Author Topic: Arktis: MOSAiC-ekspedisjonen vanskelig å nå for russisk isbryter  (Read 113 times)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 340
  • Qui vivra verra
    • View Profile
MOSAiC-ekspedisjonen er en av de største Arktisekspedisjonene noensinne, med forskere fra 20 land som i et samlebegrep skal studere "klimaprosessene i det sentrale Arktis". Forskningsfartøyet Polarstern dro avgårde i september i fjor for å være ett år i isen. Planen er at det skal returnere til Bremerhaven i oktober i år. Skipet har et mannskap på 300 som skal avløses hver tredje måned ved hjelp av isbrytere, helikoptere og fly. Planen med det siste var å etablere en landingstripe på et tilstrekkelig stort isflak. Men transportlogistikken for avløsning sliter pga. uventet mye og tykk is, som beskrevet nedenfor.


Her et eldre bilde av skipet da det var i Antarktis
 
Transport inn og ut av isen ser ikke helt ut til å gå etter planen, selv om enorme beløp er investert (160 millioner euro, altså over halvannen milliard kroner) for at alt skal gå som planlagt: Radio Bremen informerer jevnlig om situasjonen og melder nå at den russiske isbryteren "Kaptein Dranitsyn" sitat:
"was headed over to carry out a scheduled crew exchange but ended up consuming too much fuel trying to break through the up to 160 centimeters thick sea ice. Now the supply icebreaker no longer has enough fuel for the return trip because of the high energy consumption in the ice."

Og videre:
"There were few open or thin spots, one official explained. The Alfred Wegener Institute (AWI) in Bremerhaven is now looking for solutions, and several options already prepared for such situations are being examined". 

Det sentrale Arktis har rett og slett frosset betydelig mer til i vinter enn man regnet med.

Litt om norske interesser i prosjektet:
Forskerforum har en tidligere omtale her: https://www.forskerforum.no/verdens-storste-arktis-ekspedisjon-seiler-fra-tromso/

Her skriver man f.eks. at:
"For første gang siden Nansen skal et forskningsskip fryse fast på et isflak og drive gjennom Arktis i løpet av et drøyt år. Seks norske institusjoner deltar. I 1893 dro Fridtjof Nansen avgårde i Fram for å la skipet fryse fast i isen og drive over Nordpolen. Fram nådde ikke polpunktet, men kom seg gjennom isen. Siden er det ingen som har lagt ut på en tilsvarende forskningsferd. Inntil nå. 20. september drar det tyske forskningsfartøyet Polarstern fra Tromsø.
– Dette er et historisk øyeblikk for meg. Jeg skal definitivt være der, sier Rolf Gradinger ved UiT-Norges arktiske universitet i Tromsø.

I fem år har professoren i arktisk marinbiologi vært med på å planlegge det som avisen The Guardian kaller tidenes mest ambisiøse forskningsekspedisjon. Skipet skal reise til den sibirske siden av Nordpolen, fryse fast i et stort isflak og komme ut i Framstredet mellom Grønland og Svalbard om et år. På isflaket skal de bygge forskningsstasjoner og foreta målinger.

600 forskere fra 70 forskningsinstitusjoner i 15 land deltar i Multidisciplinary drifting Observatory for the Study of Arctic Climate (Mosaic), blant dem Nansen-senteret NERSC, Norsk polarinstitutt, NTNU, Universitetet i Bergen (UiB) og UiT-Norges arktiske universitet.

Måler i polarnatten
Vanligvis forlater forskere Arktis når sommeren er over og vintermørket kommer. Men Mosaic-ekspedisjonen skal samle data om isen, atmosfæren, vannet og økosystemet gjennom et helt år.
– Jeg forventer at dette kommer til å endre fullstendig hvordan vi ser på Arktis. Dataene vil forme arktisk vitenskap i flere tiår framover, helt ned til hvordan jeg underviser om Arktis her i Tromsø, sier Gradinger.


Link til ekspedisjonens hjemmeside: https://mosaic-expedition.org/interview-with-markus-rex/

« Last Edit: 27.02.2020, 14:04:53 by Telehiv »

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 340
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Det er ikke mye å høre i NRK & de om den innefrosne isbryteren som skulle tilby mannskapsskifte for Mosaic-ekspedisjonen ombord på Polarstern. 
Nå er det visst for langt/logistisk vanskelig med helikopter, og noen flystripe ble bare med de naive planene de startet med.

