I koronaens tid: Et årsgammelt Segalstadforedrag blir aktuelt igjen?

Started by Telehiv, 13.03.2020, 17:31:34

Previous topic - Next topic

Telehiv

Mange av oss er nå i koronakarantene, og trenger noe å underholde oss med.
Tom Segalstad var i sin aktive forskerkarriere kjent for engasjerende forelesninger. Her drar han en times foredrag i februar i fjor, der bl.a. eksempler på offentlig dramatisering av mange slags "kriser" går igjen i foredraget, dvs. tilnærmede massepsykoser av den art som koronaviruset synes å frambringe nå.
God fornøyelse!

Link: https://www.youtube.com/watch?v=BaaxQPdgs4Y



ConTrari1

Dette er mat-magi, og økologisk til og med:

"U.S.—Look out, Beyond Meat -- a new competitor has emerged in the market of turning vegetables into a food that tastes just like meat. But while companies like Beyond Meat use laboratories to turn vegetables into something tasty, this new process uses a much more natural method: feeding the vegetables to a cow.

The startup, which goes by the much simpler brand name of "Meat," came upon this process after using hundreds of millions of venture capital dollars to research how to turn vegetable products into something delicious that could be used as a burger. "Vegetables are ugly and horrible, and no one likes them," said Meat researcher Winston Sullivan. "We tried everything to make them edible, but nothing worked -- except maybe covering them in ranch dressing. But then we saw this creature, a cow, was eating the vegetables -- because it was so dumb and didn't know any better or something -- and somehow afterward it became filled with tasty meat. It was amazing.""

https://babylonbee.com/news/innovative-new-process-converts-vegetables-into-meat-by-feeding-them-to-cows
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Dr. Martin Hovland (nå professor emeritus) har et interessant foredrag om "vannplaneten Tellus", som ender i klimarelevante forhold, for dem som henger med i alle de 55 min foredraget varer. Men de som er i koronakarantene har jo ikke så mye annet å gjøre på enn å bli litt Tellus-klokere, vil jeg tro?

Link: https://www.youtube.com/watch?v=vWFmHFYeZEo


Emeritus

Sitat Telehiv:

Quote....der bl.a. eksempler på offentlig dramatisering av mange slags "kriser" går igjen i foredraget, dvs. tilnærmede massepsykoser av den art som koronaviruset synes å frambringe nå.

Innledningsvis: Segelstad er en sertifisert tufs som av Klimarealistene er solgt som en spesialist på karbonsyklusen. Problemet er at Segelstad ikke har gitt ut en enste vitenskapelig artikkel om karbonsyklusen, han er altså nesten i samme divisjon som de andre karbonsyklusspesialistene hos Klimarealistene, nemlig denne:

https://www.researchgate.net/publication/257343053_The_phase_relation_between_atmospheric_carbon_dioxide_and_global_temperature

Som riktignok er utgitt i en vitenskapelig journal, men sannsynligvis er en av de mest latterliggjorte klimavitenskapelige artikler som er utgitt de seneste år, ja den har endog blitt viet et eget kapittel her:

https://agwobserver.wordpress.com/anti-agw-papers-debunked/

Telehiv: Dette er ditt andre forsøk på å fortelle KD.com's lesere om at corona bare er en vits og at du og Contrar1 vet bedre, det første forsøket har vi her:

http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=1472.msg11558#msg11558

Der bl.a. den treffsikre stjakobs kunne meddele:

QuoteJeg er enig i at det ikke er noe å spøke med, men det er ikke noe annet enn en litt over vanlig smittsom vår-influensa som er på vei. Media hausser dette opp urimelig mye.

De siste data jeg har sett om Corona i forhold til den vanlige influensa vi har hvert år er ikke "litt over," men ca. 10 ganger så høy, men disse tallene er usikre - i begge retninger.

Så Telehiv:
Jeg vil ikke ha flere forsøk fra deg fra å bagatellisere dette. Jeg er personlig ikke rammet på noen som helst måte, jeg har ingen peiling på hvor dette vil ende. Men jeg har tilstrekkelig med samfunnsforståelse og forståelse av begrepet "ansvar" til at jeg ikke for andre gang forsøker å fucke dette opp eller stille tvil om at det myndigheten nå gjør er nødvendig og forsvarlig.

Det siste vi trenger nå er at cafe latte typer som deg sitter og bræker på nettet og snakker om "tilnærmede massepsykoser." Der er faktisk en del folk som arbeider med dette døgnet rundt (jeg er på ingen måte ikke blant de,) men det siste de trenger er inkompetente fjotte kommentarer av den type du nå to ganger har avlevert.


