En del forskere har vært skeptiske til at en (tilstrekkelig utprøvd) coronavaksine kan foreligge før halvannet år fra nå.

Men NTB siterer nå britiske forskere på at en koronavaksine kan være klar allerede i september. De er 80 prosent sikre på at vaksinen vil virke.
Forsøk på mennesker skal starte opp allerede de neste to ukene, opplyser vaksineprofessor Sarah Gilbert ved universitetet i Oxford til avisa The Times (som nå dessverre har lagt oppslaget bak betalingsmur, så vi får stole på at NTB har oversatt korrekt)
– Jeg er 80 prosent sikker på at vaksinen vil virke, sier hun.
Britiske myndigheter har signalisert at de vil være villige til å betale for produksjonen av millioner av vaksinedoser dersom resultatet er lovende.
Tja, snakket akkurat med en person med kontakter i sånne forskningsmiljø, og som mente at en vaksine kan foreligge enda tidligere, så mye som satses rundt i verden å få dette til nå.
Eller kanskje blir vi skuffet i stedet? Jfr. at bare kontrolltiltakene før en vaksine kan slippes tar en del tid bare det. Men det hadde jo vært hyggelig om verden kunne slippes løs igjen allerede til høsten, ihvertfall.
PS: Hos Resett har de sitert mer fra Times-artikkelen enn det første NTB-sitatet jeg la ut øverst her, og tilføyer dette:
På direkte spørsmål om hvorvidt vaksinen vil være klar allerede i september, svarer Gilbert at det er den tidshorisonten man jobber ut fra.
– Men det er ingen garantier for at den vil virke, føyer hun til.
Utviklingen av vaksinen avhenger nemlig av at den kan testes der hvor det er relativt stor smittespredning i befolkningen, samt at spredningen skjer med en viss hastighet, slik at man raskt kan innhente en betydelig mengde data og slik finne ut om vaksinen virker.Og dermed fikk jeg litt mer svar på min usikkerhet om evt. virkning, og nødvendig utprøvningsform og -periode.