Coronas dødsskygge, å gå offentlig ut med det.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b5vGgq/smittevernoverlege-i-oslo-bekymret-for-oekning-i-oest-mange-bor-trangt

Dette er nå påvist som et klart mønster også i Sverige. Og nå viser forskning at skadevirkningene av nedstengte samfunn krever flere liv enn man sparer ved lockdown. Dette vil sikkert være svært kontroversielt, for hvis de enorme økonomiske ofrene viser seg å være fånyttes, kan mange bli meget frustrerte.

Based on a broad array of scientific data, Just Facts has computed that the anxiety created by reactions to Covid-19—such as stay-at-home orders, business shutdowns, media exaggerations, and legitimate concerns about the virus—will destroy at least seven times more years of human life than can possibly be saved by lockdowns to control the spread of the disease. This figure is a bare minimum, and the actual one is likely more than 90 times greater.

This study was reviewed by Joseph P. Damore, Jr., M.D., who concluded: "This research is engaging and thoroughly answers the question about the cure being worse than the disease."

https://wattsupwiththat.com/2020/05/07/anxiety-from-reactions-to-covid-19-will-destroy-at-least-seven-times-more-years-of-life-than-can-be-saved-by-lockdowns/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

stjakobs

#94
Man kan lure på om ikke enkelte av smitteverntiltakene gjør vondt verre.

Nå er det sikkert en mengde teorier - gjerne konspirasjonsteorier - om man vil. Det kan til dels være vanskelig å skille snørr og barter her. Eksempelvis kan man støte på denne informasjonen om mikrobiologen Dr. Judy Mikovits i Wikipedia:

QuoteJudy Anne Mikovits (c. 1958) is an American anti-vaccination activist, conspiracy theorist and discredited ex-medical researcher. She has made discredited claims about vaccines, coronavirus, and chronic fatigue syndrome (CFS).

As research director of CFS research organization Whittemore Peterson Institute (WPI) from 2006 to 2011, Mikovits led a research effort that reported in 2009 that a retrovirus known as xenotropic murine leukemia virus-related virus (XMRV) was associated with CFS and may have had a causal role. However, the research came under fire, leading to an eventual retraction on December 22, 2011, by the journal Science.

In November 2011, she was arrested and held on charges that she stole from WPI, but she was released after 5 days and the charges were later dropped. In 2020, Mikovits drew attention online for promoting conspiracy theories about the COVID-19 pandemic, via the conspiracist YouTube video Plandemic that were fact-checked and found to be either false or not based on scientific evidence

Ved nærmere undersøkelse viser det seg at hun slett ikke er anti-vaksinemotstander som sådan, men mener det er en sammenheng mellom influensavaksine og corona-dødelighet. Samtidig retter hun alvorlige anklager mot USAs sjefs-smittevernekspert, Dr. Anthony Fauchi.

Essensen i anklagene er at han har stjålet Mikovits' arbeid og tjent seg rik på dette. Samtidig har han lagt vekt på å diskreditere alle medisiner som ikke er patentbeskyttet. Dette for å øke fortjenesten på de patentbeskyttede som han har økonomiske interesser i. Han anklages også å ha skylden for millionvis av HIV/AIDS-dødsfall på grunn av sendrektighet.

Om man velger prinsippet med "follow the money", høres dette faktisk plausibelt ut. De høye covid-dødstallene i New York og en del andre stater kan delvis forklares ved at om pasienter kan krysses av som covid-smittede, får legen/sykehuset 13000 dollar for attesten. Om man i tillegg klarer å "drepe" pasienten ved å tilføre oksygen, er belønningen 39000 dollar.

Vi vet fra før av at Wikipedia absolutt ikke er å stole på i enkelte tilfeller, så man kan undres.

Her er lenker til et par intervju med Dr. Mikovits:

https://youtu.be/XF9wtBcWepM

https://www.bitchute.com/video/6Zkw3mHsn5Uu/

Her er mer info:

https://twitter.com/SmallThings13/status/1258592955666804736
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

stjakobs

Her er en kommentar til en artikkel Tony Heller har hatt om temaet:

QuoteRobert Gipson says:
May 8, 2020 at 12:17 am
Tony, happens I'm a cell biologist who for decades has done research in an arcane area. There's an enzyme in all of our cells called dihydroorotate dehydrogenase (DHODH), the first rate-limiting enzyme in a cellular pathway called de novo pyrimidine biosynthesis. I've studied this pathway, and the central enzyme DHODH, since 1994. I published a peer-reviewed meta-analysis on both in 2014.

In order to kill, COVID must:

(a) invade human cells;
(b) replicate within the cell;
(c) induce a lethal, tissue-destroying "cytokine storm"; and
(d) in serious cases, induce asphyxiation (with cyanosis). This is because the virus is blocking mitochondrial respiration, which is why in many cases respirators don't help.

Well, to do any or all of those things, COVID is obligately dependent upon cellular DHODH being fully functional. If DHODH is inhibited by a drug (a DHODH inhibitor), COVID cannot do anything to you. Nada. Zilch.