HOLD FOR I HELVETE KJEFT

Emeritus

Sitat Telehiv:

QuoteDr. Martin Hovland (nå professor emeritus) har et interessant foredrag om "vannplaneten Tellus", som ender i klimarelevante forhold, for dem som henger med i alle de 55 min foredraget varer. Men de som er i koronakarantene har jo ikke så mye annet å gjøre på enn å bli litt Tellus-klokere, vil jeg tro?

Jada, sleng inn enda en gris som du forsøker å smøre leppestift på, Hovland har etter Høyskolekovens § 6 - 7 aldri vært professor, han har som Ellestad av og til vært professor II, en sidegeskjeft som tildeles administrativt og ikke er underlagt ekstern utlysning eller konkurranse.

Men at du i det hele tatt har påtatt deg rollen som den store korreksjonsfaktoren i forhold til den åpenbare krisen* det norske samfunn nå står overfor, og til alt overmål benytter folk fra Klimarealistenes vitenskapelige råd som "bevis" på at du har rett, er jo erkjennelse og et utpreget eksempel på selvskadende virksomhet du selv ikke innser konsekvensene av.

* krisen: jeg har ingen oppfatning om den medisinske del av krisen, muligens overdrevet, men i motsetning til Telehiv, stjakobs og Contrari1, utgir jeg meg ikke som fagmann på dette. Men jeg jan bekrefte at dette er en enorm næringsmessig krise som kan bli massiv med mindre Erna & Co greier å balansere dette på en god måte. Og her er jeg fullstendig underdanig og lojal, og forsøker å bidra så godt jeg kan. 

Telehiv

Quote from: Emeritus on 13.03.2020, 19:14:42
Telehiv: Dette er ditt andre forsøk på å fortelle KD.com's lesere om at corona bare er en vits og at du og Contrar1 vet bedre, det første forsøket har vi her:

Hehe, her hagler det med stråmenn og grov kjeft igjen, er det ikke litt for tidlig på kvelden til dette ennå?
For det første driver jeg ikke og bagatelliserer slik du hevder, jeg viser på den aktuelle tråd derimot saklig til hva viruseksperten Ørjan Olsvik har uttalt, den samme mann som påpekte at forrige gang overdrev media og en del etater veldig, da de proklamerte - da svineinfluensaen kom til Norge i 2009 - at 1,2 millioner kunne bli syke og 13.000 kunne dø. Resultatet? Det ble startet massevaksinasjon og nesten 550 fikk alvorlige senskader av vaksinen. Rundt 30 personer døde av influensaen.
Jeg velger derfor å lytte til hva Olsvik sier også denne gangen. Og den saklige delen av norsk helseoffentlighet.
Jeg har mindre tiltro til den alarmistiske overlegen i FHI med eget selskap med navnet Epidemi AS. 

For det andre er nå media fullstendig maniske - 24 timer i døgnet - med å hausse opp atmosfæren rundt koronaepidemien. Det kan legges ut dusinvis av upassende medieoppslag allerede. Jeg tør nesten ikke tenke hva hypokondriske og engstelige mennesker opplever rundt dette og hvilke panikkhandlinger dette kan avføde; jeg var innom en butikk for å få mat før idag og der var butikken omtrent tømt. Hermetikkhyllene var allerede helt tomme.
Politikerne er tilsvarende blitt så livredde for å havne på medienes slaktebenk at de finner på hva som helst av også unyttige tiltak for å ikke bli tatt for å ikke ha vært flinke/grundige nok i sine foranstaltninger.

Min holdning er at alle må forholde seg fornuftig og rasjonelt til dette, herunder unngå å plyndre butikker slik at småbarnsforeldre, enker og faderløse får tak i det de behøver. Ingen er tjent med å drives til kollektivt hysteri av media. Vi er ikke så langt fra det nå.

Så får vi se til slutt hvordan dette ender, hvor på alvorlighetskalaen vi befinner oss. I fravær av virkende medisin/vaksiner i månedsvis framover er det uansett kun kollektivt rasjonell atferd vi har å stille opp med.
Våre verste sensasjonsmedia er dessverre ikke beste hjelpen til det.