Det er som vanlig alternative media som - med aldri sviktende skadefryd - melder når vi har nye årganger med ship of fools:
Link: https://resett.no/2020/03/01/ny-polekspedisjon-sliter-med-isen-i-arktis/

Men er det ikke lov å le litt av disse alltid fastskrudde polarheltene da?

Et par av kommentarene er vel egentlig bedre enn selve artikkelen, som jeg syns ikke sier stort mer enn min utsøkt saklige trådstart allerede har gjort (og knapt nok det). Her et par svisker som trolig svir godt i de edle klimahysterikeres gustne sjeler:

Mainframe
Det er nesten så en ikke tror det man leser, et diesel-monster med opp mot 150 mennesker skal ligge i ismassene og spy ut dieseleksos i et helt år.
Og det av en klimamenighet som pålegger vanlige mennesker klimahysteriske avgifter, angivelig for å redusere klodens CO2 utslipp.
Skal denne galskapen aldri ta slutt?


Og noen får mye sagt med langt mildere ord:

Ragn
Det er minusgrader der oppe.

Og noen viser jo til og med til tidligere klimaforskningsomklamret kunnskap:

Jon Faller
Til orientering: nordpolen har i følge nobelprisvinner Al Gore vært isfri siden 2014. Så jeg skjønner ikke hva de klager på.

Og Per Øyvind Ness prøver til og med en oversikt over de sykliske mønstrene der oppe:

Per Øivind Næss
Moro når virkeligheten begynner å få gjennomslag. Følgende skriv fra 2010 forteller hva som er under utvikling. Det tok ti år og kjøligere vann før bløffmakerne begynner å blir mindre skråsikre. Gjennomsnittlig isdekke rundt Nordpolen påvirkes av blant annet Stillehavsstrømmen PDO (Pacific Decadal Oscillation). Denne havstrøm veksler ca hvert 40-45 år. Den strømmer opp langs vestkysten av Alaska, og fører varmt vann inn i Nordpol bassenget. Denne havstrøm snudde igjen vinteren 2007-2008, noe som vil gi gradvis lavere vanntemperatur i Nordpolbassenget, som igjen gir et større gjennomsnittlig isdekke. Mer is gir større refleksjon av varme ut i verdensrommet, resultatet er kjøligere vær rundt Nordkalotten spesielt i vinterhalvåret frem til ca 2050, da havstrømmen PDO igjen snur. Her i Norge vil vi oppleve dette som noe lengre, kjøligere og derved mer snørike vintre frem mot 2050, noe liknende de vintre vi hadde på 1940-1950 og 1960 tallet. Da Amundsen seilte Nordvest passasjen i 1903-1906 møtte han mye is, hadde Amundsen ventet til 1932 kunne han ha seilt i nærmest isfritt farvann i de samme områder. Et eksempel fra USA: Vinteren 2010 frøs grønnsaker på friland i Midtvesten til langt ned i Mexico, og grønnsakprisene ble tre doblet. Sist dette skjedde var i 1952. Vinteren 2017-2018 er et eksempel på denne lengre og noe kjølige vinter vi vil oppleve mer av frem mot cirka 2050. Men husk, vær og temperatur er aldri likt noen dag eller år, været varierer alltid.
http://www.ebnorge.no/fns-co2-svin...

Nå mangler bare at Ole Gunnars menn vinner også dagens kamp, da står ikke polarisen til påske!
 
« Last Edit: 01.03.2020, 14:44:16 by Telehiv »

ConTrari1

  • Seniormedlem
  • ****
  • Posts: 443
    • View Profile
"Kostnadene til ekspedisjonen Mosaic er anslått til 1,4 mrd. norske kroner, og startet i Tromsø 20. september. Målet er å studere Arktis som “episenteret for global oppvarming” og få en bedre forståelse for «de globale klimaendringene»."

De har vel iallfall funnet episenteret for innfrysing.

Ole Gunnar? Mer viktig at Braut Haaland vinner. Kanskje de kan bruke ham i Arktis også, som "isbrauter". Noe snodig er det at den russiske isbryteren ikke har nok drivstoff til hjemreisen. Litt slapp organisering?