Moreover, while the virus can mutate, it cannot mutate around its obligate requirement for active DHODH.

There are a number of DHODH inhibitors; some are expermimental, and some already in use for other diseases. For example, the drug Leflunomide (Arava), prescribed for rheumatoid arthritis.

Since mid-April I've been in contact with a number of researchers at institutions in China, Europe, and the US about this. Researchers in Wuhan, China published an article in March about impressive results in COVID-infected mice using two new, highly potent DHODH inhibitors:

BioRxiv, Cold Springs Harbor Laboratory, March 2020 (preprint, not peer-viewed) Novel and potent inhibitors targeting DHODH, a rate-limiting enzyme in de novo pyrimidine biosynthesis, are broad-spectrum antiviral against RNA viruses including newly emerged coronavirus SARS-CoV-2 Rui Xiong, Leike Zhang, Shiliang Li, et al. https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.03.11.983056v1.full

The Powers That Be (TPTB) do **not** want an effective pharmacologic (drug) cure for COVID, as that would render vaccines unnecessary (costing them $$billions), as well as thwart the planned destruction of our economy, i.e., the greatest wealth transfer in history (costing them $$trillions).

Please keep up your outstanding work, Tony.



Dette med lege-etikk er vel ikke et tema i vår verden mer.

Også her er det snakk om hvem som kan tjene mest mulig penger.
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Amateur2

#96
Det er ikke alle som er like begeistret for Judy Mikovitz og hennes bravader. Skeptikeren som driver bloggen respectfulinsolence er ikke nådig i sin gjennomgang av hennes gjøren og laden:

Judy Mikovits in Plandemic: An antivax conspiracy theorist becomes a COVID-19 grifter

QuoteJudy Mikovits is a disgraced scientist who claimed a retrovirus caused chronic fatigue syndrome, results later soundly refuted. She went antivaccine for a while but has now been reborn as a COVID-19 grifter.

og videre:

What Plandemic left out about Judy Mikovits' wild conspiracy mongering

QuoteLast week, the "Plandemic" video went viral with conspiracy theories about COVID-19. What it left out were some of Judy Mikovits' other conspiracy theories! Here's a hint: They involve glyphosate, vaccines, and plutonium!

Amateur2

Innimellom er det nyttig å bruke den ingeniørkunnskapen man måtte besitte for å analysere og betrakte det som kommer fra det medisinskfaglige elfenbenstårnet. Denne serien med Youtubesnutter tar for seg COVID-19 pandemien sett i et reguleringsteknisk perspektiv, på en lett tilgjengelig måte:






Telehiv

Nå er vi altså i den første uken der mange land har åpnet opp restriksjonene betydelig.
Inkludert her hjemme med åpning av skoler m.m.   
Dermed ser vi også at debatten om risiko for en ny oppblomstring dukker opp.
Usikkerheten blant fagfolkene synes å være så stor at vi får bare avvente og se hva som skjer; om man begynner å registrere flere innlagte eller ikke.


Ex-administrator

I utgangspunktet støtter jeg de fleste tiltak vi har hatt her i Norge, jeg ønsker ikke å delta i akkurat den debatten, jeg har bare et (noe uventet kanskje) innspill til Corona generelt. Det er ganske detaljert, jeg har brukt SMS-loggen på telefonen til å finne datoene.

Det jeg nå skriver må i særdeleshet ses i lys av at Tegnell i Sverige mener at de hadde smitte der allerede i november. I tillegg, siden testingen i Norge ikke kom i gang før i mars, mange kan være smittet uten å ha symptomer, og mange bare gikk ut fra at det var en vanlig influensa, er det lett å konkludere at vi hadde smitte i Norge også lenge før det første offentlig registrerte tilfellet. En siste ting man må ta hensyn til, er at ved Covid-19 er man smittsom bare i perioden FØR man får symptomer, dermed kan faktisk sykdommen ramme 1 person i en husholdning uten å ramme de andre.

I romjula var jeg sjuk med noe som lignet influensa. Kjedelig, siden jeg hadde tatt vaksine. Ved nærmere sjekk viser det seg at en standard influensavaksine vanligvis ikke er mer enn 60 % effektiv, så da var det jo "greit", men kjedelig. Hele familien ble sjuke, i progressiv grad etter alder. 4-åringen så vidt sjuk, 10-åringen litt sjuk, kona (40) ganske sjuk, jeg (44) skikkelig sjuk.

Det virket som om det ga seg på nyåret, og jeg var på trening 1. januar, samt på jobb 2. og 3. januar.

Men den 3. januar rett etter jobb slo influensaen kraftig tilbake, og jeg var sengeliggende hele helga. Konstant 39-40 i feber. Onsdag 8. januar ble jeg sykmeldt ut uka, og hadde ifølge legen "kraftig influensa".