PS: Dagbladet skal forøvrig, oppe i mye møl, ha ros for å bringe en artikkel som beskriver faktisk tilstand/opplevd alvorlighet for et dusin personer som er diagnostisert med viruset. Det høres faktisk mildere ut enn en vanlig influensa, slik viruseksperten Ørjan Olsvik også indikerte i et intervju på radio for noen dager siden:

https://www.dagbladet.no/nyheter/havard-33-har-coronaviruset/72245368








Emeritus

Bullshitt!

For det første innleder du med:

QuoteMange av oss er nå i koronakarantene, og trenger noe å underholde oss med.

Stakkars Telehiv som fremstiller seg selv som "i koronakarantene," men som i dag oppholdt seg på et kafe latte sted på 15 m2 sammen med mange andre, og der drakk han minst en cafe latte, to americano og sannsynligvis minst fem kopper grønn the med danglebæressens.

Fuck You. Der er faktisk noen som må betale for dette - og jeg blir neppe personlig rammet - men du sitter bare å bræker og svekker og stiller spørsmål ved de metoder og virkemidler myndighetene nå har satt i verk.

Og neida, det er ikke for tidlig på kvelden med grov kjeft. Det viktigste nå er at folk som har et fungerende hode benytter det til samfunnsnyttig virksomhet. Og siden KD.com er et offentlig organ der skribentene forsøker å påvirke sine medborgere, er dine innlegg dypt uansvarlige, samfunnsskadelige og hensynsløse.

Du kan selvsagt hevde at det er så få som leser KD.com, og at de få som leser KD.com allerede er FUBAR, men som unnskyldning er den ikke mye verdt.


Telehiv

Quote from: Emeritus on 13.03.2020, 20:04:44
Bullshitt!

For det første innleder du med:

QuoteMange av oss er nå i koronakarantene, og trenger noe å underholde oss med.

Stakkars Telehiv som fremstiller seg selv som "i koronakarantene," men som i dag oppholdt seg på et kafe latte sted på 15 m2 sammen med mange andre, og der drakk han minst en cafe latte, to americano og sannsynligvis minst fem kopper grønn the med danglebæressens.

Fuck You. Der er faktisk noen som må betale for dette - og jeg blir neppe personlig rammet - men du sitter bare å bræker og svekker og stiller spørsmål ved de metoder og virkemidler myndighetene nå har satt i verk.

Og neida, det er ikke for tidlig på kvelden med grov kjeft. Det viktigste nå er at folk som har et fungerende hode benytter det til samfunnsnyttig virksomhet. Og siden KD.com er et offentlig organ der skribentene forsøker å påvirke sine medborgere, er dine innlegg dypt uansvarlige, samfunnsskadelige og hensynsløse.

Du kan selvsagt hevde at det er så få som leser KD.com, og at de få som leser KD.com allerede er FUBAR, men som unnskyldning er den ikke mye verdt.

Emeritus,
Nå har ditt misbruk av forumets romslighet med å la deg ture fram med stadig grovere stråmenn, utskjellinger og andre brudd på forumreglementet kommet så langt at jeg blir nødt til å stille de andre brukerne av forumet dette spørsmålet:

Er det noen som på basis av Emeritus' gjentatte brudd på forumreglementet såvel som helt grunnleggende regler for folkeskikk på et debattforum, mener at han bør stenges ute fra forumet? Evt. gis en lengre pause?
Siden jeg ikke er uhildet i saken men har fått flere henvendelser om hvorfor vi tillater dette, ønsker jeg altså at de andre brukerne også bør legge inn sitt synspunkt på dette.
- hvis folk syns Emeritus' måte å bruke forumet på er OK, så skriv det.
- hvis andre syns det ødelegger mulighetene for saklig debatt (som jeg har fått flere henvendelser om nå) og vil ha ham utestengt, så skriv det. 

Ordet er fritt!

Emeritus

Kanskje Telehiv kunne være litt mer konkret i sin kritikk?

Får Emeritus anledning til å forsvare seg?

Jeg kan for øvrig utdype min høyst rettferdige kritikk mot Telehivs Cafe latte holdning med en kopi av en e-post jeg sendte til Telehiv for noen minutter siden, jeg har strøket de deler som kan identifisere både meg og de jeg omtaler:

QuoteDet virker som du er helt avkoblet fra hva dette dreier seg om. Jeg har ingen oppfatning om den medisinske del, men jeg har en oppfatning av konsekvenser og den totale «jeg har ikke peiling» holdningen du legger for dagen. Derfor avslørte jeg din lissom selvpålagte koronakarantene som bare var vrøvl og som viser at du mangler kontakt med hva som skjer der du tror at dette er noe du kan kokettere om for å gjøre deg interessant.

Jeg har hatt «1000» telefoner det siste døgnet, de fleste fra xxxxx som er medlemmer i xxxxxxx og kjenner meg som jurist og styremedlem i xx. Den verste var fra en på Sørlandet – en jævlig trivelig fyr som vant prisen Norges xxxxxx for et par år siden -  og som har satset 14 millioner – alt pantsatt i alt som er mulig å pantsette, herunder egen bolig, og som på et par dager har opplevet en halvering av omsetningen. Han grein i telefonen, han spurte meg om hva jeg trodde om helsemyndighetenes projeksjon om at toppen av Corona vil bli nådd mellom mai og september. Det er nettopp i den perioden han har 70% av omsetningen og tjener penger, og hva skulle jeg svare?

Derfor mine noe harde innlegg på KD.com. Du bare leker deg, for mange er dette blodig alvor.

Din venn.

Emeritus.




Telehiv

Quote from: Emeritus on 13.03.2020, 20:50:03
Kanskje Telehiv kunne være litt mer konkret i sin kritikk?

Får Emeritus anledning til å forsvare seg?

Jeg kan for øvrig utdype min høyst rettferdige kritikk mot Telehivs Cafe latte holdning med en kopi av en e-post jeg sendte til Telehiv for noen minutter siden, jeg har strøket de deler som kan identifisere både meg og de jeg omtaler:

QuoteDet virker som du er helt avkoblet fra hva dette dreier seg om. Jeg har ingen oppfatning om den medisinske del, men jeg har en oppfatning av konsekvenser og den totale «jeg har ikke peiling» holdningen du legger for dagen. Derfor avslørte jeg din lissom selvpålagte koronakarantene som bare var vrøvl og som viser at du mangler kontakt med hva som skjer der du tror at dette er noe du kan kokettere om for å gjøre deg interessant.

Jeg har hatt «1000» telefoner det siste døgnet, de fleste fra xxxxx som er medlemmer i xxxxxxx og kjenner meg som jurist og styremedlem i xx. Den verste var fra en på Sørlandet – en jævlig trivelig fyr som vant prisen Norges xxxxxx for et par år siden -  og som har satset 14 millioner – alt pantsatt i alt som er mulig å pantsette, herunder egen bolig, og som på et par dager har opplevet en halvering av omsetningen. Han grein i telefonen, han spurte meg om hva jeg trodde om helsemyndighetenes projeksjon om at toppen av Corona vil bli nådd mellom mai og september. Det er nettopp i den perioden han har 70% av omsetningen og tjener penger, og hva skulle jeg svare?

Derfor mine noe harde innlegg på KD.com. Du bare leker deg, for mange er dette blodig alvor.

Din venn.

Emeritus.

Dette blir mer og mer en parodi man ikke burde plage øvrig forum med, men jeg forventer at Emeritus da også publiserer min mail der jeg beskrev hvordan hans påstander om mitt kafebesøk var en grov løgn og et usedvanlig grovt personangrep. Som det meste annet han bedriver her.

Som sagt, forumledelsen vil måtte ta de nødvendige grep mot dette da en rekke personer har meldt at de ikke gidder å skrive her så lenge vi tillater Emeritus å herje på den måten han gjør, men dere får alle anledning til å kommentere hva dere syns først.
Vi har tid å vente til folk er ferdige med fredagstacoen; rettferdighetens kvern maler som kjent langsomt, men den maler  :-)

Telehiv

Det var visst ikke populært å måtte innrømme sine grove løgner?
Bare for å gjøre min innstilling til administrator/forumledelse og dere andre klinkende klar:

Jeg anbefaler Emeritus varig utestengt fra forumet.
Dette har fått pågå altfor lenge allerede.
Vi må prøve å få forumet tilbake til gammel saklighet med konstruktive debatter.

Ex-administrator

Emeritus, "mange av oss" betyr ikke "jeg pluss mange av oss", det kan like gjerne bety "en stor del av oss, men ikke nødvendigvis meg selv". At du da bruker så mye tid på å krititisere DIN tolkning av dette, tror jeg er den største stråmannen jeg har sett hittil på forumet. Til og med personlig e-post, referert på forumet! Som om du prøver å fremstå som en helgen som gjør alt for å stoppe en katastrofe forårsaket av Telehiv! Og dine påstander er avvist, ser jeg.

Du setter det som fakta at Telehiv lyver om koronakarantene, og så hiver du edder og galle på sedvanlig vis, med "Fuck you" og stadige gjentakelser om at (din tolkning av) det han sa er uansvarlig.