Mandag 13. januar ble sykmeldingen utvidet til og med 15. januar, men jeg var ikke bedre, og fikk utvidet den, samt ny legetime fredag 17. januar. De kjente jeg selv at jeg hadde slim langt nede i lungene, men legen insisterte på at jeg kun hadde bronkitt. Dette selv om jeg var kortpustet på en måte jeg aldri har opplevd før. Jeg ble skikkelig sliten og andpusten av å gå opp 1 etasje i trapp.

Denne dagen fikk jeg også antibiotika (bredspektret). Jeg tok dette i 1 uke, og følte meg ganske bra fredagen etter, altså 24. januar. 25. januar var også OK, men søndag 26. januar gikk det bratt nedover. Hele ettermiddagen lå jeg på sofaen og var andpusten. Mandagen var helt lik, så jeg bestilte ny legetime. Hver hostekule fikk meg til å ligge og hive etter pusten i 1-2 minutter.

Jeg fikk ikke time før onsdag, og på tirsdag var jeg så dårlig at jeg ikke hadde turt å sove en natt til hjemme. Så jeg fikk fremskyndet legetimen, men da med en annen lege.

Hun tok en lytt på meg og sendte meg rett på sjukehus, der var jeg fra tirsdag til torsdag. Deretter var jeg sjukmeldt i 2 uker, mens jeg tok en ny antibiotikakur, penicillin denne gangen. Det funket, og jeg ble gradvis bedre. Etter 2 uker var jeg på jobb igjen, mens den fysiske formen tok enda lengre tid. Fortsatt er jeg bare på 90 %.

Jeg har aldri før i mitt liv vært så sjuk.

Så til det interessante. Jeg leste om et par litt eldre herrer (i VG tror jeg) som hadde fått corona på skiferie, og ble sjuke begge to. De hadde nevnt at maten bare smakte salt. En del senere leste jeg at 2/3 av de som hadde hatt viruset hadde forstyrrelser på smaks- og luktesans.

Et helt spesielt symptom jeg hadde, var at saltsmaken min omtrent ble 10-doblet. Jeg kunne ikke spise sjokolade engang, det var for salt. Jeg måtte drikke "Vann med kullsyre" fra Rema, siden Farris inneholder salt. For meg smakte Farris saltere enn Selters, for den som husker det.

Stadig vekk oppdaget jeg matvarer som inneholdt salt, og var det mer enn 0,05 %, kunne jeg nesten ikke spise det.


Har jeg hatt Covid-19? Jeg vet ikke. Jeg har spurt om å få en test for å påvise antistoffer, men de er visst ikke helt ferdigutviklet ennå.

Uansett om jeg har hatt det eller ikke, at det kan ha vært smitte i Norge lenge før mars er jeg ikke i tvil om.

PS: Fastlegen min, som først overså min lungebetennelse, deretter ga meg feil type antibiotika i feil dose (sykehuslegen sa dette til meg) har blitt behørig skiftet ut.

Telehiv

Sterk historie.
Vi andre får bare glede oss over at vår kjære administrator ser ut til å ha klart brasene, tross alt!




ConTrari1

Klimakrisen er kommet i skyggen av korona-krisen. Dette er ulidelig vondt for alarmistene, som strever hardt for å gjenvinne sin posisjon som sjef-skremmere. Paul Homewood siterer Ben Pile:

But the biggest unknown yet is the damage the virus and attempts to control it have done to society and the economy, and how we will recover. From this wreckage, the green blob has re-emerged from an all-too-brief period of obscurity with a list of demands that will destroy any hope of recovery.

From the outset, there has been a palpable sense of green jealousy of the virus as it stole attention from the climate fearmongers. For half a century, greens have been prognosticating the imminent collapse of society.


The virus of green thinking has infected political leaders and their plans for the economic recovery, too. 'No one hesitates to make very profound, brutal choices when it's a matter of saving lives', French president Emmanuel Macron told the FT: 'It's the same for climate risk.'

https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2020/05/13/covid-19-is-a-frightening-dress-rehearsal-of-the-climate-agenda/

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Jeg syns Roar Hagen har en dypsindig tegning i VG idag, som reflekterer folks hovedbekymringer bedre enn klimafantastenes vinkling:




Telehiv

Vår alltid elegante forumbidragsyter Bebben har tipset om at det nå foreligger en herlig coronalåt basert på Dylan.
Men nærmere undersøkelser viser at det er ikke snakk om bare en, men mange!

Linker:
https://www.youtube.com/watch?v=ErFN7Y7qnLg
https://www.youtube.com/watch?v=tAr71MNoo4M
https://www.youtube.com/watch?v=WSng7op4FyY
https://www.youtube.com/watch?v=B2c-LxXF4g8


ConTrari1

Quote from: Telehiv on 15.05.2020, 10:24:28
Jeg syns Roar Hagen har en dypsindig tegning i VG idag, som reflekterer folks hovedbekymringer bedre enn klimafantastenes vinkling:



Den nye korrekte Corona-hilsen vil være å dra munnbindet litt ut, si "Nice to meet you", og slippe det tilbake igjen.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.