Å henvise til at du har observert ham på en kafe er enten grov løgn eller særdeles urytmisk, og har ingenting på et anonymt forum å gjøre, i alle fall ikke når det knyttes til et utsagn som kan tolkes forskjellig, men som du har bestemt den endelig meningen av. Ikke engang om det hadde vært sant! Si hva "føkkings" du vil om folks meninger, men ting som går direkte på person, som "fuck you", "dra til helvete" og slikt, må alle slutte med umiddelbart. Dette tolker jeg som personangrep, og det vil ikke lengre bli tolerert.

For all del, jeg har lært mye av deg, og sett at du har kledd av mange av meningene her på forumet, men jeg blir alltid dårlig i magen når jeg leser de ekle ordene som strømmer fra ditt tastatur og inn hit på forumet. Jeg bare venter på at det skal eksplodere.

Jeg har ikke NOE lyst til å utestenge en eneste deltaker her på forumet, men nå vil jekkestroppene strammes. Jeg kommer med ny versjon av forumreglene i løpet av helga, og det som er tindrende klart, er at personangrep (min tolkning) vil føre til en tight rekke tiltak, a la advarsel->kort utestengelse->lang utestengelse->permanent utestengelse.

Elers vil det bli skjerpet fokus på å ha respekt for temaet som legges fram i startinnlegget, at bruk av kallenavn som ikke er udelt positive heller ikke vil bli tolerert, samt at ordet "folkeskikk" blir tillagt større vekt. Jeg leer ikke på et øyelokk engang av at Emeritus kaller NoTrickZone for "NoFuckZone", men å skrive "Fuck off" til andre debattanter her på forumet, kan alle se langt etter fra nå av.

Ønsker dere å bli hørt på forumet? Da må respekten for meddebattanter økes, og folkeskikk/høflighet skjerpes.

Eventuelle straffereaksjoner blir meddelt direkte til dem det gjelder.

Emeritus

Sitat Telehiv:

QuoteDette blir mer og mer en parodi man ikke burde plage øvrig forum med, men jeg forventer at Emeritus da også publiserer min mail der jeg beskrev hvordan hans påstander om mitt kafebesøk var en grov løgn og et usedvanlig grovt personangrep. Som det meste annet han bedriver her.

Som sagt, forumledelsen vil måtte ta de nødvendige grep mot dette da en rekke personer har meldt at de ikke gidder å skrive her så lenge vi tillater Emeritus å herje på den måten han gjør, men dere får alle anledning til å kommentere hva dere syns først.
Vi har tid å vente til folk er ferdige med fredagstacoen; rettferdighetens kvern maler som kjent langsomt, men den maler  :-)

For å sitere Elvis: "Fuck me twice." Så du mener at du har overholdt karantenebestemmelsene som FHI har fastsatt ved å oppholde deg 2 timer på xxxx, et serveringslokale på 15 - 20 m2 der folk går ut og inn hele tiden?

FHI har følgende bestemmelser om hjemmekarantene:

QuotePersoner som er i hjemmekarantene kan gå ut av eget hjem, men bør unngå nær kontakt med andre. Det omfatter å:

ikke gå på jobb eller skole

unngå reiser og ikke ta offentlig transport

unngå andre steder der man lett kommer nær andre

Helsepersonell som skal inn til personer i hjemmekarantene kan følge basale smitteverntiltak og trenger ikke å følge spesielle råd for beskyttelse så lenge ingen i husstanden har symptomer på infeksjon. 

Faktum er at Telehiv ikke er pålagt noen hjemmekarantene, det er et rent påfunn for å gjøre seg selv interessant. Han har ingen medlidenhet og forståelse for de som faktisk blir utsatt for dette. Og i stedet for å innrømme at:

"Sorry folkens jeg er ikke ilagt hjemmekarantene, men jeg synes  min "hjemmekarantene" var en så god historie som bare ville styrke betydningen og tyngden av mitt innlegg at det glapp litt for meg."

Men hva gjør du? Du bare forsteker bløffen med at du kan opprettholde "hjemmekarantene" ved å surre omkring på et kaffe latte sted midt i sentrum i to timer, og at det er helt i overensstemmelse med å ha "hjemmekarantene." Jeg ser at du vil ha meg kastet ut fordi du vil ha:

......forumet tilbake til gammel saklighet med konstruktive debatter.

Altså tilbake til der løgnene kan florere uten at noen griper inn.






Ex-administrator